Corneliu Porumboiu, despre „Comoara“: „Sincer, nu mă gândesc la premii“
https://www.ziarulmetropolis.ro/corneliu-porumboiu-despre-comoara-sincer-nu-ma-gandesc-la-premii/

„Comoara” a fost filmul pe care l-am făcut cel mai lejer – a mărturisit, într-o conferinţă după proiecţia de presă de la Bucureşti, regizorul Corneliu Porumboiu, care îşi doreşte ca noul său lungmetraj „să fie ca o aventură” pentru public, aşa cum spune că a fost şi pentru el.

Un articol de Ziarul Metropolis|26 mai 2015

„Comoara” a primit recent Premiul Un Certain Talent în secţiunea Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes şi intră de vineri în cinematografe.

Iată câteva declaraţii făcute de Corneliu Porumboiu:

Mă gândesc întotdeauna ca filmele mele să mă mulţumească pe mine şi publicul.

Selecţiile la Cannes sunt foarte importante pentru că ajută filmul, ajută foarte mult pentru distribuţia ulterioară a filmului.

Sincer, nu mă gândesc la premii. Depinde de ce juriu e, depinde de filmele din competiţie… Eu fac filmele, muncesc la ele, îmi plac.

E foarte important ca un film să fie la un festival mare.

Facem filme în limba română. După criză, piaţa e din ce în ce mai restrânsă.

Pentru mine e foarte important să pot să fac următorul film. Şi, ca să adun finanţare pentru următorul proiect, în ziua de azi depinde foarte mult de ce ai făcut deja.

La mine, umorul e o chestie instinctivă. Nu mă gândesc.

Cred că toate filmele mele au umor. Cred că toate personajele mele seamănă într-un fel cu Buster Keaton. Sunt foarte serioase, ca şi mine. Şi eu sunt destul de serios în viaţa de zi cu zi. E ca o terapie, poate, dar nu mă gândesc la asta înainte.

Nu cred că e vorba de a fi înţeles sau nu. Cred că e vorba de un tip de construcţie narativă pe care eu ca scenarist mi-o propun. Dozajul umorului este din construcţie.

Am fost interesat de un anume tip de schimb. E un film construit în jurul a două noţiuni: una de solidaritate şi alta de proprietate. M-a interesat foarte mult tipul acesta de schimb între generaţii: ce ai şi ce dai mai departe. Nu pot să spun că una este mai importantă decât cealaltă.

Mă interesează ca filmul acesta să fie ca un soi de aventură. Speranţa mea este ca publicul să intre în acest tip de demers.

Ce am văzut înainte au fost nişte westernuri. M-am inspirat dintr-o întâmplare reală.

Îmi place foarte mult şi Caragiale, îmi place foarte mult şi Gogol, îmi place foarte mult şi Cehov. Dar scenariul unui film e diferit şi eu nu îmi iau reper dintr-un alt tip de operă.

A fost filmul pe care l-am făcut cel mai lejer. Mare parte din succesul său se datorează celor trei actori: Toma Cuzin, Adrian Purcărescu şi Corneliu Cozmei.

N-am avut presiune. Am luat filmul ca pe o aventură. Sper ca şi publicul să trăiască o experienţă de tipul acesta.

Sunt foarte multe momente istorice despre care se vorbeşte în film. M-a interesat să avem un fel de background istoric. Toate rămân ca un tip de eveniment care sunt în spate, dar influenţează ceea ce se întâmplă în prim-plan.

Foto: Anca Frontescu

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.