Cristi Puiu: „Credeţi că pentru mine Cannes-ul este Mecca?“
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristi-puiu-credeti-ca-pentru-mine-cannes-ul-este-mecca/

Cristi Puiu, unul dintre realizatorii filmului colectiv „Les ponts de Sarajevo”, selectat la Cannes, a declarat pentru Mediafax că a regizat în cadrul acestui proiect scurtmetrajul „Das Spektrum Europas”, cu Valeria Seciu şi Marian Râlea, în care vede Sarajevo de la distanţă, din România.

Un articol de Petre Ivan|19 aprilie 2014

Cristi Puiu şi Jean-Luc Godard se numără printre regizorii care au realizat filmul colectiv „Les ponts de Sarajevo/ Bridges of Sarajevo”, un proiect omnibus format din 13 scurtmetraje şi coordonat de Jean-Michel Frodon, care a fost inclus în secţiunea Les Séances spéciales din selecţia oficială a Festivalul de Film de la Cannes 2014, potrivit site-ului oficial al evenimentului.

„Les ponts de Sarajevo” este un proiect realizat în cadrul evenimentelor care marchează, în 2014, împlinirea a o sută de ani de la începutul Primului Război Mondial, informează screendaily.com.

Conform http://centenaire.org, filmul „Les ponts de Sarajevo” cuprinde 13 scurtmetraje, în general de câte şase şi opt minute, realizate de 13 regizori europeni, respectiv Teresa Villaverde (Portugalia), Aida Begic (Bosnia şi Herţegovina), Leonardo di Costanzo (Italia), Jean-Luc Godard (Elveţia), Kamen Kalev (Bulgaria), Serghei Loznitsa (Rusia), Isild Le Besco (Franţa), Vincenzo Marra (Italia), Ursula Meier (Elveţia), Vladimir Perisic (Serbia), Cristi Puiu (România), Marc Recha (Spania) şi Angela Schanelec (Germania).

Cristi Puiu a declarat că a participat la proiectul „Les ponts de Sarajevo” la propunerea lui Miro Purivatra, directorul Festivalului de Film de la Sarajevo. „Este un proiect coordonat de Jean-Michel Frodon, fost redactor-şef la Les Cahiers du Cinéma, critic de film şi profesor”, a spus Cristi Puiu.

Puiu a precizat pentru Mediafax că nu a ştiut că filmul colectiv „Les ponts de Sarajevo” a fost selectat la Cannes, adăugând că nu a văzut încă această peliculă.

„Eu chiar nu am văzut filmul mare, cum au pus ei (cele 13 scurtmetraje, n.r.), cum le-au amestecat, care este cocteilul, care este ordinea regizorilor. Habar n-am şi habar n-aveam că a fost luat la Cannes. Ştiu că erau în discuţii”, a spus Cristi Puiu.

El a precizat că scurtmetrajul său are titlul „Das Spektrum Europas”, inspirat din cel al cărţii lui Hermann Keyserling, publicată la începutul secolului al 20-lea.

„Filmul meu are zece minute şi jumătate. Când mi-a propus Miro (Purivatra, n.r.) să particip la proiect, ideea era ca fiecare regizor să facă un filmuleţ despre ce înseamnă, despre ce este Sarajevo pentru el, ţinând seama de suta asta de ani care a trecut de la atentatul de la Sarajevo (care a fost pretextul Primului Război Mondial, n.r.) şi plasând povestea oricând în acest interval.

Adică povestea ar fi putut fi plasată şi probabil că unii dintre regizorii din proiect au plasat-o pe durata Primului Război Mondial sau ar fi putut fi legată de primul atentat de la Sarajevo sau de durata celui de-Al Doilea Război Mondial sau de războiul din Iugoslavia sau ar fi putut fi plasată în Iugoslavia, în Sarajevo sau oriunde în altă parte”, a spus Cristi Puiu, precizând totodată că fiecare regizor participant la proiect a fost liber să aleagă limba în care să îşi realizeze scurtmetrajul.

Valeria Seciu şi Marian Râlea, în filmul lui Cristi Puiu

Puiu a precizat că filmul realizat de el în cadrul proiectului colectiv „Les ponts de Sarajevo” are o acţiune care se petrece undeva în România, în prezent.

„Eu văd Sarajevo la distanţă, văd Sarajevo de aici din România. Am ales să îmi fac filmul în limba română, în Bucureşti, cu actori români, Valeria Seciu şi Marian Râlea. Am filmat doar în Bucureşti. Este un film de interior”, a spus Cristi Puiu.

Întrebat ce înseamnă pentru el întoarcerea la Festivalul de Film de la Cannes, Cristi Puiu a spus că nu ştie dacă va fi prezent la ediţia din acest an a evenimentului, care se va desfăşura în perioada 14 – 25 mai.

„Este o cu totul altă poveste. Nu ştiu ce înseamnă. Nu înseamnă nimic, ce să însemne? Mie mi s-a părut un proiect interesant şi amuzant, de ce nu. În realitate, s-a transformat într-un fel de coşmar, pentru că a fost extraordinar de greu de făcut acest film de 10 minute.

Puiu: Sunt locuri mai importante în România decât Cannes-ul

Nu mă aşteptam la chestia asta, dar, una peste alta, totul e bine atunci când se termină cu bine. Filmul a ieşit bine, faptul că merge la Cannes tot proiectul este un lucru bun. Dar nici nu mai ştiu cine a rămas din formula iniţială, pentru că ştiu că anumiţi regizori s-au retras şi au fost înlocuiţi. Sper că Godard să fi rămas până la urmă în proiect”, a spus Cristi Puiu.

El a precizat că îşi doreşte să vadă scurtmetrajul realizat de Jean-Luc Godard pentru filmul omnibus „Les ponts de Sarajevo”, deşi spune că prezenţa acestui cineast în proiect este şi o chestiune de business.

„Cred că la asta s-au gândit şi producătorii, când l-au invitat pe Godard. Este o chestiune de business. Eu am spus însă că sper să fi rămas şi Godard în proiect pentru că mă interesează să văd filmul lui. Voi avea şi eu posibilitatea să-l văd odată ce producătorii de la Sarajevo mi le vor trimite pe toate, dacă nu ajung la Cannes.

Dacă ajung la Cannes, va trebui să stau în sală şi să încasez toate cele 13 filme, ceea ce nu este o perspectivă care să mă bucure, pentru că nu prea-mi place să stau în sala de cinema acolo cuminte, frumos, cu papion la gât”, a spus Cristi Puiu.

El a mai spus că este posibil să nu ajungă la Cannes, pentru că este „prins cu o mulţime de lucruri” în prezent. „Dacă găsesc timp, o să mă duc, o să fac aşa un salt până acolo, un şpagat. Dar eu aştept ca, după sărbători, să mă apuc de casting şi să îmi pregătesc filmul «Sierra Nevada», ca să pot intra în producţie la sfârşitul anului”, a spus Puiu.

Cristi Puiu: „Povestea cu superstaruri nu mă interesează“

Totodată, Cristi Puiu a spus că preferă să nu meargă în general la Festivalul de la Cannes, pentru că e foarte multă agitaţie şi ipocrizie la genul acesta de evenimente.

„Şi ca să spun sincer, mi-e foarte greu la Cannes. E multă agitaţie. Nu ştiu dacă mă duc la Cannes, adică nu prea îmi vine. Nu e ceva aşa care să… Adică se mai întâmplă câteodată să fii prins cu fel de fel de treburi şi totuşi să faci aşa o mică concesie, să-ţi rupi aşa din ficat şi să zici «Băi, trebuie să ajung neapărat la Predeal anul ăsta» şi te duci pentru că nu ştiu ce semnifică pentru tine Predealul (…)

Credeţi că pentru mine Cannes-ul este Mecca? Vă garantez că sunt în România locuri mai importante pentru mine decât vor fi vreodată şi Cannes-ul şi Berlinul şi toate celelalte festivaluri. Cred că ăsta este lucrul pe care vi-l pot confirma şi directorii de la Cannes şi de la Berlin… Nu e chiar aşa. Da, văzut din exterior, pare că este marea brânză. Nu este marea brânză”, a mai spus Cristi Puiu.

El a precizat că de fiecare dată când a mers la Cannes, a mers ca să muncească.

„În fiecare an am fost la Cannes pentu promovarea filmului (…) Eu am fost la Cannes de fiecare dată ca să muncesc. Cu excepţia primei selecţii la Quinzaine des Réalisateurs. Era aşa prima portiţă care mi se deschidea mie ca regizor. Şi atunci te duci pentru că eşti debutant şi visezi tot felul de cai verzi pe pereţi.

Îţi imaginezi că o să prinzi de un picior pe marele regizor, că marele regizor o să te prindă pe tine, pentru că tu apari acolo ca marea promisiune şi el te aşteaptă pe tine aşa ca pe un măr copt. Ceea ce nu e adevărat. Şi am înţeles asta când am fost prima dată şi după aceea m-am calmat (…)

Te duci acolo ca să faci PR, trebuie să zâmbeşti stânga, dreapta, trebuie să te comporţi în conformitate cu aşteptările pe care le au oamenii ăia de la tine, să spui lucruri pe care nu le gândeşti dar pe care trebuie să le spui pentru că aşa e politically correct.

Şi asta se întâmplă nu doar la Cannes, ci peste tot unde se adună foarte multă lume. O dată cu dimensiunea, creşte şi ipocrizia (…) M-aş duce la Cannes ca să mă întâlnesc cu nişte prieteni pe care nu am cum să-i văd altundeva decât la Cannes, pentru că vin din toate colţurile lumii şi e foarte greu să te întâlneşti cu cineva care trăieşte în America altfel decât aşa”, a spus Cristi Puiu.

În ceea ce priveşte faţa „glamouroasă” a Festivalului de la Cannes, Cristi Puiu a spus: „Toată povestea aia cu prinţi şi zâne, cu staruri şi superstaruri, pe mine nu m-a interesat niciodată. Pe alţii însă îi interesează şi cred că se duc foarte mulţi pentru asta. Eu nu mă duc pentru asta şi cred că în realitate niciun regizor nu se duce la Cannes altfel decât pentru lucru”.

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes va avea loc în perioada 14 – 25 mai. Juriul competiţiei oficiale va fi prezidat de regizoarea neozeelandeză Jane Campion, singura femeie care a câştigat trofeul Palme d’Or pentru lungmetraj („Pianul”).

Foto cu Cristi Puiu: Chris Nemeş

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.