Cea de-a cincea ediție a Bucharest International Dance Film Festival și-a desemnat câștigătorii
https://www.ziarulmetropolis.ro/cea-de-a-cincea-editie-a-bucharest-international-dance-film-festival-si-a-desemnat-castigatorii/

Bucharest International Dance Film Festival 2019 şi-a desemnat câştigătorii duminică seară, 8 septembrie, la finalul a cinci zile de competiţie, proiecţii speciale şi masterclass-uri cu invitaţi de renume din industria cinematografică.

Un articol de Liliana Matei|10 septembrie 2019

Juriul ediției de anul acesta a fost format din Peter Schneider (SUA), producător de teatru și film american, primul președinte al Studiourilor Walt Disney; Andy Wood (UK), renumit creator de film de dans, profesor și selecționer al Leeds International Film Festival, alături de Ada Solomon (RO), unul dintre cei mai importanți producători de film din România, Gülin Üstün (TR), directorul Meetings on The Bridge, platforma de co-producții din cadrul Istanbul Film Festival, și Martine Dekker (NL), directorul festivalului Cinedans din Amsterdam.

În competiția internațională, Premiul pentru Cel mai bun film, oferit de Conceptual Lab by Theo Nissim, în valoare de 1.000 de euro, a fost acordat ex-aequo filmelor Danse, Poussin (foto; R: Clémence Dirmeikis; C: Lucie Germon, 2016, FR) și Otherland (R: Jan Pieter Tuinstra; C: Keren Levi, 2018, NL).

Motivația juriului: „Două filme premiate ex-aequo pentru modul diferit de abordare: unul a impresionat prin sensibilitate, celălalt prin forță. Două filme care vorbesc despre comunități – unul ficțiune, unul documentar, amândouă folosind metode distincte de a trezi empatia spectatorului”.

O mențiune specială pentru un film din competiția internațională a fost acordată scurtmetrajului Saili – The Light (R: Haansol Rim, C: Danielle Derisse, 2018, USA) “datorită folosirii interesante a tehnologiei glitch și pentru că privește problematica identității dintr-un alt punct de vedere.”.

Titlul de Cel mai bun film românesc și un premiu în valoare de 500 euro au fost acordate peliculei Boot Camp (R&C: Camelia Neagoe, 2019, RO). Potrivit juriului, filmul a fost premiat pentru „modul inedit de a folosi simboluri și sunetul diegetic. Scurtul de dans are la bază o poveste imersivă, în care dansul creionează o călătorie senzorială a unui copil care se maturizează”.

În cadrul noii competiții dedicate musicalurilor, pelicula ZOMBIES (R: BALOJI, 2018, BE / CG) a câștigat Premiul Cel mai bun musical în valoare de 500 de euro: „Filmul împinge barierele genurilor de film de dans și musical, prin aducerea împreună a dansului și designului. Prin muzică și mișcare hibridă, Zombies încorporează un concept puternic, folosind imagini impresionante”.

O mențiune specială pentru Cel mai bun musical a fost acordată și producției românești Do you think it’s serious?  (R: Maria Drăgoi, 2019, RO).

Motivația juriului: „Cei cinci membri ai juriului au simțit că trebuie să încurajeze regizoarea filmului să creeze noi musicaluri. Scurtmetrajul realizat ca un examen de an la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică are cântece cu versuri de un umor inteligent”.

Proiectul Happinex, prezentat de Cristian Fierbințeanu, a câștigat Premiul Cel mai bun proiect din cadrul laboratorului de dezvoltare E X P A N D, alături de 1.000 de euro, oferiți de Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc.

Motivația juriului: „Cel mai bun proiect din cadrul E X P A N D a impresionat juriul printr-un mod coerent, inteligent și curajos de exprimare. Implicând dimensiunea politică a unei teme universale într-o manieră ambițioasă și ironică, această propunere de film explorează straturile profunde ale societății cu un comentariu acid despre umanitate”.

Ca în fiecare an, publicul și-a votat preferatul, iar această valoroasă distincție i-a fost înmânată scurtmetrajului Unframed (R: Paweł Zawadzki, C: Wojciech Mochniej, 2019, PL).

Ceremonia de decernare a premiilor BIDFF 2019, găzduită de Cinema Elvire Popesco, a fost urmată de proiecția filmului documentar Maguy Marin: L’urgence d’Agir, în regia lui David Mambouch, prezentat în premieră în România.

Bucharest International Dance Film Festival este un proiect cultural organizat de Asociația Tangaj Dance și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Proiectul este sprijinit de Centrul Național al Cinematografiei, Conceptual Lab, ADFR – Asociația pentru Dezvoltarea Filmului Românesc, Ambasada Suediei la București, Institutul Balassi (Institutul Maghiar din București) și susținut de DHL, Cărturești, Techir și Alira.
Ediția a V-a a BIDFF este organizată în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București, Institutul Cervantes la București, Super – Festivalul de filme făcute de adolescenți, Bucharest International Experimental Film Festival, Cinedans Amsterdam (Cinedans on tour), Fiver International Screendance Movement, Institutul Francez – Cinema Elvira Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Fabrica Gastropub, LINOTIP – Centru Independent Coregrafic, Apollo 111.

Parteneri media: Cinemap, Zile și Nopți, A List Magazine, AaRC.ro, Cărturești, FilmSi.ro, Films in Frame, Movienews, Un site de muzica și Ziarul Metropolis

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.