Două liniuţe – învaţă de la teatru ce nu eşti în stare să faci singur
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-liniute-invata-de-la-teatru-ce-nu-esti-in-stare-sa-faci-singur/

Venisem la teatru pentru o amplă lecţie de educaţie sexuală, dar m-am ales cu o scurtă lecţie de viaţă.

Un articol de Judy Florescu|5 decembrie 2013

Venisem la teatru pentru o amplă lecție de educație sexuală, dar m-am ales cu o scurtă lecție de viață.

Dramaturgia contemporană scrisă de Lia Bugnar nu te transportă în timpul magic al trecutului românesc, dar nici nu te înfige cu ace de siguranță în actualul prezent, abundent în estetic și cât mai sărac în emoții. Uneori, impactul vizual este cel care primează în piesele de teatru, pe când impactul emoțional este ușor lăsat deoparte.

În piesele scrise și regizate de Lia Bugnar, lucrurile stau tocmai invers: decorul este cel al sufletului, iar „Două liniuțe“ este cel mai nou spectacol sub bagheta creatoare de minuni teatrale a Liei Bugnar, un text cu povești triste despre două cupluri care prin moarte își găsesc răspunsuri, dar nu și rezolvări.

Cami (Irina Antonie), o tânără dintr-o familie nevoiașă, răsuflă în sfârșit ușurată fiindcă iubitul ei, Tavi (Anghel Damian), o anunță că i-a cumpărat un inel, iar gândul ei obsesie (Istvan Teglas) își adresează întrebări legate de unica lui existență ca locuitor al creierului fetei.

Ineditul personaj se întreabă cum poate un om trăi cu un singur gând și cum pot oamenii trăi fără nici un gând, totuși… Cert este că nu aflăm niciodată gândul lui Cami, care a determinat-o să facă 16 întreruperi de sarcină la vârsta sa cea fragedă.

Tot în spectacolul Două liniuțe, Istvan Teglas este un contraceptiv expirat care își exprimă amarul printre replicile de curtat ale lui Robert ( Marius Manole) adresate Crinei (Medeea Marinescu). Irina Antonie este şi o rochie vintage de la Paris, geloasă pe întâlnirea romantică a posesoarei sale și fricoasă că va sfârși sfâșiată la finalul întrevederii celor doi tineri.

Doua liniute

Anghel Damian şi Irina Antonie, în spectacolul „Două liniuţe“, de la Godot Cafe Teatru

Personajul de temut este Ricky (Cătălin Babliuc), care parcă îţi dă o mamă de bătaie doar din tonurile vocii. Ricky înfricoșează și amuză cu răutatea lui invidioasă: amicul lui, Robert, își dăduse întâlnire cu o fată mai frumoasă decât a lui.

Ilinca Manolache interpretează o bancă dintr-un parc: un martor-cheie al tuturor întâmplărilor de zi cu zi și cititor al șezuturilor trecătorilor. Ea este şi povestitorul detașat și incisiv al unor situații deloc plăcute pentru urechile spectactorilor. Pentru ea, ca bancă, sunt doar știri pe care le împarte cu prietenii ei: statuia, copacul și cățelul.

Aflăm astfel de un viol, de o crimă, de o înviere și de viitorul deloc înseninat al lui Cami, copila care se visa mireasă (acesta era unicul său gând). Dar, cu fiecare avort, acest gând devine mai pronunțat.

Durerile unei iubiri pe care trebuie s-o oprești, pentru că a luat-o în direcția greșită. Înverșunata luptă de a salva ce nu vrea să fie salvat. Neputința sau neștiința de a acționa la momentul propice, care ne retează orice soi de supraviețuire creativă… Uneori, soluțiile vin din momentele cele mai neașteptate, de pildă când te afli la premiera unei piese de teatru deloc asemănătoare cu o lecţie de educație sexuală unde, la final, profesorul din tine se întreabă unde ai greșit când ai simțit?

Foto: Elena Simion

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.