„colectiv”, lansat în SUA și Marea Britanie, și-a început cursa oficială pentru Oscar
https://www.ziarulmetropolis.ro/colectiv-lansat-in-sua-si-marea-britanie-si-a-inceput-cursa-oficiala-pentru-oscar/

Lungmetrajul „colectiv” este nominalizat şi la premiile Academiei Europene de Film, unde poate fi votat de către membrii Academiei în categoria „Documentar European”.

Un articol de Liliana Matei|23 noiembrie 2020

Filmul „colectiv”, în regia lui Alexander Nanau, s-a lansat pe 20 noiembrie în cinematografele și platformele VOD (video-on-demand) din SUA, Canada, Marea Britanie și Irlanda, acest moment marcând startul campaniei oficiale pentru premiile Oscar.

Luna trecută, Centrul Național al Cinematografiei (CNC) a desemnat „colectiv” ca fiind propunerea României la premiile OSCAR® 2021, în secțiunea „Cel mai bun lungmetraj internațional”, anterior numită „Cel mai bun film străin”. Este prima oară când un documentar este propunerea României în competiția pentru premiile Academiei Americane de Film.

Presa și criticii de film din Occident aplaudă „colectiv”: „Unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată”

În zilele premergătoare lansării din SUA și Marea Britanie, critica de film și presa elogiaza filmul, relatând că este unul dintre cele mai bune și relevante filme documentare ale momentului. Rând pe rând, titluri de presă precum The Guardian, The Times, Daily Mail, New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, IndieWire, Variety, Hollywood Report, Sight and Sound, și multe altele, refac traseul evenimentelor de după incediul din clubul Colectiv, așa cum au fost redate de film, cei mai mulți dintre critici descriindu-l ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism din câte au existat vreodată. Pe Metacritic, cea mai mare platformă internațională de recenzii de filme, muzică și seriale, „colectiv” are un scor de 94 din 100, pe baza a 15 recenzii din partea criticilor.

„colectiv” este un documentar observațional, dar este la fel de captivant ca cele mai bune filme artistice despre jurnalism, fie că vorbim de All the Presidents’ Men (Toți oamenii președintelui) sau Spotlight. (The Guardian)

Unele documentare asigură că lumea este un loc mai bun atunci când se termină, inegalitatea fiind astfel expusă; altele insistă că lumea ar putea fi mai bună. „colectiv” nu oferă astfel de remedii paliative. În schimb, schițează un exemplu utopic onest, emoțional, oarecum demodat, despre ceea ce este nevoie pentru a face lumea mai bună sau măcar mai puțin îngrozitoare. (The New York Times)

Dacă „Moartea Domnului Lăzărescu” a fost o dramă care s-a desfășurat cu un realism de neclintit, atunci „colectiv” este un documentar marcat de sentimentul de urgență al unui thriller, în care competențele dubioase ale managerilor de spitale și specificul protocoalelor de transplant pulmonar devin într-un fel la fel de captivante ca orice secvență de urmărire dintr-un thriller. (Los Angeles Times)

„colectiv” începe ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată, dar după aceea merge un pas mai departe, expunând democrația în război cu ea însăși. (Indiewire)

În noiembrie, la opt luni de la debutul pandemiei COVID-19 care devastează în continuare SUA, nu este niciun dubiu că acest film despre pericolele reale ale unui guvern care își minte cetățenii săi despre o criză din sănătate este incredibil de previzibil și reprezintă de fapt o poveste care trage un mare semnal de alarmă. Captivant, incisiv și șocant de puternic, „colectiv” este fără doar și poate documentarul anului. (Chicago Tribune)

Au existat și în trecut filme despre echipe mici dar neobosite de jurnaliști, precum jurnaliștii de la Boston Globe care au expus în Spotlight abuzurile sistemice ale preotilor catolici asupra copiilor sau echipa din “Toți oamenii președintelui”, însă relatarea observațională a faptelor din “colectiv” este mult mai vie. (Daily Mail)

„Este o mare împlinire pentru noi că jurnaliști din toată lumea văd în colectiv ceea ce și este de fapt. Un film despre nevoia si curajul avertizorilor de integritate si a jurnalismului de investigație, de a expune fapte sistemice de corupție din partea guvernului, un film care ne arată de fapt cât de mult avem nevoie de presă pentru a fi cu adevărat o democrație funcțională. Fără investigatiile acestor jurnaliști, nu doar din România, ci de peste tot, lumea ar fi un loc mult mai periculos”, a declarat regizorul Alexander Nanău.

Distribuitorii americani ai filmului, Magnolia Pictures și Participant, vor înscrie filmul “colectiv” și pentru secțiunea „Cel mai bun film documentar” din cadrul Oscarurilor. Participarea unui film la două secțiuni îi sporește şansele de a fi nominalizat. Anul trecut de exemplu, Honeyland, apreciatul documentar din Macedonia de Nord, a intrat în istorie ca primul documentar nominalizat simultan la secțiunile „Cel mai bun film documentar” şi „Cel mai bun lungmetraj internațional”.

Premiera mondială a filmului a avut loc anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția, fiind primul film documentar românesc selectat în cadrul prestigiosului festival italian, iar premiera nord-americană la Toronto International Film Festival. „colectiv” a fost și în selecția oficială din cadrul Festivalului de Film Sundance 2020 și a făcut parte din selecția mai multor festivaluri internaționale, printre care New Directors/New Films, IDFA, True/False, CPH DOX, San Francisco International Film Festival, Göteborg International Film Festival sau Full Frame.

De asemenea, „colectiv” este nominalizat în cadrul premiilor Academiei Europene de Film (European Film Awards) în categoria „Documentar European” si poate fi votat până pe 3 decembrie de către membrii Academiei. Premiile vor fi anunțate pe 12 decembrie.

Recent, la DOCNY cel mai mare festival de documentar din America de Nord, Alexander Nanau a fost distins cu premiul Robert and Anne Drew Award, premiu aflat la a șaptea ediție și acordat celor mai buni regizori contemporani de documentar observațional pentru cariera cinematografică.

Filmul va intra în cinematografe și VOD în mai multe țări în această toamnă, inclusiv în Europa, printre care Franța, Germania, Israel, Belgia, Olanda și Elveția, pelicula fiind disponibilă în 20 de țări și prin intermediul HBO Europe.

Distribuția în cinematografele din România a fost realizată de către Bad Unicorn. „colectiv” este produs de Alexander Nanau Production, în coproducție cu Samsa Film Luxembourg și HBO Europe, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Luxemburg Film Fund și Sundance Documentary Fund, cu participarea MDR Germania, RTS Elveția, RSI – Elveția și YES Docu – Israel.

Alexander Nanau, regizor și producător germano-român, a studiat regia la Academia Germană de Film și Televiziune din Berlin (DFFB) și este deținătorul a două burse la Institutul Sundance, respectiv Academia de Artă (Akademie der Künste) din Berlin. În 2007 a înființat în România casa de producție Alexander Nanau Production. Filmul său documentar, „Lumea văzută de Ion B.”, a câștigat, în 2010, premiul Emmy Internaţional la categoria „Arts Programming”, iar „Toto și surorile lui”, următorul documentar al lui Nanau, a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film în 2015. Cel din urmă a avut o distribuție internațională numeroasă și a avut succes în rândul festivalurilor din întreaga lume. Nanau a fost director de imagine pentru documentarul francez-german „Nothingwood”, filmat în Afganistan, care a avut premiera la Cannes în 2017, în selecția Quinzaine des Réalisateurs.Ultimul său film documentar, “colectiv”, a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Veneția în 2019 făcând parte din selecția oficială din afara competiției, iar premiera nord-americană la TIFF (Toronto International Film Festival), unde Magnolia Pictures și Participant au obținut drepturile de distribuție în SUA, Dogwoof și Sophie DuLac pentru Europa și Madman pentru Australia. „colectiv” este produs de către Alexander Nanau Production în co-producție cu Samsa Film Luxemburg și HBO Europe. Alexander Nanau este profesor și mentor în cadrul mai multor universități și laboratoare de film din lume.

 

 

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.