De ce e fascinant cinemaul lent al lui Tsai Ming-liang
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ce-e-fascinant-cinemaul-lent-al-lui-tsai-ming-liang/

CRONICĂ DE FILM Ce bizar şi paradoxal e totuşi faptul că un film ca „Days”, de Tsai Ming-liang, în care „nu se întâmplă nimic” poate fi atât de fascinant.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 noiembrie 2021

Nu mai văzusem de câţiva ani un film de Tsai Ming-liang. Am avut o perioadă când am trecut prin titlurile lui importante, însă în ultimul timp am rupt legătura – nu am mai ţinut pasul cu experimentele lui recente în scurtmetraj şi documentar sau poate că nu am mai fost atât de curios.

Aşa că BIEFF (Bucharest International Experimental Film Festival) mi-a oferit ocazia să văd pe marele ecran cel mai nou lungmeraj al lui, „Days” (2020). De altfel, cred că e primul film al cineastului taiwanez de origine malaeziană pe care îl prind într-o sală de cinema (în fine, Sala Auditorium de la MNAR nu e chiar cinematograf, dar merge).

Cu siguranţă, aşa-numitul său „slow cinema” e puternic influenţat de o spiritualitate asiatică şi de o concepţie despre viaţă la care noi, europenii, avem acces mai greu. Sunt convins că, oricât de deschis aş fi, tot îmi scapă ceva din esenţa stilului său lent şi meditativ la un nivel extrem, apropiat de avangardă.

Însă dacă te laşi pe mâinile sale, satisfacţia de pe parcurs şi de la final e mare. Cel puţin aşa am simţit eu văzând acest film de puţin peste două ore, în care acţiunea maximă e un moment prelung de tandreţe, într-o cameră de hotel, între doi bărbaţi care nu se cunosc.

Dar ce întâlnire, cât să umple cu o amintire de neuitat două vieţi simple de oameni singuri!

Ce bizar şi paradoxal e totuşi faptul că un film în care „nu se întâmplă nimic” poate fi atât de fascinant. Nu trebuie decât să îţi controlezi atenţia şi voinţa, pentru a putea contempla solicitantele cadre secvenţă cu care lucrează Tsai Ming-liang.

Cineastul reuşeşte însă ceva extraordinar şi neaşteptat – prin durata lungă a scenelor, în care personajele sunt surprinse în cele mai banale acţiuni cotidiene, obiectele, oamenii şi gesturile lor intră parcă într-un fel de comuniune care devine cel mai important lucru din lume. Tot ce contează e această armonie.

Atunci când observi îndelung activităţile zilnice obişnuite (de la gătit la mersul pe stradă), cele care umplu vidul vieţilor noastre, a cărui conştientizare permanentă ne-ar împinge la disperare, acel moment de întâlnire sinceră cu cineva capătă o intensitate colosală şi ne ajută, cel puţin temporar, să mergem mai departe.

E lecţia pe care ne-o predă atât de meticulos şi de ne-didactic Tsai Ming-liang. Sau ideea cu care am plecat eu de la acest film dintr-o specie rară.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.