Documentare revelaţie cu Banatul anilor `90, la Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentare-revela%c5%a3ie-cu-banatul-anilor-90-la-ceau-cinema/

Două documentare germane revelaţie realizate la începutul anilor `90 despre noua viaţă de după comunism dintr-o comună bănăţeană şi despre călătoria unuia dintre localnici în America vor putea fi descoperite la cea de-a şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc între 18 şi 21 iulie la Timişoara şi Gottlob.

Un articol de Petre Ivan|17 mai 2019

„Legea lui Ioan” („Joane`s Law”, 1993, 50 min.) şi „Călătorul în timp” („The Time Traveller”, 1995, 45 min.) vor fi prezentate la Timişoara, în premieră în România, în cadrul a două proiecţii speciale în secţiunea de filme bănăţene, cu participarea regizorului Dobrivoie Kerpenisan, invitat la Ceau, Cinema!.

Născut în Banat şi plecat din România în Germania de Vest înainte de 1989, când era copil, Dobrivoie Kerpenisan, absolvent al Universităţii din Essen, este un fotograf, artist vizual şi regizor german independent multipremiat.

Dobrivoie Kerpenisan

Laureat la Festivalul Internaţional de Film de la Oberhausen, „Legea lui Ioan” (1993), realizat pe 16 mm, este un documentar puternic care urmăreşte călătoria regizorului înapoi în satul natal din România, unde se întâlneşte cu rudele sale după o absenţă de peste 20 de ani. Realizat într-un stil vizual impresionant, filmul este portretul răvăşitor al unei lumi proaspăt ieşite din comunism.

Filmat de asemenea pe 16 mm, „Călătorul în timp” (1995) este despre Milos, un bătrân sur banatdomut, analfabet şi singur. Cu 30 de ani în urmă, sora sa Olga a emigrat în America şi nu s-a mai întors. Visul bărbatului este să o vadă din nou. Documentarul urmăreşte prima călătorie în afara satului făcută de Milos, care merge însoţit de regizor tocmai până la New York, în încercarea de a-şi reîntâlni sora. Filmul este portretul tandru şi empatic al unui om special care pleacă spre o lume cu totul nouă, unde descoperă rase şi stiluri de viaţă diferite.

„Sunt foarte bucuros să îmi arăt filmele la Timişoara, în premieră în România, după un turneu festivalier internaţional de mare succes. Oameni de pe mai multe continente au putut vedea prin documentarele mele procesul de tranziţie din anii `90, care a fost simptomatic pentru întregul bloc estic. Comparând viziunile mele iniţiale cu realitatea din prezent, am încă sentimentul că pentru o parte din societatea românească aşteptările unei vieţi mai bune sunt încă vise îndepărtate”, spune regizorul Dobrivoie Kerpenisan.

Cele două documentare fac parte din tradiţionala secţiune „Filme Bănăţene” din cadrul Ceau, Cinema!, care pune în evidenţă filme despre Banat sau realizate de cineaști care au legătură cu această regiune.

Legea lui Ioan

Festivalul va organiza de asemenea a doua ediţie a Atelierului Ceau, Cineva!, dedicat tinerilor cineaşti aspiranţi, sub coordonarea actorului Laurenţiu Bănescu.

Cea de-a şasea ediţie a Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 18-21 iulie, la Timişoara şi Gottlob, prima comună din România cu un cinematograf renovat.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC).

Evenimentul este realizat de voluntari și susținut de: postul de televiziune TNT România, Vitas România, Groupama Asigurări, Conceptual Lab by Theo Nissim, Consulatul Germaniei la Timişoara, Institutul Francez din Timişoara, Centrul Cultural German din Timişoara, Institutul Goethe, Fundaţia Art Encounters, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timișoara, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara, Direcţia Judeţeană de Cultură Timiş, Teatrul Auăleu, Institutul Polonez din București, Primăria Gottlob.

Foto: Ceau Cinemafacebook

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.