Conferințele FITS 2019. O montare franceză inedită a „Traviatei”, între teatru și operă
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-fits-2019-o-montare-franceza-inedita-a-traviatei-intre-teatru-si-opera/

Théâtre des Bouffes du Nord din Paris a adus la FITS 2019 o montare a Traviatei care împleteşte original teatrul şi opera. Un spectacol provocator pentru tradiţionalişti, atractiv pentru publicul neobişnuit cu opera, despre care Paul Escobar (care co-semnează direcţia muzicală) a vorbit la Conferinţa FITS de la Librăria Habitus.

Un articol de Cristina Enescu Aky|20 iunie 2019

Traviata teatrului francez are subtitlul subtitlul „You deserve a better future”/ „Meriți un viitor mai bun”, un extras din scrisoarea lui Giorgio Germont către Violetta. Moderatorul Octavian Saiu a început discuția cu Paul Escobar cu întrebarea în ce măsură poate fi rescrisă o capodoperă cu o istorie atât de bogată și cunoscută, precum Traviata? „Verdi însuși a scris opera pornind de la o adaptare a celebrului roman al lui Alexandre Dumas. Ni s-a părut interesant să îmbinăm teatrul cu opera și să aducem în scenă și povestea reală din spate. E un spectacol deopotrivă clasic și contemporan, cu o originalitate particulară. Am adăugat elemente muzicale contemporane și momente teatrale originale, dar muzica lui Verdi rămâne totuși în centru” a spus Paul Escobar. „O altă diferență față de montările clasice e că aici muzicienii devin aici și actori, și cântăreți, toată lumea se află pe scenă, sunt vizibili și parte din spectacol, iar asta ne-a permis să întrepătrundem foarte fluid teatrul și opera.”

Spectacolul are potențialul de a ridica sprâncenele criticilor de muzică și ale celor care aprobă exclusiv montările clasice în operă. „Înțeleg perfect această poziție, știu că există o ofertă enormă privind versiunile tradiționale ale Traviatei, e poate cea mai jucată operă la nivel mondial. Propunerea noastră e însă diferită de producțiile clasice. Nu avem același public, de fapt.”

Această Traviata cu siguranță va stârni interesul pentru operă al unor oameni care, înainte de vizionarea spectacolului, nu erau interesați de acest univers muzical. „A fost aproape o motivație pedagogică să facem accesibil acest domeniu, al operei clasice, într-o o manieră mai intimă. Nu ne-am adresat criticilor clasici de operă, ci am dorit să atingem și să atragem un public ce nu merge în mod obișnuit la operă. Spectacolul a fost în mare parte și un succes de critică, mai ales din partea criticilor de teatru.”

Relația dintre regia de teatru și opera din zilele noastre e una dinamică și uneori provocatoare „E o dificultate esențială pentru regizorii contemporani să propună lucruri noi, contemporane, fără însă a se atinge de opera inițială, muzicală, și de tehnica vocală. Mi se pare foarte greu să propui ceva pur vizual fără să intervii muzical. Noi propunem ceva care, credem, se pliază bine pe așteptările spectatorului de teatru.”

Cum au acceptat interpreții această abordare nonconformistă? „Au fost entuziasmați, e o echipă care vine din zone diferite – unii sunt muzicieni clasici care au devenit pentru prima dată actori vizibili pe scenă, alții și-au dezvăluit capacitățile muzicale odată cu acest spectacol” a spus Paul Escobar, devoalând unu dintre cele numeroasele elemente inovatoare interesante din acest spectacol.

*

Traviata – You deserve a better future
Regia: Benjamin Lazar
Concept: Benjamin Lazar, Florent Hubert and Judith Chemla
Aranjament și direcție muzicală: Florent Hubert and Paul Escobar
Vocal direction: Alphonse Cemin
Decor: Adeline Caron
Costume: Julia Brochier
Lumini: Maël Iger
Machiaj și păr: Mathilde Benmoussa
Asistent regie: Juliette Séjourné
Asistent decor: Nicolas Brias and Fanny Commare

Théâtre des Bouffes du Nord

www.bouffesdunord.com/en/la-saison/traviata

www.sibfest.ro/evenimente-2019/traviata



08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.