Cu drag, Vincent. 165 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai importanti pictori din istoria artei
https://www.ziarulmetropolis.ro/cu-drag-vincent-165-de-ani-de-la-nasterea-unuia-dintre-cei-mai-importanti-pictori-din-istoria-artei/

S-au împlinit, zilele trecute, 165 de ani de la naşterea pictorului Vincent van Gogh. Cu acest prilej,  la Grand Cinema & More Băneasa, în cadrul Festivalului Filmului Experimental, a avut loc avanpremiera filmului „Cu drag, Vincent” / Loving Vincent

Un articol de Petre Ivan|31 martie 2018

Cu drag, Vincent” sunt cuvintele care încheie toate cele peste 800 de scrisori pe care Vincent van Gogh le-a trimis fratelui său Theo. Filmul începe cu ultima scrisoare, neterminată, către Theo. Printr-o tehnică modernă ce combină animația cu pictura în ulei, este reconstituită întreaga viață a pictorului, până la sfârșitul său controversat.

Co-regizat de regizorul britanic Hugh Welchman, laureat al premiului Oscar, și regizoarea poloneză Dorota Kobiela, „Cu drag, Vincent” / Loving Vincent este un film de animație cum nu s-a mai văzut până acum. 107 pictori din toată lumea au pictat în ulei cele 62.540 de fotograme ale pelicuei, care se derulează la o viteză de 12 picturi pe secundă.

Inspirată de viaţa lui Van Gogh, pelicula se caracterizează prin formatul inedit. Animaţia este realizată pornind de la pânzele artistului, copiate şi modificate în aşa fel încât să compună fiecare o imagine din film.

Proiectul filmului constă în reînvierea operei şi vieţii artistului pornind de la picturi animate. În acest scop, au fost alese 120 de tablouri. Acestea şi toate animaţiile care s-au născut din ele sunt copiate de o echipă de pictori care au lucrat în studioul din Gdansk.

Fiecare secundă a filmului corespunde unui număr de 12 pânze diferite, pictate de mână. Pentru a corecta variaţiile luminoase şi cromatice dintre imagini a fost folosit un procedeu digital

* * *

În 1891, factorul Joseph Roulin îi cere fiului său Armand să-i ducă o scrisoare lui Theodorus van Gogh, fratele pictorului Vincent Van Gogh care se sinucisese. Armand este recalcitrant. Chiar dacă Van Gogh îi pictase  portretul cu ceva timp în urmă, Armand este convins, ca majoritatea oamenilor, că Vincent Van Gogh era un nebun mai mult au mai puţin periculos.

El acceptă totuşi pentru a-i face o plăcere tatălui său. Dar află că fratele artistului murise şi el după câteva luni. Misiunea lui Armand pare să nu mai aibă niciun sens, dar primele elemente pe care le-a aflat despre moartea pictorului îl fac să dorească să ştie mai mult. El pleacă la Auvers-sur-Oise pentru a cerceta viaţa intimă şi artistică a lui Vincent Van Gogh.

Opiniile despre pictorul dispărut sunt clar împărţite în două: cele care îl consideră nebun şi cele care văd în el un geniu. Fiecare persoană are o versiune a morţii sale şi discordanţele nu întârzie să apară între martori. Cu cât află mai mult, cu atât circumstanţele morţii pictorului apar mai puţin clar. Armand începe să se îndoiască de teza sinuciderii.

A fost o crimă? Şi dacă da, cine ar fi vinovatul? O fostă amantă, Doctorul Gachet, medicul pictorului, artist ratat el însuşi, cel mai bun copiator al acestuia şi care n-ar fi avut decât de câştigat recuperând pânzele pictorului pentru a le vinde când opera lui Van Gogh va fi recunoscută la adevărata ei valoare? Sau un tânăr înapoiat mintal, potenţial agresiv, care l-ar fi putut omorî pe Vincent pe câmp când acesta plecase să picteze pentru ultima dată?

* * *

Şi-au împrumutat vocea personajelor din film Robert Gulaczyk (Van Gogh), Douglas Booth, Jerome Flynn, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Chris O’Dowd, John Sessions, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner

Muzica filmului a fost compusă de Clint Mansell

Filmul a fost recompensat cu mai multe distincţii: Premiul Publicului la Festivalul Internaţional de Animaţie de la Annecy, Cel mai bun film de animaţie străin la Golden Trailer Awards, Cel mai bun film de animaţie la Festivalul de la Shanghai, Filmul Internaţional cel mai Popular la Festivalul Internaţional al Filmului de la Vancouver, Canada.

Foto: Cu drag, Vincent – facebook

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.