Competiția TIFF 2017: adevăr sau provocare?
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-tiff-2017-adevar-sau-provocare/

Competiţia celei de-a 16-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (2-11 iunie), dedicată exclusiv regizorilor aflaţi la primul sau al doilea film, este o veritabilă zonă de conflict: poveşti pe muchie de cuţit, inspirate de evenimente reale sau experienţe personale, situaţii provocatoare şi abordări temerare, fabule morale nuanţate sau extreme, semnate de regizori care îşi asumă riscuri şi despre care, cu siguranţă, se va mai auzi.

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2017

Dintre cele 12 titluri care concureazăpentru Trofeul Transilvania, 8 sunt debuturi.

Chiar dacă România lipsește în acest an din competiție, există două prezențe autohtone în selecție. Actorul Alec Secăreanu are rolul principal în Tărâmul binecuvântat/God’sOwn Country, descris de critici ca fiind răspunsul britanic la Brokeback Mountain.

Recent premiat la Sundance și la Berlin, debutul regizorului Francis Lee urmărește povestea de dragoste emoționantă, dar lipsită de sentimentalisme, dintre un tânăr fermier britanic și un muncitor român.

My Happy Family

My Happy Family

Tot de la Sundance vine și comedia dulce-amară Familia mea fericită/ My Happy Familly (r. Nana Ekvtimishvili, Simon Gross), istoria unei femei georgiene care, în seara celei de-a 52-a aniversări, decide să-și părăsească soțul și să plece de acasă, iscând un mic cutremur familial. Imaginea este semnată de Tudor Panduru.

Un debut provocator este cel al regizorului polonez Bartosz  M. Kowalski, care a zgâlțâit din temelii competiția și publicul festivalului de la San Sebastian. Un studiu șocant asupra violenței infantile,Teren de joacă/Playground este un film inspirat de crima săvârșită de doi adolescenți britanici a căror faptă a îngrozit întreg mapamondul.

O altă abordare deranjantă asupra modului în care sunt afectați copiii de violența omniprezentă este cea a regizorului

Land of the Little People

Land of the Little People

israelian debutant YanivBerman. Tărâmul celor mici/ Land of the Little People surprinde lupta pentru teritoriu a doi dezertori cu un grup de copii pentru care războiul încetează să mai fie o joacă.

Zeus analizează legăturaspecială dintre oameni și șoimi, pornind de la relația toxică a erouluicu mama sa. Primul lungmetraj al lui Miguel Calderón, supranumit ,,copilul teribil al artei contemporane mexicane’’, este bazat chiar pepovestea impresionantă care i-a schimbat viața.

Heartstone

Heartstone

Inspirat de o experiență la fel de personală, debutul multipremiat internațional Piatră peinimă/ Heartstone (r. Gudmundur Arnar Gudmundsson) descrie turbulențele sentimentale care pun la încercare prietenia dintre doi adolescenți, în decorul spectaculos-glacial al Islandei.

Reuniunea preț de un weekend dintre o fiică și tatăl ei care mint amândoi cum respiră generează o farsă adorabilă în Delfinii înoată spre est/ Las Toninas Van Al Este (r. Gonzalo Delgado, Verónica Perrota), semnat de unul dintre co-scenariștii comediei uruguayene Whisky, premiată cu Trofeul Transilvania în 2005.

La polul opus, Vremea crizantemelor/ Chrysantemums Time (r.Dmytro Moiseiev) ne face părtași la odiseearăvășitoare a unei tinere văduve care trebuie să se confrunte cu pompele funebre, rudele rapace și propria ei credință după ce soțul ei s-a sinucis.

Gloria/ Glory (r.KristinaGrozeva și Petar Valchanov) e o fabulă socială despre dreptate și manipulare. Recompensat la Locarno cu o mențiune specială, filmul tandemului bulgar premiatla TIFF pentru Lecția îl are ca protagonist pe un muncitor binevoitor care sfârșește prin a fi o victimă a sistemului.

În Hounds of Love, terifiantul debut al australianului Ben Young, o adolescentă este răpităși sechestrată de un cuplu disfuncțional. Rolul extrem de solicitant al tinerei Emmei Boothi-a adus un binemeritat premiu de interpretare la Festivalul de la Veneția.

De la Berlin vine Simularea/Simulation, primul film al actorului iranian Abed Abest și, cu siguranță, cea mai provocatoare propunere vizuală din competiție. Scenografia abstractizată reprodusă integral într-o cutie neagră generează o doză serioasă de surpriză și suspans.

Filmat aproape exclusiv într-un apartament, Regele fără un ochi/ El Rey Borni (r. Marc Crehuet) este o comedie neagră în patru personaje în care tânărul care și-a pierdut un ochi în timpul unui protest stârnit de criza din Spania se întâlnește întâmplător cu polițistul vinovat pentru accident.

Din juriul Competiției vor face parte, printre alții, actrița Clotilde Courau, Prințesă deVeneția și Piemont, care poate fi văzută la TIFF în L’Ombre des femmes(r. Philippe Garrel), criticul de film Geoff Andrew (Sight& Sound), selecționer pentru BFI Southbank și consultant pentru London Film Festival, și regizorul Marian Crișan.

Foto: TIFF 2017 – tiff.ro

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.