Cele mai aşteptate filme româneşti din 2022
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-mai-asteptate-filme-romanesti-din-2022/

Anul 2021 a fost unul foarte bun pentru cinematografia română pe plan internaţional – nominalizări sau premii la mari festivaluri şi gale. Dar şi 2022 ne-ar putea oferi mai multe surprize plăcute. Ziarul Metropolis vă prezintă cele mai aşteptate filme româneşti ale noului an.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 decembrie 2021

Anul care se încheie a însemnat pentru cinematografia română, în premieră, participarea la Premiile Oscar, unde “colectiv”, de Alexander Nanau, a fost nominalizat la două categorii – Cel mai bun film internaţional şi Cel mai bun documentar.

“Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, de Radu Jude, a câştigat la începutul anului Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin, iar în decembrie a fost nominalizat la două categorii la Premiile Academiei Europene de Film – Cea mai bună regie şi Cel mai bun scenariu. Radu Jude a mai participat la Locarno şi Veneţia, cu două scurtmetraje-experiment – “Caricaturana”, respectiv “Plastic semiotic”.

Prezenţa românească la Festivalul de la Cannes a fost una consistentă – “La civil”, de Teodora Ana Mihai, a fost selectat în Un Certain Regard, “Întregalde”, de Radu Muntean, în Quinzaine des Réalisateurs, acolo unde a avut premiera mondială şi scurtmetrajul “When Night Meets Dawn”, de Andreea Cristina Borţun. Scurtmetrajul “Interfon 15”, de Andrei Epure, a fost selectat în Semaine de la Critique (unde preşedinte al juriului a fost Cristian Mungiu), iar scurtmetrajul UNATC „Prin oraş circulă scurte poveşti de dragoste”, de Carina-Gabriela Daşoveanu, a primit premiul al treilea în secţiunea Cinéfondation.

După ce festivalurile de la Sarajevo, Karlovy Vary şi Locarno au evitat, în mod surprinzător, lungmetrajele româneşti (în competiţia de la Sarajevo a fost totuşi prezentă o cineastă româno-maghiară, Cristina Groşan, cu un film realizat în Ungaria, “Lucruri pentru care merită să plângi”), au venit veşti bune de la Veneţia, la început de septembrie –  „Miracol”, al treilea film al lui Bogdan George Apetri, a fost inclus în secţiunea Orizzonti (iar în octombrie avea să câştige premiul cel mare la Varşovia), în timp ce „Imaculat”, primul film al regizoarei Monica Stan, realizat împreună cu George Chiper-Lillemark, a fost selectat în Giornati degli Autori şi a fost ales cel mai bun debut din toate secţiunile festivalului, o premieră.

Inedit este şi premiul cel mare obţinut de debutul Alinei Grigore, „Crai nou”, în competiţia de la San Sebastian. La acelaşi festival au fost proiectate “Marocco”, al doilea lungmetraj al lui Emanuel Pârvu (selectat în competiţia dedicată cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea film), şi scurtmetrajul studenţesc “Planuri de vacanţă”, de Alex Mironescu, ce a avut de altfel un bun traseu festivalier.

Un premiu important a fost şi marele trofeu câştigat de debutul lui Andrei Huţuleac, “#dogpoopgirl”, la Festivalul de la Moscova. “Balaur”, debutul lui Octav Chelaru, şi “Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric”, al treilea lungmetraj al lui Gabriel Achim, au avut premiera mondială, în secţiuni paralele competiţiei oficiale, la festivalurile de la Salonic, respectiv Tallinn. Iar “Insula”, noua animaţie de lungmetraj realizată Anca Damian, a fost selectată la Busan.

Dintre filmele care au avut premiera mondială în 2021 şi au fost lansate în cinematografe şi apoi online merită menţionat “Tata mută munţii”, al doilea lungmetraj al lui Daniel Sandu, care a avut prima proiecţie la Festivalul de la Shanghai.

La capitolul documentare, după un 2020 spectaculos, anul 2021 a fost mai puţin darnic pe plan internaţional (bineînţeles, cu excepţia prezenţei la Oscaruri a filmului “colectiv”, care a avut totuşi premiera mondială în 2019 şi lansarea în cinematografe în 2020). Cel mai răsunător succes l-a avut “Pentru mine tu eşti Ceauşescu”, de Sebastian Mihăilescu – un debut care a obţinut premiile pentru Cel mai bun film din Europa Centrală şi de Est şi Cea mai bună imagine (Barbu Bălăşoiu) la Ji.hlava, după ce avusese premiera mondială în competiţia de la DocLisboa, unde a primit distincţia New Talent Award pentru lungmetraj de debut.

Deşi numărul lansărilor a fost mai mare în 2021 decât în 2020, au existat producători şi distribuitori care au ezitat să dea drumul filmelor în cinematografe, din cauza incertitudinilor şi a restricţiilor.

Prin urmare, primele filme aşteptate în 2022 sunt cele care, deşi au avut premiera internaţională, încă nu au ajuns la întâlnirea cu publicul român. E cazul multora dintre filmele menţionate mai sus.

“Crai nou”, de Alina Grigore, va stârni cu siguranţă interes, mai ales datorită premiului obţinut. Însă nu e doar asta – filmul vorbeşte, într-un stil solicitant, despre încercarea unei tinere (Ioana Chiţu) de a se elibera de sub opresiunea familiei. Despre diferite forme de abuz şi control care au ca victimă o tânără discută şi “Imaculat”, de Monica Stan şi George Chipper-Lillemark, un alt debut incomod care ar merita să atragă o cât mai mare atenţie şi care lansează o tânără şi foarte promiţătoare actriţă, Ana Dumitraşcu.

Thrillerul “Miracol”, de Bogdan George Apetri, este partea a doua a unei trilogii începute cu “Neidentificat” (lansat în 2021) şi îi are ca protagonişti pe Emanuel Pîrvu, în rol de poliţist, şi Ioana Bugarin, în rol de măicuţă.

Un potenţial ridicat de a ajunge la un public mai larg are “#dogpoogirl”, de Andrei Huţuleac, o comedie sprinţară, cu destule momente bune, despre consecinţele urii de pe reţelele de socializare. Andreea Grămoşteanu face un rol foarte bun.

Emanuel Pârvu revine cu o nouă dramă de familie, “Marocco”, unde rolul principal e asigurat de Şerban Pavlu. Tot o dramă despre suferinţa unui tată este şi “Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric”, de Gabriel Achim – protagonistul e jucat de Bogdan Dumitrache.

“Balaur”, de Octav Chelaru, este povestea unei profesoare de religie (Mălina Manovici), soţie de preot (Alexandru Papadopol) şi care are o relaţie cu un elev în vârstă de 16 ani (Sergiu Smerea).

O lansare amânată pentru 2022 este şi cea a revenirii veteranului cineast Iosif Demian, “Rondul de noapte”, care a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film Transilvania de la Cluj-Napoca (TIFF).

Cunoscută ca autoare a unor animaţii de succes, Anca Damian revine cu un nou film în acelaşi registru, “Insula”, o comedie-musical descrisă de cineastă drept „povestea lui Robinson Crusoe cu susu-n jos”.

Cel mai aşteptat documentar în cinematografe e deja-menţionatul “Pentru mine tu eşti Ceauşescu”, de Sebastian Mihăilescu – un film hibrid în care tineri cu vârste cuprinse între 15 şi 22 de ani, provenind din medii sociale diferite, participă la audiţii pentru rolul lui Nicolae Ceauşescu în tinereţe, la mijlocul anilor 1930, încercând să găsească motivaţia din spatele acţiunilor sale. Tinerii pozează ca în fotografiile de arhivă, transformând în ficţiune o serie de documente oficiale.

Şi noul film al Oanei Giurgiu, “Spioni de ocazie”, care a avut premiera mondială la TIFF, îşi aşteaptă întâlnirea cu publicul. Un documentar istoric şi de spionaj, în care absenţa imaginilor de arhivă e compensată prin reconstituiri din fotografii.

Evoluţia documentarelor e mai greu prezis, pentru că vorbim de un gen în continuă mişcare – încheierea unui film poate fi amânată deseori. Aşa că nu voi încerca să anticipez ce documentare ar putea fi gata anul viitor. Dar există câteva filme care au avut premiera mondială la TIFF şi care merită atenţie – “Omul cu umbra”, de Dragoș Hanciu, “În mijlocul meu, vocea”, de Andra Hera, şi “Blană Bombă”, de Claudiu Mitcu. Problema e că documentarele sunt dificil de distribuit şi nu prea îşi găsesc loc în cinematografe, prin urmare rămâne de văzut dacă vor ajunge în săli (alternativa rămâne distribuţia la TV şi online).

Lista filmelor care ar putea avea premiera mondială în 2022 arată promiţător.

Poate cel mai aşteptat titlu de anul viitor este noul film al lui Cristian Mungiu – “RMN”. Cunoscutul cineast este în plin proces de lucru la acest lungmetraj (recent a postat pe Instagram fotografii de la filmări), iar dacă va fi gata la timp, cel mai probabil va avea premiera la Cannes.

Paul Negoescu a încheiat “Oameni de treabă”, o dramă care are în prim-plan un poliţist din zona rurală (jucat de Iulian Postelnicu). Florin Şerban urmează să lanseze un horror, “Hamlet”, despre nişte actori care participă la un casting.

Alina Grigore are deja gata un al doilea film, “Între ape”, realizat tot în regim independent şi cu actori de la şcoala sa de actorie, ca şi “Crai nou”.

După ce în 2021 a venit cu un nou film pentru copii, “Străjerii Deltei” (care nu a intrat încă în cinematografe), Liviu Mărghidan ar putea lansa în 2022 drama “Refugiul – Castelul Crăiţei”.

Mari surprize ar putea veni din partea unor debutanţi în lungmetrajul de ficţiune (unii mai sunt cunoscuţi pentru documentare). Sunt şanse bune să auzim de selecţii importante pentru debuturi (aflate în faze finale de realizare) ca “Spre Nord”, de Mihai Mincan, “Tigru”, de Andrei Tănase, “Dublă fericire”, de Sebastian Mihăilescu, “Om-Câine”, de Ştefan Constantinescu (a cărui premieră era aşteptată în 2021), “Aici nu e nimeni”, de Ion Ioachim Stroe, sau “Metronom”, de Alexandru Belc (titlurile unora dintre ele ar putea fi schimbate).

O serie de regizori consacraţi sunt în diferite etape, mai mult sau mai puţin avansate, de pregătire a unor noi filme – rămâne de văzut dacă unele vor fi gata la timp pentru a prinde o premieră mondială în 2022: Bogdan Mirică, Andrei Cohn, Călin Peter Netzer, Adrian Sitaru, Marian Crişan, Constantin Popescu, Tudor Giurgiu, Andrei Creţulescu.

Marele public va fi cu siguranţă interesat de “Cravata galbenă”, un film realizat de Serge Ioan Celebidachi despre tatăl său, Sergiu Celibidache. Anunţul că legendarul compozitor va fi jucat de John Malkovich a atras atenţia întregii prese din România. Filmările sunt programate pentru primăvara lui 2022.

Câţiva debutanţi promiţători ar putea de asemenea să filmeze în 2022 – Andreea Cristina Borţun, Bogdan Mureşanu, Sarra Tsorakidis, Ana-Maria Comănescu sau Vladimir Dembinski.

E de la sine înţeles că listele nu au cum să fie exhaustive – sunt titluri pe care am omis intenţionat să le menţionez (articolul se intitulează, totuşi, “Cele mai aşteptate filme”), la fel cum există cu siguranţă altele despre a căror realizare nu am aflat încă sau care pur şi simplu mi-au scăpat (mea culpa).

Cert e că le vom comenta pe cât mai multe dintre ele la momentul apariţiei – în cinematografe şi în festivaluri.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.