Cinepolitica – filme despre genocidul medicamentelor și propagandă, în competiție
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinepolitica-filme-despre-genocidul-medicamentelor-si-propaganda-in-competitie/

Câteva dintre cele mai interesante filme pe teme politice recente vor fi proiectate la cea de-a treia ediţie a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica, care va avea loc între 8 şi 13 aprilie, la Cinema Studio, Elvira Popescu şi Union.

Un articol de Petre Ivan|5 martie 2014

Câteva dintre cele mai interesante filme pe teme politice recente vor fi proiectate la cea de-a treia ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica, care va avea loc între 8 și 13 aprilie, la Cinema Studio, Elvira Popescu și Union.

Cele două mari secțiuni, Competiția și Panorama, vor aduce în discuție probleme actuale, de la libertatea de expresie în Rusia sau Iran, la protestele din diverse colțuri ale lumii, monopolul marilor companii farmaceutice, viitorul Coreei de Nord, dar și istorii din trecut despre decizii de stat care au schimbat vieți.

Unul dintre primele trei titluri confirmate în competiția pentru Trofeul Cinepolitica 2014 este un documentar răvășitor despre „genocidul medicamentelor”.

Cinepolitica

Fire in the Blood, regizat de Dylan Mohan Gray și narat de William Hurt

Între 1997 și 2003, decizia unor companii farmaceutice gigant din Occident de a nu permite scoaterea pe piață a medicamentelor anti-HIV/SIDA accesibile – pentru a-și maximiza profitul – a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni în Africa și Asia. Fire in the Blood, regizat de Dylan Mohan Gray, îi aduce în fața camerei pe Bill Clinton, Desmond Tutu și activiști africani și indieni.

„De fiecare dată când mă întreabă cineva despre ce e filmul, îi spun că este despre crima secolului. Istoricul din mine nu putea crede, nu putea accepta faptul că nu exista nici un film și nici o carte în circulație care să spună povestea asta extrem de importantă”, declara regizorul.

Extrem de bine primit de critică, Fire in the Blood a fost proiectat la Festivalul de la Sundance, anul trecut, și a fost premiat la Washington DC, Vancouver, Mumbai sau Hamburg.

Cinepolitica

Cu o poveste controversată la vine la Cinepolitica și Occupation: the 27th Picture, în regia croatului Pavo Marinković

Cineastul reia un scandal din fosta Iugoslavie care a schimbat viețile celor implicați. În 1978, regizorul Lordan Zafranović își prezenta în competiție, la Cannes, Occupation in 26 Pictures, un film brutal, puternic stilizat, despre grupările extremiste, partizane, de după cel de-Al Doilea Război Mondial.

Bine primit de presa străină, el este „măcelărit” acasă de un grup de tineri critici, fiind perceput ca un film de propagandă comunistă. Considerat trădător și respins de breaslă, Zafranović a plecat din țară și s-a stabilit de câțiva ani la Praga.

Acolo l-a întâlnit Pavo Marinković, în încercarea de a descifra dedesubturile scandalului. Documentarul a avut premiera mondială la Festivalul de la Karlovy Vary, în 2013.

Le sac de farine, filmul semi-autobiografic regizat de Kadija Leclere, urmărește drama unei fetițe de 8 ani crescută într-o mănăstire catolică din Belgia, vizitată într-o zi de tatăl biologic pe care nu-l cunoscuse niciodată.

Convins că e pentru binele ei, acesta o duce în satul natal din Maroc, unde va crește în sărăcie și lipsuri. În rolul principal apare renumita actriță Hafsia Herzi, alături Hiam Abbas și Mehdi Dehbi.

„Am avut «șansa» de a trăi parțial această poveste, pentru că am fost luată și închisă timp de doi ani, patru luni și zece zile”, a explicat regizoarea. Le sac de farine a fost proiectat în peste zece festivaluri, inclusiv la Roma, Namur, Dubai, Göteborg și Vancouver.

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este sprijinit de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

Foto cu Cinepolitica – Festivalul Internațional de Film Cinepolitica

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.