„Don Giovanni” în regia lui Andrei Șerban deschide Bucharest Opera Festival de pe scena Operei Naționale București
https://www.ziarulmetropolis.ro/don-giovanni-in-regia-lui-andrei-serban-deschide-bucharest-opera-festival-de-pe-scena-operei-nationale-bucuresti/

Opera Naţională Bucureşti în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 a Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache” prezintă joi, 23 iunie, ora 18:30, spectacolul cu opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia lui Andrei Șerban.

Un articol de Petre Ivan|16 iunie 2022

Costumele sunt creația Corinei Grămoşteanu, iar decorul și luminile îi aparțin lui Andrei Șerban. Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale București evoluează sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

Următoarea reprezentație a titlului va avea loc vineri, 24 iunie, ora 18:30, și va deschide prima ediție a Bucharest Opera Festival.

Regizorul Andrei Șerban despre spectacolul „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart: ,,Vorbind despre influențe, o inspirație considerabilă pentru noul spectacol (în care doar decorul a rămas același – dar folosit diferit – și o parte din costume) a reprezentat-o o carte apărută recent –  Portretul original al lui Don Giovanni de Mozart.

 Autorul Magnus Schneider a descoperit documente care descriu în detaliu prima înscenare a operei la Praga în 1787, la pupitru fiind Mozart însuși, și colaborarea lui cu Luigi Bassi, care la 21 de ani era un tânăr bariton plin de farmec și noblețe, pe care compozitorul îl adora și care l-a inspirat când a compus rolul titular.

Mozart a numit Don Giovanni dramma giocoso. La fel ca viața însăși, este un amalgam de tragedie și comedie. Lumina și întunericul erau simultan prezente în tot ce făcea Mozart.

Da Ponte, un libretist de mare talent, a scris această „dramă jucăușă”, care e și nu e comică, deoarece pe de o parte atinge aspecte ascunse adânc în ființa umană și în același timp e aparent superficială, presărată de glume. La fel ca muzica lui Mozart, e mereu în schimbare, când veselă, când lirică, sau profund serioasă. Dar, cum observă și Peter Brook, spre deosebire de Molière, Tirso de Molina, Goldoni sau alți autori care, sub presiunea catolicismului, au scris despre Don Juan după modelul moralităților, piese despre un om rău care ajunge în iad, Da Ponte și Mozart au avut cu totul altă intenție. Amândoi l-au simpatizat pe Giovanni, recunoscându-se oarecum în personaj, căci au iubit ca și el viața, femeile, libertatea.

Legenda lui Don Juan a inspirat mari autori din toate timpurile, de la Tirso de Molina, Molière, E.T.A. Hoffmann, George Gordon Byron, Alexandr Puşkin, George Bernard Shaw şi Albert Camus, fiind punctul de pornire al unor piese de teatru, eseuri și poezii. Între toate, opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa.

„Oare ce se întâmplă în Don Giovanni? Femeile îl vânează sau el le seduce? Fiecare adoptă una din cele trei posibilități: senzualitatea, alianța pe viață, mântuirea, și fiecare rol pune în evidență aspectele jumătate serioase, jumătate comice ale acestor opțiuni.” – Andrei Șerban

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.