Despre impostură, la o nouă ediție a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-impostura-la-o-noua-editie-a-anotimpurilor-dialogului-despre-teatru-cu-octavian-saiu/

Ediţia din 26 noiembrie a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu, care va avea loc de la ora 19.00 la Teatrelli, propune un subiect important şi controversat, abordat dintr-o perspectivă pe care titlul deja o sugerează: „Toamna noastră este primăvara lor: teatralitatea imposturii”.

Un articol de Liliana Matei|24 noiembrie 2019

Evenimentul va fi urmat de lansarea unui nou volum al autorului, „Efectul Tartuffe: fascinația teatrală a imposturii”, apărut la Editura Paidea.

Despre impostură și despre adevăr: acestea sunt reperele care marchează cea de-a patra ediție din seria Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu la Teatrelli, programată pentru 26 noiembrie,de la ora 19. La finalul dezbaterii va fi lansat un nou volum semnat de Octavian Saiu. Pornind de la personaje precum Tartuffe al lui Molière sau Revizorul lui Gogol, carteapublicată la Editura Paideaabordeazăcâteva tipologii clasice ale imposturii. Despre piesalui Molière, Octavian Saiu spune că reprezintă „un avertisment, o parabolă despre pericolele scenei”. „Ce ne învață Molière în comedia lui cea mai sumbră? Că teatrul, șansa ființei umane de a-și învinge monotonia eului prin jocul de-a celălalt, poate deveni un mod de a-l minți pe celălalt pentru glorificarea propriului eu”, explică autorul.

Intrarea la eveniment este liberă, în baza unei rezervări online pe bilete.ro și la casa de bilete Teatrelli, aici putând fi accesat link-ul pentru rezervare. Rezervarea își pierde valabilitatea cu 30 de minute înainte de ora de începere a evenimentului. Sponsori: Crama Oprișor și Alouette Urban Bistro

Despre impostură se tot vorbește în ultima vreme. Uneori cu patimă, alteori cu detașare clinică. De fiecare dată, totuși, este trecut cu vederea un detaliu esențial, care ține de felul în care acest fenomen se definește: orice impostor își creează un personaj, îl joacă fără efort, iar cei din jur devin publicul pasiv al unui scenariu de spectacol. Micii și marii impostori au în comun o abilitate histrionică, o forță de convingere bazată pe farmec personal sau tehnică bine studiată, un soi de efect hipnotic. Impostorii sunt actori de ocazie, iar cei care-i tolerează se transformă în spectatori fără voie ai unor farse. Adevărul dispare, iar falsul se instalează acolo unde bunul simț e abandonat.

Moliere, Gogol și Caragiale ne-au lansat avertismentele cele mai dure cu privire la acest proces. În teatru, prin teatru, acești autori ne vorbesc astăzi despre minciuna care se insinuează sub aparențele adevărului. Despre jocul de simulare și disimulare pe care, asemeni unui cabotin versat, îl practică orice impostor. Despre pericolul de a rămâne nepăsători în fața celor care se simt bine doar atunci când mint, când exagerează, când se pretind a fi ceea ce nu sunt și nu pot să fie. Acest fenomen al realității contrafăcute, cu toată fascinația lui pur teatrală, va fi subiectul acestei ediții a dialogurilor noastre de la Teatrelli. Vom vorbi despre scenă și despre scena lumii pentru a înțelege că, în definitiv, opusul imposturii nu e seriozitatea. Nici măcar competența. Opusul imposturii este adevărul”, mai spune Octavian Saiu.

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţeşi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski.

11
/01
/24

„Corespondențe” de la Teatrul Metropolis este o producție româno-franceză, cu dublă cetățenie, și o demonstrație mamut a teatrului ca etapă de lucru, ca limbaj universal și ca conglomerat de întâlniri.

10
/01
/24

Dacă vreți să aflați care a fost parola primului e-mail al actriței Andreea Hristu, o veți afla aici. Veți mai afla și care a fost spectacolul care a marcat-o cel mai mult, dar și care este cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Toate acestea, într-un interviu sub formă de alfabet.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

09
/01
/24

Opera Națională București, instituție publică de importanță națională aflată sub egida Ministerului Culturii, celebrează Ziua Culturii Naționale, în data de 15 ianuarie, ora 18:00, cu premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia lui Stefano Poda și sub bagheta dirijorală a lui Tiberiu Soare. Totodată, evenimentul va fi dedicat și împlinirii a 70 de ani de la inaugurarea celei mai importante scene lirice din România.

09
/01
/24

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București celebrează Ziua Culturii Naționale printr-un concert extraordinar inspirat din folclorul românesc, susținut de Corina Sîrghi, ce va avea loc luni, 15 ianuarie 2024, începând cu ora 19.00, la Sala Mare, ARCUB.