Dorian – spectacol de dans contemporan
https://www.ziarulmetropolis.ro/dorian-spectacol-de-dans-contemporan/

Într-un context în care dansul contemporan are din ce în ce mai multă vizibilitate în peisajul artistic din România, Asociaţia Culturală Control N anunţă un nou spectacol: Dorian, creat de Oana Răsuceanu în jurul unui singur actor-dansator (George Albert Costea), prin îmbinarea dansului contemporan cu proiecţii multimedia. Dorian va fi itinerat în patru spaţii de joc, din patru oraşe diferite: Bucureşti, Timişoara, Craiova şi Ploieşti.

Un articol de Petre Ivan|19 octombrie 2016

După producţia din toamna 2015 a spectacolului Telefonul din colţul străzii (parte a modulului educaţional cu acelaşi titlu, dedicat liceenilor din Bucureşti), Control N propune iubitorilor de dans contemporan un nou proiect care să îi transpună într-o lume puternic senzorială şi poetică, dintr-un Bucureşti aflat într-un moment iminent apocaliptic.

Dorian se construieşte plecând de la o premisă, pe cât de absurdă, pe atât de puternică şi de imposibil de ocolit: sfârşitul lumii va veni în 24 de ore. Pe 5 octombrie 2016. La ora 8.00.

Dorian trăieşte în Bucureşti şi mai are 24 de ore până când patul, masa, scaunele, televizorul şi restul obiectelor din apartamentul lui nu vor mai exista. Dorian află vestea de la ştiri şi decide să petreacă ultimele 24 de ore la el acasă, singur, aşa cum îşi trăise şi până acum viaţa de zi cu zi. Spectacolul este construit pe juxtapunerea dansului contemporan cu proiecţii multimedia. Jocul creat între mişcarea fizică, reală, concretă, construită sub ochii spectatorului şi imaginile surprinse în proiecţiile video va duce către descoperirea trecutului şi prezentului din viaţa lui Dorian.

Conceptul, regia şi coregrafia spectacolului sunt semnate de Oana Răsuceanu. Cu o activitate intensă ca scenarist de film, Oana a absolvit în 2007 un Master în Artă Coregrafică în cadrul UNATC şi de atunci a derulat o serie de proiecte în zona teatrului şi dansului, ca scenarist / dramaturg, regizor şi coregraf. Printre spectacolele realizate de ea se află Telefonul din colţul străzii (spectacol de teatru-dans, după texte de Cristian Popescu), Dear Diary (spectacol de dans, realizat cu sprijinul Teatrului Nottara din Bucureşti), cât şi o serie de spectacole pentru copii.

Oana Răsuceanu

Oana Răsuceanu

Dorian este construit în jurul unui singur actor-dansator: George Albert Costea. Membru al colectivului artistic al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” Craiova, o prezenţă constantă în teatrele bucureştene (Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie, Teatrul Metropolis) şi în spaţiul teatrului independent (Godot Café Teatru, Green Hours, UNTEATRU, Compania D’Aya), George a lucrat cu numeroşi regizori, printre care Robert Wilson, Silviu Purcărete, Peter Schneider, Tim Carroll, Mircea Cornişteanu, Janusz Wisniewski, Răzvan Mazilu sau Vlad Cristache. În 2016, George a fost nominalizat pentru rolul din The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu, în regia lui Vlad Cristache, la Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Gala Premiilor UNITER).

Prin dans, imagini video şi muzică, fără niciun cuvânt rostit, Dorian este, de fapt, înainte de orice, o poveste despre cuvinte. Cele pe care nu le spunem niciodată şi pe care atunci când ne facem curaj să le spunem, dacă ne facem vreodată curaj pentru asta, e deja puţin prea târziu. – Oana Răsuceanu,  despre spectacolul Dorian.

Proiecţiile video sunt creaţia echipei formate din Iulia Rugină, Adrian Câmpean, Dan Adrian Ionescu şi Mizdan. După ce a semnat regia şi scenariul a trei lungmetraje (Love Building, Alt Love Building şi Breaking News – aflat în post-producţie), precum şi alte numeroase scurtmetraje, Iulia Rugină este acum cea care a realizat conceptul proiecţiilor video care creează atmosfera puternic senzorială a vieţii lui Dorian. Adrian Câmpean, un director de dorianimagine german cu origini româneşti, a absolvit Universitatea de Televiziune şi Film din Munchen şi a semnat imaginea unor scurt şi medii metraje, premiate la importante festivaluri internaţionale.

Arhitectul şi artistul vizual pe parte de video mapping şi realitate vizuală Dan Adrian Ionescu, împreună cu Mizdan (pe parte de programare), întregesc echipa de creaţie a proiecţiilor video. Cei doi au mai lucrat împreună pentru video-mapping-ul şi crearea realităţii vizuale pentru spectacolele O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii (Teatrul Naţional Bucureşti, regia Bobi Pricop) şi Kepler-438b (Teatrul Odeon, regia Bobi Pricop).

Dan Adrian Ionescu realizează şi scenografia spectacolului, iar muzica este compusă de Mihai Dobre, membru fondator şi vocal Şuie Paparude, cel care a lucrat în zona teatrului, printre alţii, cu Andrea Gavriliu (Hotel PM – Teatrul German de Stat Timişoara, DezOrient Express – Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad, d’ECOurage – Teatrul Naţional Cluj-Napoca) şi Mihai Măniuţiu (Iarna – Teatrul Nottara, 3 ore după miezul nopţii – Teatrul Tony Bulandra Târgovişte, Goldberg Show – facerea lumii şi alte întâmplări – Teatrul Naţional Vasile Alecsandri Iaşi), semnând muzica spectacolelor.

Premiera spectacolului va avea loc în data de 30 octombrie 2016, la teatrul UNTEATRU din Bucureşti, urmată de reprezentaţii în 31 octombrie, 1 şi 2 noiembrie 2016 în acelaşi spaţiu.

Alte trei teatre – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara (5 şi 6 noiembrie 2016), Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova (14 şi 15 noiembrie 2016) şi Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti (21 şi 22 noiembrie 2016) – vor găzdui întâlnirea publicului cu Dorian, oferindu-le spectatorilor ocazia descoperirii unui grup de artişti al căror scop comun este acela de a le oferi un produs cultural original şi de a-i atrage către viitoare spectacole de dans contemporan.

Foto: Dorian, Oana Răsuceanu -controln.ro/

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.