Câteva idei despre cinematografele de altădată
https://www.ziarulmetropolis.ro/cateva-idei-despre-cinematografele-de-altadata/

A apărut o necesară carte-album, „CineBucureşti. 100 de ani de modernitate – Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu şi cineastul Laurenţiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din Bucureşti, care trezeşte nostalgii dar induce şi tristeţe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 octombrie 2018

Rezultat al unui proiect cultural intitulat  „CineBucurești. 100 de ani de modernitate”, volumul, apărut la Editura Pro Cultura din București în ediție bilingvă (română și engleză), conține, în afara unor texte de introducere semnate de Mihaela Pelteacu și Laurențiu Damian, trei eseuri substanțiale, precum și o bogată și valoroasă colecție de fotografii de arhivă și de planuri arhitecturale.

Primul dintre cele trei eseuri este scris tot de Mihaela Pelteacu (arhitect și conferențiar universitar la Facultatea de Arhitectură a Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”) și discută într-un registru teoretic relația dintre dezvoltarea orașelor în secolulul al XX-lea și apariția și transformarea clădirilor proiectate ca săli de cinema, inclusiv în București.

În al treilea eseu, Mihaela Pelteacu tratează istoria imobilelor care cuprind și săli de cinema, cu accent pe câteva simboluri ale Bucureștiului: Imobilul Patria (ARO), cu celebrul cinematograf Patria, Imobilul Scala, cu sala de cinema cu același nume, remarcată în interbelic ca una dintre cele mai inovatoare clădiri de acest fel din lume, Imobilul Sarbloc și sala de cinema Studio (toate trei amplasate pe Bulevardul Gheorghe Magheru), precum și Imobilul Trianon (București), de pe Bulevardul Elisabeta, numit în interbelic Bulevardul Filmului, datorită numărului mare (șapte) de săli de proiecție amplasate foarte aproape una de alta.

Textul flancat de cele două eseuri de Mihaela Pelteacu este un eseu scris de arhitectul Daniela Puia, care face o istorie concisă, dar bogată în informații prețioase, a proiecțiilor de film și mai apoi a sălilor de cinematograf din București, de la începutul secolului al XX-lea și până în epoca multiplexurilor, trecând prin spectaculoasa perioadă interbelică și prin perioada de început a comunismului.

Un volum inedit, util nu doar pentru specialiști (din cinematografie și din arhitectură), dar și pentru orice persoană interesată de trecutul nu foarte îndepărtat al Bucureștiului și de modernitatea României. O carte care surprinde istoria ultimului secol, prin transformările suferite de arhitectura cinematografelor și de comportamentul social și cultural al locuitorilor capitalei.

………………………………………………………………………………………………..

Imaginea pe care o am eu în minte acum este aceea a unui „alt” București. Pe Bulevardul Filmului (Bulevardul Elisabeta – n.r.), seara, se aprindeau toate firmele luminoase ale cinematografelor. Oamenii umpleau tot bulevardul, se opreau să vadă afișele, intrau, era viață și lumină! Acum… parcă e mai bine să trăiești în vis atunci când treci pe acel bulevard. Sălile de cinema au devenit fie baruri, fie magazine cu tot felul de produse aduse din China sau din Turcia, fie au fost pur și simplu închise. (Laurențiu Damian)

Noul și vechiul pot conviețui împreună! „Video home” nu trebuie să devină fetiș! Și nici sala de cinema! Acasă poți vedea zeci de filme privind o plasmă uriașă. Dar când te duci la cinema (sau mai bine zis, când te duceai altădată la cinema) te duci la un spectacol. Sala de cinema este ca și sala de teatru. Un refugiu pentru iubitorii de artă. (Laurențiu Damian)

Cinematograful nu s-a dezvoltat fără oraș iar orașul s-a modelat permanent prin forma cinematică. Această conexiune s-ar fi petrecut de la sine, fără atenția specială a celor implicați. Abia spre sfârșitul secolului al XX-lea, interesul arhitecților și cineaștilor s-a aplecat mai atent asupra acestei glisări între film și oraș, consimțind că filmul a fost produsul metropolei, expresia, încă de la începuturile sale, a unui punct de vedere urban. (Mihaela Pelteacu)

În București, în contextul degradării fondului construit, sau al proceselor de retrocedare au fost închise toate sălile situate pe bulevardul Gh. Magheru: Scala, Patria și Studio. Astăzi în București mai funcționează 5 cinematografe istorice: Cinemateca Union, Cinemateca Eforie, Cinema Pro, Glendale și se află în curs de reamenajare cinematograful Corso. (Mihaela Pelteacu)

În perioada interbelică se construiește actualul Bulevard Magheru-Brătianu, între Piața Romană și Piața Universității, parte a amplului proiect urbanistic de structurare a axei nord-sud a orașului, început la sfârșitul secolului al XIX-lea (…) Șantierele încep la finele anilor `20 și se construiesc rând pe rând apartamente, spații de birouri, hoteluri, magazine și săli de spectacole. După 1935 se deschid pe noul bulevard cinematografele Carlton, Scala și ARO (Patria) și se proiectează filme în sălile Fundației Dalles și Palatului Societății Funcționarilor Primăriilor Municipiului București (actualul sediu ARCUB). Până la începutul celui de al doilea război mondial se va deschide și actualul cinema Studio și se vor proiecta filme și în grădina hotelului Lido. (Daniela Puia)

Odată cu noile construcții moderne de pe actualele bulevarde Magheru și Bălcescu, în perioada interbelică se reînnoiesc și cinematografele din zona centrală pe Bulevardul Elisabeta sau Calea Victoriei. Pe Bulevardul Elisabeta erau deschise în anii `30 șapte cinematografe, în ordine alfabetică: Arpa, Capitol, Corso, Femina, Palas, Regal și Trianon. Unele se construiseră recent, altele funcționau de aproape 20 de ani și se reamenajau pentru a atrage spectatori, concurența nefiind mică în zona centrală a capitalei. (Daniela Puia)

Luminile erau principala noutate și atracție a Bulevardului Elisabeta, devenit în perioada interbelică Bulevardul Cinematografelor sau Hollywoodul Românesc. Alături de vitrine erau iluminate intrările în cinematografe și firmele acestora, dar și reclamele filmelor ce rulau în seara respectivă. (Daniela Puia)

 

02
/06
/21

Gaep prezintă Meditation upon Measure (5 iunie – 31 iulie 2021), o incursiune în practica din anii ’80 a lui Mircea Stănescu, prin intermediul unui corp important de lucrări restaurate cu ocazia expoziției. Desfășurându-se pe ambele etaje ale galeriei, expoziția personală contextualizează această decadă de activitate a artistului atât în raport cu perioada mai recentă de creație, cât și în raport cu circumstanțele în care a debutat și a lucrat generația ’80.

27
/05
/21

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

19
/05
/21

Vineri, 21 mai, începe la București cea de-a doua ediție a Walk & Shoot Fest. Ateliere foto ce au ca temă centrală scena, discuții online despre fotografie și provocările din domeniu, o expoziție despre diversitate pe scena artelor performative, precum și un concept store cu printuri de autor semnate de artiştii colaboratori ai programului Walk & Shoot, se regăsesc în programul festivalului, care se va încheia pe 30 mai.

18
/05
/21

După mai mult de un an de introspecție și de distanțare socială, timpul petrecut cu noi, în spațiile care au devenit din confortabile limitative, a căpătat complet alte semnificații. Momentele dragi din trecut le-am păstrat departe de estompare iar perioadele de solitudine impusă a făcut zilele, săptămânile și lunile să se comprime. Nu știm când și cum au trecut ultimele 15 luni așa că amintirile ne sunt mai apropiate ca niciodată.

09
/05
/21

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

28
/04
/21

Joi, 6 mai 2021, între orele 16:00 și 20:00 are loc la Galeria Senat, str. Băiculești nr. 29, Sector 1, București, la Combinatul Fondului Plastic, deschiderea expoziției Depozitul 12, prima din seria Politici ale non-acțiunii.

20
/04
/21

Numeroase lucrări în diverse tehnici, realizate în ultimul deceniu de Maia Ștefana Oprea, una dintre cele mai cunoscute și apreciate artiste contemporane din România, se regăsesc începând din 20 aprilie 2021 în expoziţia VR (virtual reality) „On the Naturalness of Things“ / „Despre naturalețea lucrurilor“, curator Ana Sultana Cipariu, „vernisată“ virtual pe platforma Theopen-art.com, fiind cea de-a noua expoziţie în „realitate virtuală“ găzduită aici, alături şi de reconstrucţia virtuală a atelierului marii pictoriţe Valentina Rusu Ciobanu.

20
/04
/21

Expoziția Shaping Design. Together. va avea loc în perioada 5-13 iunie 2021, în cadrul Romanian Design Week, la Muzeul Național de Artă al României.