„Copilul lui Noe” – Homo homini lupus, dar și angelus
https://www.ziarulmetropolis.ro/copilul-lui-noe-homo-homini-lupus-dar-si-angelus/

O poveste din istoria tragediei evreilor în timpul diluviului nazist, în subtextul căreia se spune o altă poveste: una mai cuprinzătoare despre om, despre bunătatea şi răutatea din el şi întâlnirile lor fascinante. Regizoarea Chris Simion-Mercurian a creat la Teatrul Metropolis un spectacol ca o delicată declaraţie de iubire către umanitatea din om.

Un articol de Cristina Enescu Aky|26 Martie 2019

Holocaustul și dramele lui sunt un subiect deja atât de rodat în teatru și film încât a devenit de bună vreme unul dificil de abordat. În aparență și în teorie, s-a spus tot despre ambele Războaie Mondiale și despre drama evreilor. La fel cum s-a spus deja de mult tot ce se putea spune despre orice drame și dureri umane imaginabile. Pentru că toate s-au întâmplat deja, în multiple variante, și continuă să se întâmple pe aceeași schemă arhaică: homo homini lupus, omul îi poate fi omului ca un lup. Dar omul poate fi semenilor săi și angelus, ca un înger. Aceasta e cheia supraviețuirii omenirii și a fiecăruia dintre noi, zi de zi. De aceea continuăm să interacționăm cu alții, să mergem la teatru, să ne dorim ascultăm povești: pentru că, deși descoperim mereu noi modalități prin care omul e infernal, de asemenea suntem iar și iar surprinși de potențialul nostru infinit de a fi rupți din Rai pentru cei din jur.

Aceasta este, in nuce, premisa și totodată concluzia spectacolului „Copilul lui Noe”, construit de regizoarea Chris Simion-Mercurian la Teatrul Metropolis pe textul omonim t al scriitorului franco-belgian Eric-Emmanuel Schmitt. Afinitatea regizoarei cu textele acestui scriitor a produs mai multe spectacole interesante, dintre repertoriul Teatrului Metropolis include și „Domnul Ibrahin și florile din Coran”. Spectacolul de față a fost selecționată în cadrul Festivalului Național de Teatru 2018.

„Copilul lui Noe” este povestea unui nou Noe și al descendenței sale spirituale și chiar umane. Dacă biblicul Noe a salvat umanitatea și câte o pereche din toate creaturile de potopul divin, meritat prin neleguirile omului, Noe din povestea de față se pune pe sine însuși în pericol pentru a salva măcar o părticică din umanitate, atât cât îi e cu putință, de urgia creată de om împotriva omului. În Belgia anului 1942, preotul Pons (Marian Râlea) se străduiește să salveze și să protejeze de urgia războiului și de moarte copiii aduși la internatul catolic. Printre ei se află Iosif, un băiat evreu căruia preotul nu îi salvează doar existența fizică ci și pe cea spirituală, căci în taina beciului el îl va ajuta să își perpetueze identitatea și credința iudaică. Un gest ca o punte între oameni de credințe, etnii și tradiții culturale diferite, dar înrudiți în același spirit a tot ce este bun în om. Un comportament deloc vetust și la fel de necesar atunci ca și acum, în acest prezent zguduit de conflicte și diviziuni.

Marian Râlea îl îmbracă pe preotul Pons într-o aură delicată de bunătate blândă, tristețe și împovărare față de vremuri, dar și o luminoasă speranță împotriva oricărei speranțe. E în trăsăturile și vocea lui ceva comun tuturor figurilor benefice ale istoriei, un sentiment de neputință în fața istoriei dublat de o încredere uriașă în puterea omului decis să pună piedici răului. Contraponderea sa bine nuanțată, adesea teribil de comică în chiar miezul cel mai trist al poveștii este Farmacista (Maia Morgenstern). Ar fi putut părea stridentă sau cumva de la sine înțeleasă distribuirea, într-o piesă despre Holocaust, a unei actrițe evreice cu caracter și aptitudini interpretative foarte puternice în rolul acestei femei evreice la rândul ei extrem de impunătoare, adesea manifestând  o duritate cu accente metalice la fel ca părul ei grizonat. Însă pomul lăudat nu se dezminte aici, iar Maia Morgenstern reușește să stârnească emoții, reacții, gânduri pe care sigur nu le-am fi putut anticipat în totaltate noi, cei veniți la un spectacol „cu câțiva actori binecunoscuți, cu un subiect binecunoscut”. Caleidoscopul de senzații pe care reușește să îl țeasă actrița între scenă și sală este nu doar măsura unui actor autentic, inspirat, onest, dar și invariabil marca unui om cu o plămadă interioară frumoasă și fertilă.

Cei doi băieți, Iosif și Rudy, sunt interpretați de Marius Manole și Vlad Logigan, actori parcă permanent tineri și, fiecare în felul său, cu multă prospețime interpretativă. Nu e ușor să joci roluri de copil, ca adult, și nici să recreezi acea complicitate caldă, sinceră, tolerantă dincolo de cuvinte, care se leagă imediat între copii, dar pe care adulții o regăsesc foarte greu – chiar și în timpuri de pace, darmite în vremuri conflictuale. Celor doi le reușește destul de bine acest lucru. În plus, se joacă, se supără, fură chei, evadează, râd, se bat cu o pofta care amintește de lucruri pe care le-am cam uitat de când ne-am făcut mari. Lucrurile care țin de bucuria și tristețea împărtășite cu ceilalți, și de mâna întinsă lor, dincolo de toate.

Alexandru Sinca interpretează trei personaje: primarul, tatăl lui Joseph și polițistul. Trei figuri ale autorității declinate cu accente variate, trei ipostaze în care omul poate fi dur, aprig, opresiv sau dimpotrivă – ocrotitor, iubitor și cald. Actorul glisează sensibil între roluri și imprimă fiecăruia o sensibilitate particulară.

Tânăra actriță Carla Maria Teaha o interpretează pe mama lui Joseph și pe contesa mărinimoasă, unul dintre cei mulți și adesea anonimi care încearcă, mereu, să aducă puțină lumină în întunecimile dureroase ale istoriei. E o anume stinghereală în vorba și postura ei, o undă de delicatețe în tot ceea ce face, și minte cu acea jenă cu care mint cei care nu știu să o facă, dar care ar face totul pentru a micșora răul din jur.

Poate vi se va părea că acest spectacol edulcorează și face mult prea pastelată duritatea războiului, a crimelor, a tragediilor Holocaustului și de fapt a tuturor tragediilor provocate omului de către om. Dacă veți avea această senzație, vă propunem un gând alternativ: oare ce a rămas în urma potopului biblic? Distrugerea, moartea, durerea? Da. Însă doar pentru o vreme. Apoi a venit (și a rămas) speranța că nu distrugerea este episodul final al omului, nu cruzimea sau întunericul din el. Avem nevoie să credem în acea dimineață de după potop, în angelus-ul care urmează lupului din om. Dincolo de montarea interesantă și simbioza reușită dintre actori (un rezultat, poate, al faptului că distribuția a fost aleasă încă de la prima vizionare), aceasta este reușita majoră a spectacolului regizat de Chris Simion-Mercurian, și motivul pentru care e foarte posibil ca „Copilul lui Noe” să fie unul dintre spectacolele cu un je ne sais quoi greu de uitat.

 

„Copilul lui Noe”

după Eric Emmanuel Schmitt

Traducerea, dramatizarea și regia: Chris Simion-Mercurian

Costume: Mirela Trăistaru

Decor: Maria Miu

Distribuție: Marius Manole, Vlad Logigan, Alexandru Sinca, Carla Maria Teaha, Marian Râlea, Maia Morgenstern

www.teatrulmetropolis.ro

 

 

 

22
/10
/12

În perioada 22-27 octombrie Sibiu este declarat oraş baroc prin proiectul <<Sibiu-Baroc Update>>. Între 22 şi 25 octombrie publicul larg este invitat sã ia parte la programul ‘’Anotimp baroc la Sibiu’’, prilej cu care va fi familiarizat cu perioada barocã în muzicã şi artã prin intermediul unui numãr considerabil de maniferstãri. Evenimentele vor avea loc […]

22
/10
/12

Cu ocazia centenarului Strindberg (journalist, pictor, fotograf, dramaturg, scriitor suedez), UNITER (Uniunea Teatralã din România) a iniṭiat un amplu program cultural. Printre evenimentele componente ale acestuia se numãrã o conferinṭã internaṭionalã, un spectacol-lecturã şi un workshop condus de cãtre Cãtãlina Buzoianu. În anul 2012, anul centenarului lui August Strindberg, se desfăşoară proiectul August Strindberg – […]

22
/10
/12

Luni, 22 octombrie, orele 18:30, la Ceainăria Cărtureşti Verona (Str. Pictor Arthur Verona, nr. 13, la parterul Librăriei Cărtureşti) Margareta Pâslaru  va lansa cartea “Eu şi Timpul. Viaţă. Vocaţie. Viziune.”, editura Curtea Veche. Lansarea va fi însoţită de o sesiune de autografe dar şi de o surpriză muzicală. Invitat special, doamna Ruxandra Sararu.     […]

22
/10
/12

Câteva zile mai sunt până când se va deschide prima ediţie a Târgului Internaţional de Carte de la Milano. De mult se ştie, aproape de la începutul anului, că printre cei trei scriitori din Europa, invitaţi de onoare ai manifestării aflată sub patronajul Consiliului Europei, alături de un nord irlandez şi un francez, se numără […]

22
/10
/12

Actriţa Ilinca Tomoroveanu, directorul artistic al Teatrului Naţional “I. L. Caragiale” din Bucureşti, va primi una din cele mai înalte distincţii acordate de Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa – titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor. Frédéric Mitterand, fostul ministrul francez al Culturii şi Comunicării, menţiona într-o scrisoare emisă pe data de 13 […]

22
/10
/12

Cea de-a patra ediţie a Festivalului de Film de la Lyon, care s-a desfăşurat în perioada 15-21 octombrie, a decernat, sâmbătă seară, premiul Lumière, cineastului britanic Ken Loach, care, în discursul de premiere, a vorbit despre viitorul cinematografiei şi a adus acuzaţii indirecte statului Israel. Organizat de Bertrand Tavernier şi Thierry Fremaux, festivalul a avut, […]

19
/10
/12

Soprana Anita Hartig, 29 de ani, artista care a urcat pe treptele celebrităţii după ce a fost descoperită de Ioan Holender, pe când acesta era directorul Operei de Stat din Viena, a debutat la Scala din Milano cu rolul Mimi în opera La Boheme de Puccini, ocazie cu care a oferit şi un interviu pentru […]

19
/10
/12

Institutul Cultural Român de la Stockholm şi Muzeul Nobel organizează pe 20 noiembrie, programul ‘Când tăcem, suntem dezagreabili. Când vorbim, suntem ridicoli’, despre literatura de limbă germană din România. Denumirea evenimentului este inspirată din romanul Animalul inimii de Herta Müller, informează ICR Stockholm. Programul va avea loc în sala de festivităţi a Academiei Suedeze, avându-i […]

19
/10
/12

În 1926 a încetat din viaţă medicul şi bacteriologul Victor Babeş, vicepreşedinte al Academiei Române (1899–1900; 1918–1919).   În 1887, a pus bazele Institutului de Patologie şi Bacteriologie din Bucureşti, acesta fiind primul institut de cercetări ştiinţifice înfiinţat în ţara noastră. Aici a organizat unul dintre primele centre de vaccinare antirabică din lume, după cel […]

18
/10
/12

Un weekend cu filmul la psihiatru, O Terapie specialã pentru cei În derivã. Cu actori, regizori şi profesionişti urmaşi ai lui Freud şi Jung versus Fraṭii Lumiere. Vocea filmelor vã invitã la un altfel de cinema. Pentru toṭi iubitorii de frumos şi nu numai, un eveniment inedit care va încânta cu siguranṭã fiecare participant. Ce […]

18
/10
/12

Un caiet inedit cu lucrări compuse de Ludwig van Beethoven, care i-a aparţinut la un moment dat lui Chopin, a fost adjudecat miercuri cu suma de 252.750 de euro, în cadrul unei licitaţii organizate de casa Sotheby’s la Paris. Manuscrisul a făcut parte din colecţia muzicală excepţională alcătuită de industriaşul André Meyer în peste 50 […]

18
/10
/12

Teatrul Masca deschide stagiunea cu premiera Comedia Erorilor. Având la bazã un text celebru (cel al lui W. Shakespeare), piesa Comedia Erorilor va fi jucatã sâmbãtã, 20 octombrie, la ora 19:00 la Teatrul Masca. Povestea este una destul de încurcatã, deoarece protagoniştii trec prin multe evenimente nefaste ; fiecare întâlnire devine ratatã din simplul motiv cã […]

18
/10
/12

Sâmbãtã, la ora 19:00, în incinta teatrului Evreiesc de Stat, va avea loc premiera piesei ‘’Duşmancele o poveste de iubire’’, în regia lui Claudiu Goga. Având muzica semnatã de Claudiu Goga şi scenografia de Lia Dogaru, piesa promite sã fie o adevãratã delectare pentru toṭi iubitorii de frumos. Piesa prezintã povestea unui evreu polonez salvat […]

18
/10
/12

Maestrul Horia Andreescu, dirijor de recunoaştere internaţională, consideră că la 66 de ani se află “în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”. “Este perioada în care un artist gândeşte, poate, cu sporită aplecare asupra drumului parcurs. Este perioada în care meditezi asupra raportului dintre idealuri şi realizări. Nu poţi să nu […]

Page 818 of 833« First...102030...816817818819820...830...Last »