Cinecluburi în aer liber pe timp de vară
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinecluburi-in-aer-liber-pe-timp-de-vara/

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber – F-SIDES şi CINEVARA – le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 iulie 2020

Recent anunţat, F-SIDES este primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei şi modurilor alternative de a privi şi reprezenta feminităţi în cinematografie şi societate.

Cineclubul va debuta pe 13 iulie la Spaţiul M60 din Bucureşti şi va continua timp de cinci luni cu o serie de proiecţii în grădinile de vară ale capitalei.

Potrivit iniţiatorilor, cineclubul „îşi propune să construiască o platformă online şi offline şi un spaţiu sigur de discuţie şi educaţie”.

Ioana Diaconu, cofondatoare F-SIDES, spune că „filmele caută să aducă în prim plan o perspectivă feminină şi să fie un punct de pornire pentru subiecte precum sororitate, libertatea asupra propriului corp, educaţia fetelor, violenţa împotriva femeii, explorarea sexualităţii, maternitate sau comunicarea intergeneraţională”.

Proiecţiile de film vor fi dublate de dezbateri care vor aprofunda tema lunară a cineclubului propunând subiecte de referinţă, discuţie şi acţiune împreună cu invitaţi speciali.

Seria de evenimente F-SIDES va începe cu proiecţia filmului „The Holy Girl” („La niña santa”), al regizoarei argentiniene Lucrecia Martel, o introducere curajoasă în tematica socializării de gen şi a educaţiei oferite fetelor.

Conform unei analize realizate de F-SIDES, 17.5% dintre filmele lansate în 2019 în cinematografele din România au fost regizate sau co-regizate de femei, ceea ce reflectă cifrele la nivel european şi mondial.

În ultimii 10 ani, 19% dintre producţiile româneşti din cinematografe au fost regizate sau co-regizate de femei. De asemenea, European Audiovisual Observatory atrage atenţia că la nivel european numai unul din cinci filme este regizat de o femeie.

Iniţiatorii mai spun că proiectul F-SIDES este construit în jurul conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feministă, reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca răspuns la termenul ”male gaze”, adus în atenţia publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune că filmul hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplineşte o singură funcţie, pe două nivele: obiect erotic pentru personajele din film şi obiect erotic pentru spectator.

Conceptul de ”female gaze” urmăreşte să redea autonomia şi iniţiativa privirii feminine şi să o scoată din statutul de obiect al dorinţei. Susţinând această idee, lansarea Cineclubului F-SIDES este însoţită de un manifest dedicat conceptului „female gaze” şi a necesităţii imperative a unei comunităţi care caută, discută, vede şi dă publicului mai multe filme făcute de femei.

Mai multe informaţii despre F-Sides pot fi găsite pe site-ul său şi pe pagina sa de Facebook.

 

Organizat de Fundaţia9 şi ajuns la a doua ediţie, CINEVARA este un program de  proiecţii de film în aer liber ce vor avea loc pe toată durata verii, între 9 iulie şi 3 septembrie, în grădina Rezidenței BRD Scena9 din cartierul Icoanei (I.L. Caragiale, nr. 32).

Ediția din acest an este realizată în parteneriat cu Film Foundation, organizație înființată de celebrul regizor Martin Scorsese cu scopul de a recupera și de a conserva patrimoniul cinematografic mondial.

Pentru al doilea an consecutiv, selecția filmelor CINEVARA este semnată de către Richard Peña, profesor la School of The Arts, Columbia University și fost director de programe la Film Society of Lincoln Center din New York, Statele Unite ale Americii.

Potrivit organizatorilor, programul CINEVARA 2020 este dedicat diversității culturale și problemelor sociale cu care lumea s-a confruntat de-a lungul timpului, cum ar fi condiția refugiaților senegalezi în anii ’60 ori sacrificiile pe care o fiică trebuie să le facă pentru a-și întreține familia emigrată din Pakistan.

Proiecțiile vor avea loc în fiecare joi, timp de nouă săptămâni, începând cu ora 21.00, cu respectarea tuturor normelor igienico-sanitare impuse de lege. În acest context, vor fi disponibile 30 de locuri pentru fiecare proiecție. Accesul se va face pe bază de bilet, ce poate fi cumpărat pe platforma eventbook.ro.

Filmele vor fi proiectate după următorul program:

● 9 iulie – Amintiri despre subdezvoltare (1968), regia Tomás Gutiérrez Alea
● 16 iulie – Black Girl (1966), regia Ousmane Sembène
● 23 iulie – Insiang (1976), regia Lino Brocka
● 30 iulie – Vara secetoasă (1963), regia Metin Erksan
● 6 august – Servitoarea (1960), regia Kim Ki-young
● 13 august – Mumia (1969), regia Shadi Abdel Salam
● 20 august – Culoarea rodiei (1968), regia Sergei Parajanov
● 27 august – Touki Bouki (1973), regia Djibril Diop Mambéty
● 3 septembrie – Poveste din Taipei (1985), regia Edward Yang

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale