Cripta & America, venim! Evadări din realism
https://www.ziarulmetropolis.ro/cripta-america-venim-evadari-din-realism/

CRONICĂ DE FILM Comedia dezinvolt-naivă „America, venim!”, debutul lui Răzvan Săvescu, este un film de public croit după model american, la care se adaugă inspirate note româneşti. În schimb, „Cripta”, regizat de Corneliu Gheorghiţă, testează timid un gen puţin căutat – filmul-parabolă (în registru lejer).

Un articol de Ionuţ Mareş|17 septembrie 2014

Este un an cu puține filme românești (majoritar proaste) și cu unul singur aparținând regizorilor deja vechiului Nou Cinema – documentarul-experiment „Al doilea joc” al lui Corneliu Porumboiu (plus noul Nae Caranfil, „Closer to the Moon”).

Prin urmare, atenția este captată de tot mai dezinhibate încercări de filme de public, așa cum este și „America, venim!”, debutul în cinema al regizorului de seriale de televiziune Răzvan Săvescu („La bloc”), sau desprinderi de realism, așa cum se prezintă „Cripta”, al doilea film al lui Corneliu Gheorghiță, regizor lansat în lungmetraj cu atipicul „Europolis” (2010).

Realizate în registre tematice, narative și vizuale diferite, cele două filme sunt departe de a schimba percepția asupra cinemaului, dar nici nu insultă inteligența spectatorului.

Există câteva motive pentru care „Cripta” și „America, venim!” merită o șansă de a fi văzute în sala de cinema (deși regia le recomandă mai mult ca producții de televiziune).

Cripta

● Poveste ușor clișeistică despre un om de afaceri francez care, venit la Băile Herculane să dezvolte, cu cinism și superioritate occidentală, un proiect imobiliar, rămâne blocat în subsolul și curtea unei clădiri abandonate. Filmul se vrea o parabolă a transfigurării, însă meritul lui Corneliu Gheorghiță este că marșează mai puțin pe relevarea directă și gălăgios-filosofică a sensurilor (așa cum se întâmpla prin filmele românești ale anilor `90) și că acordă mai mare atenție încercărilor protagonistului de a rezista, fizic și psihic.

● Tentația simbolurilor și a metaforelor inutile este temperată (deși nu complet eliminată), în favoarea unui stil frust de a povesti cinematografic. Filmul nu mizează pe suspansul obișnuit al filmelor cu personaje în momente dificile. Iar asta e, în acest caz, un lucru bun, pentru că ținta lui Corneliu Gheorghiță pare a fi observarea transformării protagonistului (și a poziționării spectatorului față de acesta).

● Jocul convingător al lui Serge Riaboukin în rolul afaceristului. Actorul francez trece cu credibilitate de la siguranța vest-europeanului debarcat într-o lume pe care o consideră inferioară la neputința și epuizarea omului ajuns într-o situație limită (Bonus – o scurtă apariție a actriței Sanda Toma).

Distribuit de Paradox Film, „Cripta” a intrat în cinematografe la 12 septembrie

Rating: ●●○○○

America, venim!

● „America, venim!” nu-și propune mai mult decât ceea ce poate oferi: un divertisment agreabil pornit de la o premisă cu iz de film de Billy Wilder – o trupă de actori de provincie ajunge să-și încerce norocul chiar la New York și printre comunitățile de români din SUA. Bun prilej de ciocniri culturale și civilizaționale.

● Deși are ca model comediile simple de peste Ocean, „America, venim!” reușește să aclimatizeze acest tipar, oferindu-i, pe fond american, o colorată notă românească. Una care nu sună fals, în ciuda aspectului glossy. Iar asta funcționează cel mai bine în dialoguri.

● Situațiile comice sunt ok construite, iar Răzvan Săvescu apasă pe butoanele corecte pentru a obține adeziunea publicului. Însă filmul se susține în primul rând pe distribuție, din care se evidențiază dezinvoltura arătată de Adrian Văncică, Gheorghe Ifrim sau Tania Popa, remarcabili actori de comedie. Potriviți pe rolurile lor par a fi și ceilalți actori centrali – Mihai Călin, Ion Sapdaru, Ioana Blaj sau Alexandru Bindea.

Distribuit de Transilvania Film și Ro Image, „America, venim!” poate fi văzut în cinematografe din 19 septembrie

Rating: ●●○○○

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.