Conferința de deschidere a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferinta-de-deschidere-a-festivalului-international-de-teatru-de-la-sibiu/

În deschiderea FITS, prima conferinţă de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu şi omul datorită căruia există şi a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferinţelor FITS), precum şi coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, şi regizorul Alexandru Grecu (preşedintele UNITER din Republica Moldova).

Un articol de Cristina Enescu Aky|12 iunie 2017

Un soare blând și generos.

Un oraș tihnit, respirând frumos, istorie și sens prin toate fațadele și colțurile de stradă

Al treilea cel mai important și frumos festival de teatru și arte performative din lume.

Aceste trei lucruri frumoase s-au întâlnit într-o zi de vineri și au dat startul unei perioade de zece zile, menite să multiplice ceea ce e mai frumos în spiritul uman: iubirea, frumusețea creativității, provocarea gândurilor și a ideilor, culori, forme, mișcări, muzici. Cu alte cuvinte – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ajuns la cea de-a 24-a ediție.

Constantin Chiriac a început prin recitarea Sonetului 66 al lui Shakespeare, ale cărui versuri au răsunat percutant, uneori amar, alteori descriptiv și programatic, pentru chiar vremurile în care ne găsim:

Mă uit scârbit la tot, și-aș vrea să mor, 
Decât să-l văd slăvit pe ticălos,
Iar pe sărman de râsul tuturor,
Să-l văd tăgăduit pe credincios,
Pe vrednicul de cinste oropsit….

Și totuși, teatrul este despre iubire, despre spirit și despre înălțarea din noroiul cotidian, iar FITS 2017 gravitează cu atât mai mult în jurul acestei energii ”care mișcă sori și stele”, în vorbele lui Dante: iubirea, tema FITS 2017.

Directorul FITS a vorbit și despre câteva motive pentru care festivalul este un succes care crește de la an la an, o necesitate și un eveniment cultural unic:

  • Trăim atât de multă dezbinare în Europa și în lume încât există o reală nevoie ca artiștii să dea un imbold unificator societății umane, prin iubirea de frumos și prin dialog cultural.
  • Este un eveniment profund conectat la realitatea zilelor noastre. Spre exemplu, luând-o înaintea discursurilor politice, festivalul construiește punți de legătură și dialog, de exemplu cu Statele Unite ale Americii prin programul ”New Democracy Series”, care conturează o ”dimensiune NATO culturală” a FITS din acest an.
  • FITS educă, nu prin forță ci mișcând sufletele prin ”miracolul frumosului”. Educarea publicului prin cultură este o dimensiune esențială a teatrului.
  • Numărul voluntarilor FITS s-a dublat față de anul trecut, ceea ce arată că tinerii își doresc enorm  să fie parte din acest festival, iar festivalul recunoaște importanța de a da o șansă vocii tinerilor oameni de teatru, inclusiv prin organizarea anul acesta a unui ”festival în festival” dedicat școlilor de teatru.
  • Anul acesta sunt prezentate spectacole și la Academia Forțelor Terestre, în public aflându-se atât militari cât și civili. Un spațiu de întâlnire necesar care aduce laolaltă arta, publicul larg dar și o nișă de public care are, și ea, nevoie de teatru, anume militarii.
  • Nici, FITS, nici vreun alt eveniment cultural înrădăcinat într-o comunitate nu poate fi copiat, și nici nu ar avea sens un astfel de demers. Comunitățile locale sunt cele care pot să nască proiectele culturale care li se potrivesc cel mai bine.
  • Anul acesta, FITS include și valorifică circuitul cultural al vechilor biserici săsești cu orgă dimprejurul Sibiului, aici fiind organizate diferite concerte și evenimente. În luna august, la întâlnirea sașilor din zonă, directorul FITS dorește să propună dezvoltarea unor proiecte culturale care să redea și mai mult aceste spații extraordinare circuitului cultural public. Dialogul creator este cea mai bună formă de naționalism.
  • FITS este unicul festival de profil care și-a asumat un proiect editorial constant, anume prezentarea unor volume importante din zona teatrului.

Coregrafa argentiniană Brena Angiel a vorbit despre provocările și libertatea pe care le oferă dansul aerian și despre esența de tango, învăluită în dans contemporan, din spectacolul ”Tango la altitudine II”. Directorul UNITEM (Uniunea Teatrală din din Republica Moldova), regizorul Alexandru Grecu, a descris schimbarea de mentalitate și creșterea nivelului artei actorului, a regizorului și a spectacolelor din Rep. Moldova după 1989, despre întâlnirea de destin a teatrului de aici, în cătușele mentalității sovietice, cu Matei Vișniec, care a făcut mai mult pentru unirea spiritului românesc decât politicienii. El a vorbit și despre puternica dimensiune social-politică a teatrului moldovenesc.

 

15
/07
/14

Andreea Bibiri spune că în teatru nu există democrație. Mărturisește că regizorul care a influențat-o cel mai mult a fost Liviu Ciulei și vorbește despre prima ei colaborare cu actorul Marius Manole, într-un spectacol „un pic cam personal“, „Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem dragoste“.

15
/07
/14

Pentru prima dată în Festivalul Naţional de Teatru, musicalul a atras la preselecţia organizată de UNITER împreună cu dansatorul şi coregraful Răzvan Mazilu aproape 100 de tineri aspiranţi.

15
/07
/14

Superlativul relativ (grad de comparaţie al adverbului şi al adjectivului), care se formează cu ajutorul articolului demonstrativ cel, le dă multora bătăi de cap. Cum este corect? „Doctorița cel mai bine plătită” sau „doctorița cea mai bine plătită”?

15
/07
/14

INTERVIU. Aflat la prima ediţie, festivalul Ceau, Cinema! (17-20 iulie) îşi propune să apropie publicul de filmul european, într-o oraş fără nici un cinematograf de stat funcţional, dar cu ambiţii de capitală culturală: Timişoara. Pentru a afla ce înseamnă un astfel de eveniment, am stat de vorbă cu iniţiatorul şi organizatorul principal: copywriterul şi criticul de film Lucian Mircu.

14
/07
/14

Ajunsă la cea de-a treia ediție, Caravana Metropolis – ‘Cinema în aer liber’, cel mai mare festival nomad de film din ţară, revine în Piața Mică din Sibiu, al șaptelea oraş de pe itinerariul din acest an, unde va rămâne între 15 - 20 iulie. 

13
/07
/14

MEMORIA CULTURALĂ Geniul uriaşei actriţe Maria Ventura a dus gloria românească în lume. Ea a construit un teatru în România şi a întemeiat o şcoală de teatru în Franţa; a trăit în preajma faimoasei Sarah Bernhardt și a murit acum 60 de ani.

12
/07
/14

George Calboreanu este actorul care a rămas în memoria oamenilor de teatru prin interpretări memorabile, în roluri de tragedie şi dramă: Hamlet, dar mai ales Ştefan cel Mare. Eroul lui Delavrancea întruchipat de Calboreanu nu răspundea prin violenţă şi furie, ci prin curaj şi generozitate.