Cinci premiere ale toamnei, de neratat în teatrele din București
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinci-premiere-ale-toamnei-de-neratat-in-teatrele-din-bucuresti/

Printre nenumăratele festivaluri care se îngrămădesc în fiecare toamnă, din ce în ce mai multe, atât în Bucureşti cât şi în ţară, uneori aproape că e greu să zăreşti premierele care deschid stagiunile. Am ales cinci spectacole care tocmai au avut premiera în teatrele din Bucureşti, pe care să nu le rataţi în perioada următoare.

Un articol de Monica Andronescu|30 septembrie 2018

„Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după un roman de Ken Kesey, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. O poveste despre libertate și despre limitele dintre nebunie și normalitate, într-o lume din ce în ce mai robotizată… O superbă creație artistică, la nivel de capodoperă, cum puține au existat în teatrul românesc în ultimii ani. Într-un spital de psihiatrie, ajunge într-o zi Randle McMurphy… Aterizat pe această planetă unde, e evident, alege să vină mimând nebunia ca să scape de pușcărie sau de munca în folosul comunității, McMurphy (interpretat de Andrei Huțuleac), cel bolnav de libertate, se trezește dintr-odată într-un univers dominat de frică. Tânăr, frumos și rebel, plin de viață și de pofta de a trăi, se va simți pentru prima dată responsabil în acest nou spațiu – responsabil, într-un mod straniu, ca și cum ar simți brusc că de pofta lui de viață i-ar putea contamina și pe ceilalți și i-ar putea „îmbolnăvi” cu puțină sănătate. Intră în scenă aducând cu el viața, tumultul, „nebunia” și are în ochi o lumină extraordinară în ochi, cu care simți c-ar putea pârjoli lumea… și lumea se întoarce pe dos. (Foto Adriana Grand)

@Teatrul Nottara

„Molière/ eréiloM” după Jean-Baptiste Molière și Mihail Bulgakov, în regia lui Roman Feodori, la Teatrul Nottara. Câștigător al prestigiosului premiu „Masca de Aur”, regizorul Roman Feodori montează în premieră în România. Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală, a lui Molière, cu Șerban Gomoi în rolul principal. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, „Bolnavul închipuit”. Montarea propusă de regizorul rus își propune să creeze un portret inedit, original, al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale – „Vicleniile lui Scapin”, „Bolnavul închipuit”, „Tartuffe”, „Don Juan” – și „Viața Domnului de Molière” de Mihail Bulgakov, precum și piesa lui, „Cabala bigoților”. „În ultima vreme, mi se pare că o piesă te limitează foarte tare, căci un dramaturg e întotdeauna mult mai mult decât una dintre piesele lui”, declara Roman Feodori, „așa că mi-am dorit ca, împreună cu actorii Teatrului Nottara, să pornim în această aventură, și să încercăm să-l descoperim pe Molière nu numai printr-o piesă, ci să-l privim într-un context mai larg și mai înalt.”

@Adriana Grand

„Colivia cu nebune” de Jean Poiret, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. Având la bază povestea filmului celebru cu același titlu, care făcea furori la sfârșitul anilor ’70, „Colivia cu nebune”, aducându-le din nou în prim-plan pe vedetele trupei lui Victor Ioan Frunză, propune o interpretare nouă și plin de umor a cunoscutei povești. Iar în contextul dezbaterilor aprinse pe toate planurile despre Referendumul pentru familie din această toamnă, spectacolul lui Victor Ioan Frunză oferă un superb comentariu artistic, căci, nu-i așa, arta a fost, este și rămâne cea mai inteligentă formă de a-i pune oglinda în față unei societăți. Răspunsul? Îl găsește fiecare…

@Teatrul Dramaturgilor Romani

„Despre tandrețe” de Matei Vișniec, în regia lui Felix Alexa, la Teatrul Dramaturgilor Români. În teatrul nostru care se străduiește să fie din ce în ce mai militant și mai corect politic, atunci când apare un spectacol care se ocupă de „demodata” problemă a iubirii, a tandreței, așa cum e cazul spectacolului pus în scenă de Felix Alexa la Teatrul Dramaturgilor Români, te bucuri ca de un mic triumf al normalității, într-o lume din ce în ce mai agresivă, din ce în ce mai anormală, cu cât clamează mai mult normalitatea și toleranța… Așadar, un spectacol precum „Despre tandrețe” montat de Felix Alexa la acest teatru nou al Bucureștiului, de pe Calea Griviței, este un moment de respiro. Tocmai pentru că vorbește despre ceva la care prea rar ne îngăduim să ne întoarcem sau ne dăm voie să trăim: tandrețea… Totul în șase momente separate, care, alcătuiesc în final, ca un puzzle, un superb tablou cu oameni în mișcare, scene, decupate din marele timp, în care un bărbat și o femeie, se întâlnesc și petrec împreună o clipă de tandrețe. Și-i veți revedea pe Șerban Pavlu, Catrinel Dumitrescu, Ada Galeș…

„Romeo și Julieta” de W. Shakespeare, în regia lui Yuri Kordonski, la Teatrul Național din București. Dacă vă interesează o altă față a textului lui Shakespeare și a regizorului Yuri Kordonski, spectacolul de la TNB este o alegere potrivită. Pentru că veți descoperi o versiune total atipică, în care familiile Montague și Capulet sunt găști de cartier, în care Romeo și Julieta (Crina Semciuc și Ionuț Toader) sunt doi adolescenți care își fac selfie…, își pițigăiază vocea cu heliu din baloane și se sinucid în cadă, iar părintele Lorenzo (Răzvan Vasilescu) nu prea e părinte și pregătește poțiuni la cuptorul cu microunde… într-un cuvânt, în care nimic nu e așa cum v-ați aștepta să fie. Depinde de voi să decideți apoi dacă asta e de bine sau de rău…

21
/10
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „La capătul liniei”, poate cel mai important lungmetraj al lui Dinu Tănase, director de imagine devenit regizor, este o mostră de cine-verite întârziat, însă alb-negrul imaginii, surprinderea unei realităţi necosmetizate şi jocul credibil al actorilor îl fac unul din cele mai bune filme româneşti ale anilor `80.

21
/10
/14

Începând de astăzi, 21 octombrie 2014, „Omul cu mârţoaga” de George Ciprian, una din ultimele premiere ale fostei Săli Amfiteatru, poate fi văzută pe scena sălii Atelier a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, de la ora 19.30.

21
/10
/14

Anul acesta Rusia va fi invitat de onoare al Târgului Internațional de Carte „GAUDEAMUS” organizat de Radio România. În premieră absolută, românii vor avea parte de o săptămână a mâncărurilor tradiţionale din Rusia (la unul dintre restaurantele din Centrul Vechi al Bucureştiului) și se vor bucura de colecția de aur MOSFILM pe DVD, pentru că Zilele Filmului Rus, deja tradiționale, vor fi dedicate celor 90 de ani de la înființarea concernului cinematografic Mosfilm.

21
/10
/14

Între 3 și 9 noiembrie 2014, Bucureștiul devine scena principală a teatrului independent românesc. Timp de o săptămână, Festivalul Național de Teatru Independent va prezenta cele mai bune producții independente din țară, workshop-uri inedite și conferințe.

21
/10
/14

Sâmbătă, 1 noiembrie, în cadrul seriei de concerte bilunare Jazzaj la ARCUB, va avea loc concertul „Gypsy Blues“, susținut de Emil Bîzgă (trompetă), Marius Vernescu (pian), Toma Zaharia Tomiță (bas) și Tudy Zaharescu (tobe). Evenimentul va avea loc la Sala ARCUB din Str. Batiște nr. 14, de la ora 20:00.

20
/10
/14

Teatrul de Artă Bucureşti prezintă, în premieră, spectacolul “MOARTEA PENTRU PATRIE”. Dragoste, trădare, violență, inocență și uitare. Destinele locuitorilor a trei apartamente dintr-un bloc se întrepătrund într-o disperată luptă pentru supraviețuire urbană. Un spectacol în distribuţia: Constantin Cojocaru, Lucian Ifrim, George Constantinescu, Paula Chirilă, Dana Voicu, Ruxandra Hule.

20
/10
/14

Un studio de înregistrări din Londra a lansat o „provocare” artistică unuia dintre cei mai valoroşi tineri pianişti români, SERGIU TUHUŢIU: studioul s-a oferit să îi înregistreze primul CD dacă reuşeşte să adune 20.000 de like-uri pe pagina sa de Facebook. După ce a făcut public acest pariu pe reţeaua de socializare, povestea s-a transformat într-un fenomen viral, rezultatul fiind acela că în două zile pagina sa a obţinut 24.000 de like-uri, iar înregistrările CD-ului au fost programate pentru finalul verii 2014.

20
/10
/14

Producătorii Ridley Scott şi Lynda Obst lucrează la o miniserie de televiziune, bazată pe cartea "The Hot Zone" a lui Richard Preston, publicată în 1994, despre izbucnirea epidemiilor de febră hemoragică, inclusiv cea provocată de virusul Ebola. Potrivit The Hollywood Reporter, serialul va fi produs de studiourile de televiziune Fox, după un scenariu adaptat de Jeff Vintar.