Costumul – „Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanţări, există miracole”
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-chiar-daca-in-teatru-nu-mai-sunt-finantari-exista-miracole/

„Costumul” (The Suit), un spectacol muzical de excepţie, se va juca la Opera Naţională din Bucureşti duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Un articol de Andrada Văsii|19 septembrie 2013

„Costumul“ (The Suit), un spectacol muzical de excepție, se va juca la Opera Națională din București duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Producţia în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk, face parte din repertoriul Teatrului Bouffes du Nord din Paris.

La conferința de presă pentru prezentarea spectacolului muzical Costumul, printre participanți s-au numărat Marie-Hélène Estienne și regizorul Felix Alexa. Cei doi, cu o istorie de colaborări veche de peste 20 de ani, au prezentat spectacolul „Costumul’’ ca și când producția s-ar fi desfășurat sub ochii tuturor, în spațiu restrâns.

Spectacolul va avea loc în avanpremiera  Festivalului  Internaţional  al  Artelor Spectacolului  Muzical  „Viaţa  e  frumoasă!”, desfăşurat  anul  acesta între 7 şi 17 noiembrie. Manifestarea va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri), continuând tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” în noiembrie 2008, odată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.

Un spectacol cu transformări: Costumul

Marie-Hélène Estienne a explicat că producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare este în limba engleză.

Cu toate acestea, Marie-Hélène Estienne a subliniat că fiecare reprezentație aduce ceva nou: Costumul se pliază pe climatul cultural specific fiecărei țări în care se joacă. Tocmai de aceea, auditoriul producției va fi unul restrâns, tocmai pentru a se putea realiza o legătură profundă între spectatori și actori.

Costumul

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” prezintă duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie la Opera Națională din București spectacolul muzical „Costumul“ („The Suit“).

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Povestea prezintă o întâmplare amuzantă, în care un amant fugar își uită costumul în casa iubitei sale, Matilda (Kheswa Nonhlanhla). Philemon (William Nadylam), soțul acesteia, decide să facă din obiectul vestimentar un oaspete în casa lor.

O colaborare de excepție

Deoarece critica de teatru o plictisea, Marie-Hélène Estienne a decis să îi scrie lui Peter Brook și să îi propună să lucreze împreună. Spre surprinderea ei, acesta a acceptat și a pus bazele unei colaborări de lungă durată, presărată cu momente artistice de excepție. Prima schimbare s-a rezumat la orele de muncă: actorii și-au limitat programul la „doar’’ nouă ore de muncă în loc de 12.

Peter Brook, portretizat de către Marie-Hélène Estienne, apare drept un regizor care își inspiră actorii. Marea sa calitate iese la suprafață atunci când își dojenește actorii atât de încet, încât nimeni nu aude. Iar la 88 de ani, Peter Brook este la fel de activ, și la fel de plin de idei.

„Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanțări, există miracole.“

Marie-Hélène Estienne,
regizor

Miracolele s-au ținut lanț și în cazul actorilor. Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne, dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

„Ideea este de a căuta mult mai profund în această legătură: actor și rol. Există acest mod de a gândi cu actori. Aşa cum a spus Marie-Hélène: această actriță nu a jucat niciodată. A-ți retrăi copilăria. A regăsi copilul din fiecare ființă umană este, într-un fel, drumul acesta foarte subtil pe care îl fac cu actorii.”

Felix Alexa,
regizor

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Costumul 2

Kheswa Nonhlanhla, cântăreața devenită actriță, va interpreta rolul Matildei în spectacolul „Costumul” („The Suit“) duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Peter Brook este o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă.

Citiţi şi: Câştigă o invitaţie dublă la spectacolul „Costumul“!

Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte – interdisciplinar şi intercultural.

Info:

Biletele sunt disponibile în reţeaua Eventim, la magazinele partenere şi la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti.

Foto credit Costumul: Johan Persson, Pascal Gely

 

 

28
/09
/17

Pentru turistul care pune pentru prima dată piciorul în Asia, Thailanda e o altă planetă. Cu amestecul lui fascinant de zgârie-nori și mizerie, cu aglomerația lui teribilă, cu tuk-tuk-urile care se strecoară peste tot și trenurile suspendate, cu mâncarea preparată în plină stradă, cu aromele lui tari, cu ghirlandele de flori, cu templele ca-n povești, Bangkokul nu seamănă cu nimic.

28
/09
/17

Sub patronajul Ambasadei Regatului Belgiei la București, sâmbătă 30 septembrie va avea loc la ora 19:00, la Biserica Sf Tereza din București (Șos. Olteniței 3-5), al doilea din cele cinci concerte de muzică sacră și poezie belgiană din cadrul Festivalului de Muzică Sacră Belgiană, organizat de Asociația Culturală de Prietenie România-Belgia. La concertul de sâmbăta aceasta, în prezența Ambasadorului Regatului Belgiei la București, publicul va putea audia lucrări semnate de Jacques-Nicolas Lemmens și Cesar Franck (compozitori celebri în secolul IX) și doi compozitori contemporani (Jan Van Landeghem și Raoul de Smet, care au scris două lucrări special pentru această serie de concerte).

28
/09
/17

Icoană absolută, Brigitte Bardot continuă să dezlănţuie pasiuni. Cu părul ei despletit, picioarele goale, hainele minimaliste, mimica bosumflată, atitudinile ei neglijente, latura sălbatică, sinceritatea, natura ei rebelă şi sexualitatea neînfrânată, Bardot a schimbat radical imaginea femeii. BB împlinește, astăzi, 83 de ani!

28
/09
/17

Muzeul Județean de Istorie Brașov strânge obiecte cu valoare muzeală din fostele cartiere muncitorești și invită elevi să realizeze fotografii și să descopere amintirile generației bunicilor lor.

28
/09
/17

„Ouăle lui Tarzan”, de Alexandru Solomon, a fost selectat în competiţia Russian Open Documentary Film Festival „Artdocfest” 2017, care va avea loc la Moscova în perioada 6 - 12 decembrie. Producţia românească va concura cu şase documentare în festivalul din Rusia, care a fost fondat în 2007.

28
/09
/17

Leonardo DiCaprio și Martin Scorsese vor colabora din nou într-un film biografic despre viața fostului președinte al SUA Theodore Roosevel. DiCaprio îl va interpreta pe Roosevelt, a cărui președinție (1901-1909) a fost un element cheie în conservarea spațiilor naturale și faunei sălbatice prin promovarea de parcuri naționale.

27
/09
/17

INTERVIU Oana Răsuceanu și Asociația Culturală Control N invită liceenii să-și danseze poveștile, între 9 și 15 octombrie, în cadrul atelierului de dans contemporan pentru adolescenți Dance Yourself. Iată despre ce e vorba!

27
/09
/17

„Bacalaureat”, filmul pentru care Cristian Mungiu a câștigat premiul de regie la Cannes, „Ana, mon amour”, de Călin Peter Netzer, laureat cu un Urs de Argint la Berlin, „Fixeur”, de Adrian Sitaru, propunerea României la Oscar, dar și „6,9 pe scara Richter”, noua comedie muzicală a lui Nae Caranfil, vor putea fi văzute la cea de-a treia ediție a Zilelor Filmului Românesc (ZFR) la Chișinău.

27
/09
/17

După HABEMUS BEBE, Asociația Art No More revine în toamna aceasta cu un nou spectacol de teatru. Este vorba despre IDENTIC NATURAL, proiect teatral care exploatează una dintre cele mai discutate teme contemporane: ce mâncăm. Un spectacol despre lipsa de informare în domeniul alimentației, despre dificultatea de a alege dintre sute de produse de același tip și dificultatea de a discerne între miile de păreri contradictorii.

27
/09
/17

În urmă cu exact un secol, într-o zi de 27 septembrie (1917), se stingea din viață Edgar Degas, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai impresionismului. Balerinele lui Degas – centrul universului creaţiei sale -, de o frumuseţe răvăşitoare, şi impresionează și astăzi prin graţie și limbaj gestual.

26
/09
/17

Sergiu Matiș, cunoscut artist român stabilit la Berlin, va prezenta publicului din București spectacolul NEVERENDINGS. Evenimentul va avea loc în cadrul eXplore festival #12, luni, 25 septembrie 2017, de la ora 19:00, la Sala Atelier a Teatrului Național “I.L Caragiale” București.

26
/09
/17

Filmul „Tulip Fever / Febra Lalelelor” urmăreşte povestea unui artist, Jan Van Loos (Dane DeHaan), care se îndrăgoseşte de o tânără măritată, Sophia Sandvoort (Alicia Vikander), când i se comandă pictarea portretului ei în timpul Tulip maniei din Amsterdamul secolului al XVII-lea. „Tulip Fever / Febra Lalelelor”, distribuit de Forum Film România, rulează în cinematografele din toată ţara.

26
/09
/17

Won Won Myeong și Yutaka Nakata – doi dintre renumiții dansatori și coregrafi colaboratori ai Companiei Carolyn Carlson – revin în România în cadrul Festivalului Național de Teatru pentru a susține un workshop de dans contemporan. Workshop-ul, 20 – 26 octombrie, este dedicat dansatorilor, coregrafilor și actorilor români, cu vârsta de peste 18 ani.