Despre orchestre mari, în Festivalul George Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-orchestre-mari-la-festivalul-george-enescu/

De-a lungul timpului, Festival Internaţional George Enescu şi-a consolidat notorietatea, şi iată-l ajuns astăzi la ediţia cu numărul XXIII, când se bucură de menţionări distinse din partea unor personalităţi; festivalul se află pe locul trei al celor mai importante evenimente de gen, la nivel internaţional, după BBC Proms (Marea Britanie) şi cel de la Lucerna (Elveţia).

Un articol de Corina Dima|23 septembrie 2017

Ediția din anul 2017 a Festivalului Enescu, desfăşurată pe parcursul a 23 zile, a adus pe scenele româneşti peste 3.000 artiști valoroşi, străini și români şi peste 80 de evenimente, în București și în alte șapte orașe din țară, atât în săli de concerte, cât şi în aer liber (în Piaţa Festivalului, în Bucureşti).

Din punct de vedere logistic, partea cea mai laborioasă pentru organizatori o reprezintă transportul ansamblurilor mari, orchestre care au în componenţă aproximativ 100 instrumentişti. Organizare înseamnă asigurarea transportului de persoane şi instrumente, cazare, repetiţii şi alte detalii logistice (ex.: asigurarea unor instrumente la nivel local, dacă este necesar etc.) O orchestră mare susţine în Bucureşti două concerte diferite, în seri consecutive, la Sala Palatului.

În programul festivalului din 2017 au fost prezente orchestre mari din multe colţuri ale lumii: din Olanda, Marea Britanie, Italia, Germania, Franţa, Rusia, Istrael până în Statele Unite. De multe ori aceste orchestra mari nu se deplasează însă din/ înspre ţara natală, ci din alte zări (se află în turneu sau susţin concerte în diverse părţi ale lumii).

Spre exemplu orchestra americană Pittsburgh a sosit în România după ce a concertat în alte ţări europene (Germania, Austria, Anglia şi Elveţia) la festivaluri precum Salzburg Festival, Grafenegg Festival, Rheingau Music Festival, Proms sau Lucerne Festival, orchestra aflându-se într-un turneu prin Europa. În plus, soliştii şi dirijorii sosesc, de cele mai multe ori, din altă parte a lumii, diferită de unde vine orchestra.

Orchestrele mari de prestigiu, au un program stabilit cu foarte mult timp înainte. Spre exemplu, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam şi Pittsburgh Symphony Orchestra au programul afişat pe site-ul oficial până în iunie 2018 inclusiv însă agendele lor sunt deja stabilite pe următorii câţiva ani. Dovadă stă şi confirmarea Filarmonicii din Berlin în anul 2015 de a participa la Festivalul Enescu în 2019 (acolo au găsit, probabil, primul loc disponibil în programul lor).

Transportul propriu-zis al orchestrelor mari, atât a muzicienilor, cât şi a instrumentelor muzicale, se face cu avioane (curse standard, de linie, dar şi curse charter). Transportul lucrurilor speciale (aşa cum sunt şi instrumentele muzicale) are un regim special, în funcţie de compania aeriană care operează cursa. Aşa cum bagajul de mână are dimensiuni diferite de la o companie aeriană la alta, la fel diferă şi regulile pentru transportul aerian al instrumentelor muzicale.

În cazul în care instrumental muzical este unul de dimensiuni reduse (precum vioara, violă, flaut, oboi etc.), acesta se poate transporta în avion, ca bagaj de mână. Instrumentele muzicale sunt foarte sensibile, fragile şi manevrarea şi transportul lor trebuie făcut cu mare grijă, chiar dacă acestea sunt depozitate în cutii speciale. În plus, anumite instrumente au o valoare foarte mare, de aceea necesită o atenţie deosebită (cum e să deţii o vioară Stradivarius de la 1703, adică de 314 ani? Cu siguranţă nu o laşi la cală.)

Un lucru atipic este transportul pe calea aerului al violoncelului: acesta călătoreşte în avion (nu în cală) alături de posesorul lui. Mai exact, violoncelului i se achiziţionează un bilet de avion, va fi „Mr. Cello’’ şi va avea locul său (un instrument cu mare personalitate!).

De multe ori însă instrumentele sunt trimise separat de membri orchestrei, separat de avion, cu transport special, în camioane.

Pianul, ca instrument solist, este pus la dispoziţie de către sala unde are loc concertul (fiecare instituţie care se respectă deţine un pian de concert). La fel, uneori, instrumentele foarte voluminoase sunt închiriate de la gazda concertul (ex. instrumentele mari de percuţie, contrabaşii etc.). Orchestrele prestigioase preferă să îşi aducă însă instrumentele lor.

O orchestră mare de 100 membri poate avea un bagaj de instrumente şi echipamente, de până la 6 tone. Ediţia trecută, în 2015, Filarmonica din Berlin a fost cea care a marcat un record în istoria Festivalului Enescu: a transportat 11 tone de echipament (aproximativ 110 metri cubi).

În programul festivalului din 2017 au fost prezente orchestre mari din multe colţuri ale lumii: din Olanda, Marea Britanie, Italia, Germania, Franţa, Rusia, Istrael până în Statele Unite.

Foto: Alex Damian / Festivalul George Enescu 2017

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.