“Dincolo de colind”. Concert de colinde contemporane inițiat de Institutul Cultural Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/dincolo-de-colind-concert-de-colinde-contemporane-initiat-de-institutul-cultural-roman/

Zece variaţiuni pe teme de colinde româneşti compuse de zece tineri compozitori români pot fi ascultate în premieră absolută în data de 12 decembrie, în Sala “George Enescu” a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, ora 19:00. Concertul “Dincolo de colind” va fi interpretat de ansamblul de muzică nouă SonoMania, sub bagheta Simonei Strungaru. Accesul la eveniment este gratuit.

Un articol de Diana Rotaru|7 decembrie 2018

În acest an aniversar, noile generații de compozitori români se apleacă, din nou, asupra colindelor tradiționale româneşti. Douăzeci dintre acestea au fost culese şi armonizate de compozitorul Bela Bartok în anul 1915 într-o colecție pentru pian, “Colinde Româneşti de Crăciun” (“Román kolindadallamok”).

De la această colecție a pornit proiectul “Dincolo de colind”, inițiat de Ariadna Ponta şi de Institutul Cultural Român, un proiect care a provocat zece tineri creatori, selectați prin concurs, să reinterpreteze, în manieră proprie şi folosindu-se de tehnici contemporane de compoziție, câte un colind la alegere.

Muzica tradițională românească, atât de miraculos stilizată de George Enescu la începutul secolului XX într-un limbaj personal, a dispărut puțin din sfera de interes a compozitorilor români în anii recenți, în avalanşa de curente, stiluri şi tehnici.

“Dincolo de colind” readuce în atenția creatorilor – şi a publicului – colindul ca sursă incitantă, complexă şi spirituală de inspirație. Cei zece tineri compozitori din Bucureşti şi Cluj au răspuns cu brio provocării şi au născocit zece lucrări originale, unele mai aproape de colindul-temă, unele foarte îndepărtate, pe o paletă largă expresivă şi estetică, de la melancolia ritmului parlando-rubato, la optimismul dansant al ritmului giusto

Ansamblul SonoMania, o prezență constantă în festivalurile de muzică contemporană, stimulează şi promovează tânăra generație de compozitori români încă de la înființarea sa în anul 2012, căutând mereu proiecte non-convenționale, de multe ori interdisciplinare, care să apropie publicul de muzica nouă.

“Dincolo de colind” nu este primul proiect de “variațiuni contemporane” în care este implicat ansamblul SonoMania, care a susținut în 2014 concertul “Frescomania” (variațiuni pe o arie de Girolamo Frescobaldi, sec. XVII) şi participă frecvent la Proiectul N-ESCU (variațiuni pe teme de George Enescu) organizat anual de Adina Sibianu şi de Muzeul Național “George Enescu”.

Accesul la eveniment este gratuit.

DINCOLO DE COLIND

Variațiuni contemporane pe colinde româneşti adunate de Béla Bartók

Ansamblul SonoMania

Dirijor: Simona Strungaru

Interpreți: Raluca Stratulat (vioară), Valentin Ghita (oboi), Mihai Pintenaru (clarinet), Tamara Dica (violă), Eugen-Bogdan Popa (violoncel), Mihai Murariu (pian)

Director artistic: Diana Rotaru

Program:

Aurelian Băcan (n. 1985) – Variațiuni de colind(d)at:1. “Colind original”, 2. “Voalat”, 3. “Pe fugă”, 4. “Cadență, 5. “Capricios, 6. “De joc” – pentru oboi, clarinet, violă, pian

Bogdan Pintilie (n. 1993) – Reconstruction – pentru vioară, violoncel şi pian

Alexandru Sima (n. 1990) – weave.tear – pentru clarinet, vioară, violă, violoncel

Sebastian Androne (n. 1989) – Luminous – pentru vioară, violă şi violoncel

Vlad Răzvan Baciu (n. 1986) – Let it Ring – pentru oboi, clarinet şi pian

Áron Török-Gyurkó (1989) – Plai de munte – pentru ansamblu

DanDe Popescu (1985) – Creşte-mi, Doamne, creştiu – aranjament şi Îndrea – pentru ansamblu

Sebastian Țună (1987) – Perpetuum – pentru oboi, clarinet, vioară, violă, violoncel

Alexandru Ștefan Murariu (1989) – Colind-meditație după colinda laică „Pă dealu cu stînjenile” – pentru ansamblu

Andrei Petrache (1998) – Colindomania – pentru ansamblu

Foto: “Dincolo de colind” – facebook

 

 

 

 

 

 

 

17
/11
/23

Înaintea concertului de pe 18 noiembrie de la Arenele Romane, byron lansează un videoclip pentru cea mai complexă piesă din repertoriul trupei - În infern. Scrisă într-o singură zi, orchestrată în 6 luni și filmată în două zile, piesa de zece minute încheie noul album Efemeride.

17
/11
/23

Jessie J, Róisín Murphy, Katie Melua, Delia, Emma, José González, unii dintre cei mai în vogă și apreciați artiști ai momentului, ale căror comunități de fani și urmăritori însumează doar pe YouTube peste 12.000.000 de persoane din întreaga lume și care sunt ascultați de peste 25.000.000 de persoane lunar pe platforma Spotify, vin în premieră la Timișoara, în luna decembrie, pe scena evenimentului „Timișoara 2023 la nesfârșit”

16
/11
/23

Marți, 21 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Radio din București, violoniștii Simina Croitoru și Gabriel Croitoru, acompaniați de pianistul Horia Mihail, vor susține concertul de încheiere a ediției din acest an a Turneului ”Vioara lui Enescu”.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

06
/11
/23

În 2023 se aniversează 190 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari compozitori: JOHANNES BRAHMS. Născut la Hamburg, pe 7 mai 1833, Brahms este considerat, alături de Bach și Beethoven, unul dintre cei trei mari „B” ai muzicii clasice: „Cred în Bach – Tatăl, Beethoven – Fiul și Brahms – Duhul Sfânt al muzicii” – spunea marele dirijor german Hans von Bülow.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu