Cuscrii. Rudimentar
https://www.ziarulmetropolis.ro/cuscrii-rudimentar/

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar şi a execuţiei lipsite de creativitate.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 octombrie 2014

Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii” mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor, unii extrem de experimentaţi. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, în primul rând din cauza scenariului rudimentar şi uzat al lui Iulian Postelnicu şi Alexandru Papadopol (de altfel, doi actori talentați, însă debutanți în scrierea de scenarii), dar şi din cauza regiei fără creativitate a lui Radu Potcoavă.

Doi tineri, jucaţi de Paul Ipate şi Ioana Blaj, urmează să se căsătorească. Organizează o întâlnire între părinţii lor, la vila din Pipera a tatălui şi a mamei fetei (Mircea Diaconu şi Luminiţa Gheorghiu), la care mai sunt prezenţi cele două surori ale tinerei (Nicoleta Lefter şi Ana Adelaida Perjoiu) şi soţii lor, un agent de pază (Sergiu Costache) şi un italian necunoscător de limbă română (Sergiu Fleşner), plus un vecin cu pasiuni vânătorești (Gheorghe Ifrim).

cuscrii

Luminiţa Gheorghiu, Gabriela Popescu şi Mircea Diaconu, într-o scenă din „Cuscrii“

În schimb, părinţii băiatului, interpretaţi de Marian Râlea şi Gabriela Popescu (o actriță prea puțin folosită în cinema), sunt oameni simpli din Piteşti. Motiv de glume din seria diferenţelor de statut social, folosite însă ca în orice sitcom banal.

Altă direcţie urmărită este cea a poantelor din categoria stereotipurilor „românii despre români”, cu un fir care duce inclusiv la Revoluție.

Nimic din valenţele artei cinematografice nu transpare în filmul lui Potcoavă, cu excepţia posibilităţii de a le proiecta actorilor chipurile pe marele ecran. Imaginea lui Marius Panduru conferă filmului un côté glossy și luminos, ca dintr-o revistă lucioasă, în ton cu scenografia şi costumele Mariei Peici, însă mizanscena nu este deloc exploatată pentru a crea efecte comice. Totul este lăsat pe umerii actorilor şi pe capacitatea lor de a livra replici şi grimase (surprinse uneori în prim-planuri căutate).

Actorii scot la înaintare tot ce au mai bun în arsenal, însă nu par a fi fost îndemnați decât să reia ticuri din roluri precedente – nu mai e o surpriză, de pildă, că Mircea Diaconu este (şi) un foarte bun actor de comedie sau că Luminița Gheorghiu e impecabilă în rol de mamă.

Situaţiile comice sunt construite după o reţetă simplă şi previzibilă, iar presupusele conflicte sunt rezolvate facil, deux ex machina, din condeiul celor doi scenarişti, care adaugă amestecului şi tuşe de melodramă. Dar cea mai gravă carenţă, de această dată regizorală, este lipsa unui ritm accelerat şi a unei fluidităţi între scene, atât de necesare într-o comedie, inclusiv (sau mai ales) într-una bazată pe limbaj.

Secvenţele nu decurg firesc una din alta, aşa cum ar trebui. Par momente separate artificial (cu două, trei sau întreg grupul de personaje discutând), deşi se doresc a face parte dintr-o naraţiune coerentă și plină se sensuri.

„Cuscrii” este gândit și trebuie judecat ca un produs strict comercial, însă, chiar și așa, cade sub media filmelor de public produse de MediaPro.

Produs de MediaPro Entertainment și dstribuit InterComFilm Distribution, „Cuscrii” poate fi văzut în cinematografe din 24 octombrie.

INFO

Cuscrii (România, 2014)

Regia: Radu Potcoavă
Cu: Paul Ipate, Ioana Blaj, Mircea Diaconu, Luminiţa Gheorghiu, Marian Râlea

Rating: ●○○○○

Foto din filmul „Cuscrii“ – Mediapro



01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.