Cristian Mungiu: „Nu putem anula un stereotip cu drepturi la replică“
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristian-mungiu-nu-putem-anula-un-stereotip-cu-drepturi-la-replica/

Cristian Mungiu a declarat referitor la parodierea sa în emisiunea franceză „Les Guignols de l’Info“, că nu este cazul ca oamenii să considere că francezii detestă în general românii, ci că realizatorii TV s-au folosit de „stereotipuri ce nu pot fi anulate cu drepturi la replică“, scrie site-ul Digi 24, care citează Mediafax.

Un articol de Corina Vladov|17 mai 2013

Cristian Mungiu a declarat, referitor la parodierea sa în emisiunea franceză „Les Guignols de l’Info“, că nu este cazul ca oamenii să considere că francezii detestă în general românii, şi că realizatorii TV s-au folosit de „stereotipuri ce nu pot fi anulate cu drepturi la replică“, scrie site-ul Digi 24, care citează Mediafax.

„Oricât de neinspirate pot fi asemenea comentarii la adresa noastră ca români, cred că e preferabil să nu cădem în acelaşi păcat de a generaliza: nu e cazul să considerăm că francezii – în general – ne detestă sau ne nedreptăţesc: prezenţa mea în juriul Festivalului de la Cannes, distincţia pe care urmează să o primesc în zilele următoare din partea statului francez şi, nu în ultimul rând, faptul că filmele mele sunt, totodată, difuzate de Canal+ demonstrează contrariul“, a afirmat Cristian Mungiu, potrivit Mediafax.

Regizorii Cristian Mungiu şi Steven Spielberg au fost parodiaţi într-o emisiune de satiră cu marionete, „Les Guignols de l’Info“, difuzată de postul de televiziune francez Canal+, miercuri seară. În acea scenetă, regizorul român îi cerea lui Spielberg o cameră de filmat, spunând că nu are bani să o cumpere. În plus, marioneta care îl reprezintă pe Mungiu spune că tatăl său este în închisoare, mama lui este bolnavă şi el trebuie să aibă grijă de un bebeluş.

„E vorba doar de folosirea într-o emisiune de umor a unui stereotip despre români – stereotip care nu ne face plăcere şi cinste -, dar pe care nu îl putem anula cu drepturi la replică. Dacă ne afectează aşa de mult ce cred alţii despre noi, ar trebui să ne concentrăm mai degrabă asupra conţinutului – asupra a ce avem de făcut încât asemenea stereotipuri să nu mai aibă obiect.

Cred că cineaştii – şi artiştii români în general – au contribuit substanţial în anii din urmă la echilibrarea balanţei în privinţa ştirilor despre România -, însă cum nici bunele, nici relele nu sunt pe deplin individuale sau colective – trebuie să încercăm fiecare dintre noi să schimbăm imaginea pe care o generăm în ansamblu – şi să rezolvăm problemele punctuale care sunt în responsabilitatea noastră. Şi e bine, cred – totodată – să avem grijă cum comunicăm public despre asemenea incidente – exista riscul ca prin popularizarea şi comentarea lor nefericită să provocăm un prejudiciu mai mare decât a provocat incidentul însuşi“, a mai spus Cristian Mungiu.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.