Cinepolitica 2017: de la ascensiunea extremei drepte în Franța la protestele anti-Putin din Rusia
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinepolitica-2017-de-la-ascensiunea-extremei-drepte-in-franta-la-protestele-anti-putin-din-rusia/

Un film care a încins spiritele pe scena politică a Franţei la începutul unui an electoral este unul din titlurile din competiţia Festivalului Internaţional Cinepolitica (20 – 23 aprilie, Cinema Elvira Popescu, Bucureşti).

Un articol de Petre Ivan|4 aprilie 2017

Patria e a noastră/ This Is Our Land , în regia lui Lucas Belvaux, spune povestea unei asistente medicale apolitice, care ajunge într-un mod neprevăzut se fie activistă în cadrul unei formațiuni ultra-naționaliste din Franța. Deși unicul ei scop era acela de a-și ajută comunitatea, Pauline va fi prinsă în vâltoarea xenofobiei şi demagogiei inoculate de doctrina partidului.

Producția a stârnit controverse, fiind pusă la zid mai ales de liderii Frontului Național francez și acuzată că urmărește defăimarea organizației chiar înainte de alegerile în care Marine Le Pen candidează cu șanse importante.

Regizorul Lucas Belvaux își susţine cu tărie discursul, afirmând că filmul sau își propune să provoace o dezbatere obiectivă asupra populismului și a pericolului său uriaș, în niciun caz nu este un act de sabotaj sau propagandă. Filmul a fost deja prezentat în cadrul unor festivaluri importante și urmează cu siguranță un circuit global, într-un an fierbinte pentru statutul Occidentului.

Un  alt titlu care concurează pentru Trofeul Cinepolitica este Putin pentru totdeauna? / Putin Forever?, un documentar realizat cu foarte mult curaj de Kiril Nenashev despre protestele din Rusia, care au avut loc în 2011 – 2012. În film se regăsesc imagini de arhivă extrem de importante, suprinse chiar în momentele cele mai aprinse şi tensionate ale încercărilor de revoluție anti-Putin.

Probabil personalitatea și imaginea lui Vladimir Putin domină un clasament al celor mai influenți lideri ai planetei în momentul de față. Importanța deciziilor și strategiilor sale este covârșitoare pentru stabilitatea sau instabilitatea mondială. Dar totul pleacă din prezența şi dominația sa asupra propriului popor.

Împachetată ca o formă de capitalism sălbatic pentru Occident, starea de fapt a societății ruse este ținută sub acelaşi obroc sovietic și kaghebist. Încercarea opozanților ideologiei lui Putin de a se exprima liber și de a protesta împotriva sistemului este un joc extrem de periculos iar finalitatea nu le-a fost până acum favorabilă contestatarilor: asasinate, detenții în închisorile federale, azil politic. Și mulți cred că așa va fi pentru totdeauna.

Putin pentru totdeauna? este un demers jurnalistic care va aduce publicului din România și o altă perspectiva asupra recentelor proteste naționale. Similaritățile, dar și diferențele, pot opri respirația.

Festivalul Internațional de Film Cinepolitica va avea loc în perioada 20 – 23 aprilie, la Cinema Elvira Popescu din București.

Foto: Cinepolitica 2017 – www.cinepolitica.ro

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.