Conferința de deschidere a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferinta-de-deschidere-a-festivalului-international-de-teatru-de-la-sibiu/

În deschiderea FITS, prima conferinţă de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu şi omul datorită căruia există şi a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferinţelor FITS), precum şi coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, şi regizorul Alexandru Grecu (preşedintele UNITER din Republica Moldova).

Un articol de Cristina Enescu Aky|12 iunie 2017

Un soare blând și generos.

Un oraș tihnit, respirând frumos, istorie și sens prin toate fațadele și colțurile de stradă

Al treilea cel mai important și frumos festival de teatru și arte performative din lume.

Aceste trei lucruri frumoase s-au întâlnit într-o zi de vineri și au dat startul unei perioade de zece zile, menite să multiplice ceea ce e mai frumos în spiritul uman: iubirea, frumusețea creativității, provocarea gândurilor și a ideilor, culori, forme, mișcări, muzici. Cu alte cuvinte – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ajuns la cea de-a 24-a ediție.

Constantin Chiriac a început prin recitarea Sonetului 66 al lui Shakespeare, ale cărui versuri au răsunat percutant, uneori amar, alteori descriptiv și programatic, pentru chiar vremurile în care ne găsim:

Mă uit scârbit la tot, și-aș vrea să mor, 
Decât să-l văd slăvit pe ticălos,
Iar pe sărman de râsul tuturor,
Să-l văd tăgăduit pe credincios,
Pe vrednicul de cinste oropsit….

Și totuși, teatrul este despre iubire, despre spirit și despre înălțarea din noroiul cotidian, iar FITS 2017 gravitează cu atât mai mult în jurul acestei energii ”care mișcă sori și stele”, în vorbele lui Dante: iubirea, tema FITS 2017.

Directorul FITS a vorbit și despre câteva motive pentru care festivalul este un succes care crește de la an la an, o necesitate și un eveniment cultural unic:

  • Trăim atât de multă dezbinare în Europa și în lume încât există o reală nevoie ca artiștii să dea un imbold unificator societății umane, prin iubirea de frumos și prin dialog cultural.
  • Este un eveniment profund conectat la realitatea zilelor noastre. Spre exemplu, luând-o înaintea discursurilor politice, festivalul construiește punți de legătură și dialog, de exemplu cu Statele Unite ale Americii prin programul ”New Democracy Series”, care conturează o ”dimensiune NATO culturală” a FITS din acest an.
  • FITS educă, nu prin forță ci mișcând sufletele prin ”miracolul frumosului”. Educarea publicului prin cultură este o dimensiune esențială a teatrului.
  • Numărul voluntarilor FITS s-a dublat față de anul trecut, ceea ce arată că tinerii își doresc enorm  să fie parte din acest festival, iar festivalul recunoaște importanța de a da o șansă vocii tinerilor oameni de teatru, inclusiv prin organizarea anul acesta a unui ”festival în festival” dedicat școlilor de teatru.
  • Anul acesta sunt prezentate spectacole și la Academia Forțelor Terestre, în public aflându-se atât militari cât și civili. Un spațiu de întâlnire necesar care aduce laolaltă arta, publicul larg dar și o nișă de public care are, și ea, nevoie de teatru, anume militarii.
  • Nici, FITS, nici vreun alt eveniment cultural înrădăcinat într-o comunitate nu poate fi copiat, și nici nu ar avea sens un astfel de demers. Comunitățile locale sunt cele care pot să nască proiectele culturale care li se potrivesc cel mai bine.
  • Anul acesta, FITS include și valorifică circuitul cultural al vechilor biserici săsești cu orgă dimprejurul Sibiului, aici fiind organizate diferite concerte și evenimente. În luna august, la întâlnirea sașilor din zonă, directorul FITS dorește să propună dezvoltarea unor proiecte culturale care să redea și mai mult aceste spații extraordinare circuitului cultural public. Dialogul creator este cea mai bună formă de naționalism.
  • FITS este unicul festival de profil care și-a asumat un proiect editorial constant, anume prezentarea unor volume importante din zona teatrului.

Coregrafa argentiniană Brena Angiel a vorbit despre provocările și libertatea pe care le oferă dansul aerian și despre esența de tango, învăluită în dans contemporan, din spectacolul ”Tango la altitudine II”. Directorul UNITEM (Uniunea Teatrală din din Republica Moldova), regizorul Alexandru Grecu, a descris schimbarea de mentalitate și creșterea nivelului artei actorului, a regizorului și a spectacolelor din Rep. Moldova după 1989, despre întâlnirea de destin a teatrului de aici, în cătușele mentalității sovietice, cu Matei Vișniec, care a făcut mai mult pentru unirea spiritului românesc decât politicienii. El a vorbit și despre puternica dimensiune social-politică a teatrului moldovenesc.

 

10
/10
/14

Naţionaliştii de pripas şi-au pus fularul tricolor în jurul gâtului şi au ieşit la defilare. Că nu ştiu ei foarte bine ce e dragostea...de ţară, de fotbal, de oameni, nici nu mai contează, o gură mare e capabilă să anihileze un întreg batalion de idei, sentimente şi concepte bine structurate.

09
/10
/14

Premiul Nobel pentru literatură pe anul 2014 a fost acordat scriitorului francez Patrick Modiano, "pentru arta memoriilor, prin care a evocat cele mai greu de înţeles destine umane şi a dezvăluit universul ţărilor aflate sub ocupaţie", a precizat Comitetul Nobel. Patrick Modiano are 69 de ani şi este cel de-al 11 scriitor de origine franceză care câştigă Premiul Nobel pentru literatură.

09
/10
/14

Cea de-a VI-a ediție a celui mai important eveniment cinematografic al toamnei din Transilvania, “Festivalul Internațional de Film Comedy” debutează vineri, 10 octombrie. Lungmetrajul “Hector în căutarea fericirii”, în regia lui Peter Chelsom, este programat în Deschiderea Comedy Cluj, de la ora 19:00, la Cinema Florin Piersic.

09
/10
/14

Joi, 9 octombrie, aduce în agenda celei de-a noua ediţii Anim’est una dintre cele mai îndrăgite competiţii ale festivalului, cea de Videoclip şi Advertising. În programul zilei se înscriu şi alte proiecţii şi evenimente speciale: competiţia Balkanimation, o prezentare despre animaţia daneză susţinută de doi invitaţi de seamă de anul acesta, noi titluri din competiţiile internaţionale şi o petrecere cu Invisible Raincoats, cel mai recent proiect Minus.

08
/10
/14

În cazul acordului dintre subiect și predicat atunci când avem de-a face cu substantivul colectiv „majoritatea”, trebuie să ținem cont atât de regulile gramaticale, cât și de înțelesul logic avut de termenul respectiv în propoziții sau fraze.

08
/10
/14

Prima ediţie, dedicată Concursului George Enescu recent încheiat, se difuzează în 10 octombrie, de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+. Marina Constantinescu stă de vorbă cu Dana Borsan, Marin Cazacu, Dan Dediu şi Florin Croitoru, membri în cele patru jurii ale Concursului George Enescu 2014.

08
/10
/14

Festivalul Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, organizat de Teatrul Nottara şi finanţat de Primăria Municipiului Bucureşti, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Ministerul Culturii, având şi sprijinul UNITER, va avea loc în perioada 11–18 octombrie 2014. În cadrul acestui eveniment, în cele două săli ale Teatrului Nottara şi în teatrele partenere, se vor juca o serie de producţii ale unor trupe din ţară şi din străinătate, precum și patru spectacole marca Nottara, dintre care trei vor intra în competiție.

08
/10
/14

În urmă cu 150 de ani, în octombrie, 1864, prin decretul lui Alexandru Ioan Cuza, se înfiinţa Conservatorul de Muzică şi Declamatiune din Bucureşti. S-a numit, de-a lungul timpului, Academie Regală de Muzică şi Artă Dramatică, Conservator de Stat, Academie de Muzică şi Universitate Naţională, iar istoria sa a reflectat întru totul istoria vremurilor tulburi pe care le-a parcurs într-un deceniu şi jumătate.

08
/10
/14

Prima reprezentaţie din această stagiune a spectacolului „Mozart Steps”, creat de Gigi Căciuleanu la Teatrul Național Radu Stanca Sibiu, va avea loc joi, 9 octombrie, ora 19:00. Trei zile mai târziu, spectacolul se va regăsi în programul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT) de la Iaşi, iar pe 27 octombrie se va juca la Bucureşti, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (FNT).