„Cold War”. Dragoste în vremea Cortinei de Fier ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/cold-war-dragoste-in-vremea-cortinei-de-fier-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Prezentat la „Les Films de Cannes à Bucarest” şi în deschiderea Cinepolska, „Cold War” (2018), pentru care britanico-polonezul Pawel Pawlikowski a câştigat premiul de regie la Cannes, este o dramă alb-negru ultrastilizată în care energia muzicii nu poate salva de la platitudine povestea de iubire şi reprezentarea istoriei.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 noiembrie 2018

Pawel Pawlikowski continuă în noul său film, „Cold War” (2018), stilistica din „Ida” (2013), cel mai de succes lungmetraj al său, laureat cu numeroase premii, printre care și Oscarul pentru film străin.

Aceeaşi imagine alb-negru ultrastilizată şi elegantă. Acelaşi format restrâns al cadrelor, a căror compoziţie este atent construită.

Este ceea ce unii ar putea numi un „film frumos”. Doar că asta nu înseamnă obligatoriu şi un film mare.

În „Ida”, o tânără pe punctul de a se călugări în Polonia anilor `60 descoperă un secret din trecutul familiei sale din timpul ocupaţiei naziste, iar căutarea o aduce în contact cu o procuroare comunistă. Filmul mizează pe contrastul dintre cele două personaje care reprezintă două lumi opuse, însă pe parcurs drama fiecăreia devine tot mai complexă şi imprevizibilă.

Tot pe contraste se bazează şi „Cold War”: între societatea comunistă din Polonia sovietizată în care tânăra cântăreaţă şi dansatoare Zula (electrizanta Joanna Kulig) alege să rămână şi lumea occidentală, în special pariziană, în care fuge Wiktor (Tomasz Kot), pianist şi dirijorul ansamblului muzical din care face parte Zula.

Pe fondul Războiului Rece, cei doi trăiesc o poveste de iubire ce se întinde de la momentul în care se cunosc, la sfârşitul anilor `40, şi până la un final tragic din anii `70, fără a se putea împlini.

Pawel Pawlikowski redă povestea lor de dragoste prin frânturi de întâlniri, care au loc de ambele părţi ale Cortinei de Fier şi care au ca scop să sugereze că, în ciuda despărţirii şi a societăţilor diferite în care trăiesc, ceva puternic şi nevăzut îi leagă pentru totodeauna.

Este o idee frumoasă. Însă, din cauza fragmentării narative şi a calofiliei imaginii, momentele cu cei doi nu permit o autentică acumulare a emoţiei şi a energiei, aşa cum ar fi implicat un astfel de zbucium sufletesc. Totul rămâne la nivel de simbol şi la un schematism ce include şi felul în care este reprezentată istoria.

E păcat că filmul se dovedeşte destul de rigid şi refuză libertatea pe care ar fi putut-o oferi numeroasele secvenţe muzicale, care sunt, de altfel, splendide.

„Cold War” va fi lansat la 14 decembrie și în cinematografe, fiind distribuit de Independența Film.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.