Cum descifrăm arta contemporană. Trei întrebări frecvente
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-descifr%c4%83m-arta-contemporan%c4%83-trei-%c3%aentreb%c4%83ri-frecvente/

Arta contemporană este prezentă mai mereu în jurul nostru, de la stencils-urile de pe pereţi, la expoziţiile pop-up în diferite locuri şi în galeriile şi muzeele de artă. Ne însoţeşte peste tot, dar asta nu înseamnă neapărat că este accesibilă oricui.

Un articol de Mihaela Ion|2 decembrie 2019

Te-ai întrebat vreodată de ce arta contemporană are nevoie de curatori, muzeografi, manageri culturali şi de critici/ comentatori de artă capabili să explice cât mai clar ce a vrut artistul sau gruparea artistică să prezinte?

Hai să vedem ce alte întrebări sunt pe primele locuri în mintea oamenilor, atunci când vorbim despre arta contemporană.

1.Cine ne ghidează în cunoașterea artei?

O operă de artă, pentru a fi văzută cu un statut artistic, estetic, de către un public, nu poate exista ca atare, ca un obiect singular realizat printr-un joc controlat al imaginaţiei artistului. Ea trebuie încadrată unui spaţiu cultural, social şi politic aferent.

Comentatorul de artă este cel care, prin „experienţa experienţei[1] pe care o deţine, poate defini o lucrare ca fiind (mai) accesibilă privitorului. Criticul de artă/ comentatorul de artă este cel care facilitează relaţia artistului cu publicul, el este cel care face posibil ca o lucrare considerată insolită să poată fi percepută într-o formă primară şi de către simplul privitor.

Muzeele, galeriile de artă, casele de licitaţie, piaţa liberă a artei au făcut posibil ca anumiţi artişti să fie consideraţi atemporali de către privitori, iar lucrările lor – opere de artă în sine. Aici mă refer la artiştii recunoscuţi internaţional precum Gustav Klimt, Marina Abramovic, Marcel Duchamp, Salvador Dali, Pablo Picasso, Andy Warhol. Și la lucrări precum Sărutul lui Gustav Klimt, Fântană, de Marcel Duchamp, Persistenţa memoriei, de Salvador Dali. Mai sunt artişti ale căror lucrări sunt recognoscibile vizual, chiar dacă numele creatorului nu are încă o importanţă internaţională. Un exemplu elocvent este lucrarea American Gothic, realizată de Grant Wood. Dacă vei da un search pe google, vei recunoaşte imediat lucrarea, deși probabil numele autorului nu îți este cunoscut.

De cele mai multe ori, operele de artă contemporane transmit o emoţie puternică, ne sperie, ne înfioară, ne plac, sunt sublime, fără să ştim de ce ne provoacă aceste senzații. Un artist trebuie să-şi pună întrebări cu privire la normele şi valorile sociale, iar privitorii trebuie să-şi părăsească zona de confort, să se lase impresionaţi de operele de artă din faţa lor.

2.Unde se oprește arta?

Sfârşitul artei, conform lui Arthur Danto, este echivalent cu apariţia Pop-Art-ului ce reuneşte avangarda cu lumea din afara artei, în încercarea de transfigurare a banalului, în special cu crearea cutiilor Brillo de către Andy Warhol în anul 1964. Artiştii ce aderă curentului Pop-Art lucrează cu obiectele regăsite în realitatea apropiată, se folosesc de ready-made-uri pentru a crea noi lucrări. Cutiile de supă Brillo ale lui Andy Warhol devin opere de artă. Fragmentele din benzi desenate – realizate de Roy Lichtenstein prin transcrierea de motive şi semne din imaginea cotidiană, din cea a reclamelor capătă de asemenea statutul de lucrare de artă, chiar dacă la prima vedere sunt doar simple imagini pixelate ale unor personaje fantastice.

Banksy, în lucrarea Banalitatea banalităţii răului (Banality of the Banality of Evil), a luat o lucrare deja existentă cu un peisaj montan şi i-a adăugat un personaj în ținută nazistă, într-o stare contemplativă. Lucrarea a fost cumpărată inițial cu suma de 50 de dolari, dar a fost revândută în 2013, pentru cauze sociale, cu peste 615.000 de dolari. Este printre puţinele lucrări pe care Banksy şi le-a asumat şi vândut ca atare.

Te invit la cursul de Introducere în Arta Contemporană pentru o dezbatere asupra a ceea ce a vrut Banksy să aducă în discuţie. De ce nu a ales un alt personaj pentru a-l reprezenta? De ce şi-a asumat această lucrare? De ce a lăsat două semnături pe lucrare, cea a primului artist şi a sa?

3.Cine te face artist?

O întrebare des întâlnită se referă la ce sau mai bine spus cine face un artist să fie contemporan. Un posibil răspuns ar fi spaţiul în care lucrările sale sunt expuse. Avem exemplul lucrării satirice a lui Maurizio Catellan, America (un vas de toaletă realizat din aur de 18 karate) care a fost expusă la Muzeul Guggenhaim. Lucrarea a intrat în atenţia publicului când a fost propusă de muzeu pentru a fi expusă la Casa Albă, în locul unui opere de Vincent Van Gogh. A reapărut în atenția publicului larg în 2019, când a fost furată şi ca urmare intens mediatizată.

Un al răspuns posibil este că cineva anume, cu o putere financiară, culturală, managerială, a crezut într-un artist. Adrian Ghenie a devenit cunoscut la nivel internaţional în urma vânzării lucrărilor sale la casa de licitaţie Christie’s şi Sotheby’s.

Nu te gândi că e ușor să ajungi pe culmi. Permisivitatea nu este o caracteristică a artei şi a pieţei de artă libere. Sunt anumite lucrări ce sunt excluse în mod deliberat din muzeele de artă actuale și există mulţi artişti contemporani care încă nu îşi găsesc locul în muzee şi galerii de artă.

Articol de Mihaela Ion, curator de artă și lector la Fundația Calea Victoriei, pentru cursul Introducere în arta contemporană.

[1] Afirmaţie aparţinând lui Clement Greenberg.

Foto: pexels.com

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.