„Dacă am gândi cu voce tare”, un spectacol reușit pe scena craioveană
https://www.ziarulmetropolis.ro/daca-am-gandi-cu-voce-tare-un-spectacol-reusit-pe-scena-craioveana/

Premiera de la finalul stagiunii Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova,  “Dacă am gândi cu voce tare”, piesa de debut a dramaturgului Adnan Lugonić , în regia lui Radu Afrim, este spectacolul reuşit care a fost selectat în ediţia din 2017 a Festivalului Naţional de Teatru.

Un articol de Monica Andrei|12 iulie 2017

Adnan Lugonić s-a născut în 1988 la Saraievo și a studiat Academia de Arte Performative unde este și asistent.“Dacă am gândi cu voce tare” este prima lui piesă de teatru despre care declara în caietul program: “Am vrut să scriu o piesă în care personajele să-și exprime sentimentele cu voce tare, fără să le fie frică de comunicarea directă. Trăim într-o lume dominată de frică, în care nu putem să ne arătăm slăbiciunile, adică cele mai profunde sentimente ale noastre. Când ne întâlnim cu familia și cu prietenii vorbim despre multe lucruri – sport, politică etc. – dar nu avem conversații intime. În piesa mea, am vrut să creez o lume în care fiecare personaj își va găsi partenerul perfect alături de care să poată gândi cu voce tare”.

Radu Afrim, regizorul de mult consacrat pe care Dieter Topp îl definea „ca un diamant teatral scânteind dinspre România înspre Europa”, premiat de trei ori cu Premiul UNITER pentru regie de teatru face la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova un spectacol viu, proaspăt, coerent, de zile mari, pentru că dramaturgul Adnan Lugonić stârnește curiozitatea doar prin titlul piesei, textul fiind excelent salvat prin viziunea regizorală a lui Radu Afrim, la care menționăm decorul realizat de către talentata Vanda Maria Studrza, care se află la a treia colaborare minunată cu regizorul.

Scenografa și-a făcut studiile Universitatea de Arte din Viena, la clasa profesorului Bernhard Kleber, apoi a venit în țară ca să facă decorul și costumele pentru spectacolul cu piesa “Sfârșit de partidă”, de Thomas Becket, în regia regretatului Alexandru Tocilescu, montat la Teatrul „Metropolis” din București. A mai colaborat cu Teatrul Național și Teatrul de Comedie din București și cu Teatrul “Toma Caragiu” din Ploiești.

Dacă ne gândim la titlu, poveștile care s-ar derula din ce-am gândi cu voce tare, indiferent cum ar fi ele, agresive, cinice, acuzatoare, neiertătoare sau boeme sunt demne de orice scenariu de film de ficțiune premiat apoi cu Oscar. Ce-i în mintea omului și nu se vede e marcat de un conflict puternic și va bate întotdeauna filmul, în timp record.

Acțiunea se petrece într-un bloc. Într-un decor cu lămpi pe margine, cu un mic magazin în fundal, mai multe fotolii colorate pe rotile sunt deplasate în funcție de momentele în care se derulează secvențele din apartamente, iar cuplurile își spun povestea. Radu Afrim aduce în scenă tipologii. Face un spectacol despre cum trăiește fiecare în realitatea lui despre lume și viață: prostituata, homosexualul, bătrânul, bătrâna, vânzătorul, gravida, femeia, boschetarul, mânați de obsesiile zilnice, în orașul terorizat de o crimă. Într-un spectru de stări, se derulează pe scenă povești despre trădări, împăcări, despărţiri, neînţelegeri, rupturi, iubiri, sinucideri. Sunt cupluri care nu pot trăi fără zgomot, furie, scandal, iar finalul e moralizator: speranța moare ultima.

„Dacă am gândi cu voce tare”, este un spectacol reușit și o întâlnire fericită între regizor și trupa craioveană. Actorii joacă în aceeași cheie, iar la nivel de interpretare, excelent este cuplul Constantin Cicort în  rolul bătrânului și Tamara Popescu în rolul bătrânei, două singurătăți care se împrietenesc, își povestesc întâmplări de viață, apoi fiecare rămâne în lumea lui. Urmărești cu interes povestea fiecărui cuplu, însă în mod deosebit pe actorii George Albert Costea în rolul homosexualului și pe amuzantul Marian Politic în rolul taximetristului. Raluca Păun care repetă des “ori citesc din Antigona, ori plâng” îi interpretează admirabil pe cei doi boschetari.

Spectacolele lui Radu Afrim diferă de la montare la montare, dar au și ceva comun. Pe undeva, ele te cuceresc. Te atrag în sala de spectacol ca să le vezi și îți dezvoltă undeva în ascunzișul minții curiozitatea unei întrebări: oare cum va fi următorul spectacol? Pentru că Afrim ca regizor este întotdeauna o surpriză.



29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”