Documentarul „Chipuri, locuri”, în cinematografe din 29 iunie
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentarul-chipuri-locuri-in-cinematografe-din-29-iunie/

Documentarul „Chipuri, locuri/ Faces Places/ Visages villages”, semnat de Agnès Varda şi JR, nominalizat la premiile Oscar 2018, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 29 iunie. Filmul va putea fi vizionat în avanpremieră naţională la festivalul One World România, pe 18 martie, ora 15.30, la Cinema Pro, şi pe 25 martie, ora 21.00, la Cinemateca Eforie.

Un articol de Petre Ivan|5 martie 2018

Agnès Varda, una dintre cele mai importante figuri ale Noului Val francez, şi fotograful şi muralistul JR sunt coregizorii documentarului – road movie „Chipuri, locuri”.

Cu toate că aparţin unor generaţii diferite, Varda (89 de ani) şi JR (35 de ani) sunt suflete pereche, împărtăşind pasiunea pentru imagini şi maniera în care sunt create, prezentate şi transmise mai departe.

Cei doi călătoresc prin mai multe sate din Franţa, în camioneta lui JR transformată în studio foto, întâlnesc localnici, le descoperă poveştile şi le transformă portretele în imense fotografii murale. Le expun pe case, hambare, faţade de magazine sau trenuri şi scot la iveală umanitatea subiecţilor şi pe cea proprie.

Lungmetrajul documentar a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes, unde a fost recompensat cu două premii – L’Oeil d’Or şi Palme de Whiskers. Pelicula a fost prezentată în numeroase festivaluri – a obţinut premiul publicului la Toronto, a fost recompensată cu trofee ale Asociaţiilor Criticilor de Film din Toronto, San Francisco, Los Angeles şi New York, precum şi cu cel al Societăţii Naţionale a Criticilor de Film (National Society of Film Critics).

În plus, el a fost desemnat cel mai popular documentar la Vancouver IFF şi cel mai bun film la Haifa IFF. Pelicula a primit trofeul Lumière la categoria documentar, dar şi două nominalizări la premiile César 2018 – pentru cel mai bun lungmetraj documentar şi cea mai bună muzică originală (Matthieu Chedid).

Despre Agnès Varda

Agnès Varda, născută în Ixelles (Belgia), în 1928, a trăit de la vârsta de 12 ani în sudul Franţei, după care s-a mutat la Paris, unde a studiat la École du Louvre şi a făcut cursuri de fotografie la École de Vaugirard. A fotografiat pentru Jean Vilar, când el a înfiinţat Festivalul de Teatru de la Avignon, în 1948, apoi pentru Théâtre National Populaire de la Palais de Chaillot, din Paris.

Prima ei expoziţie a avut loc în 1954, în curtea propriei case. În acelaşi an, Varda a făcut trecerea la cinema, fără vreo pregătire formală. A înfiinţat Ciné-Tamaris pentru a-şi produce şi regiza primul lungmetraj, „La Pointe Courte”, care i-a atras supranumele de „bunica Noului Val francez”. De atunci, a regizat filme de lung şi scurt metraj, atât de ficţiune, cât şi documentare. În 2003, şi-a început cariera de artist vizual, la Bienala de la Veneţia.

Despre JR

JR – pseudonim folosit de un fotograf şi regizor francez a cărui identitate nu a fost confirmată – s-a născut în februarie 1983, în apropiere de Paris. În 2001, a găsit un aparat de fotografiat în metroul parizian şi a început să îşi documenteze aventurile în metrou şi pe acoperişuri, afişând apoi imaginile pe zidurile oraşului.

JR îşi afişează fotografiile, în spaţiul public, în cartiere ale Franţei, în Turcia, la New York, în ghetourile Kenyei şi favelele Braziliei. Când îşi montează fotografiile, membrii comunităţii participă la procesul artistic. Primul lui lungmetraj a fost „Women Are Heroes” (2010), urmat de scurtmetrajele „Walking New York”, „Les Bosquets” (nominalizat pentru Premiul juriului Festivalului de Film Tribeca) şi „Ellis” (2015).

„Chipuri, locuri” este scris, regizat şi comentat de Agnès Varda şi JR.

Foto: Chipuri locuri – facebook

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.