Două liniuţe – învaţă de la teatru ce nu eşti în stare să faci singur
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-liniute-invata-de-la-teatru-ce-nu-esti-in-stare-sa-faci-singur/

Venisem la teatru pentru o amplă lecţie de educaţie sexuală, dar m-am ales cu o scurtă lecţie de viaţă.

Un articol de Judy Florescu|5 decembrie 2013

Venisem la teatru pentru o amplă lecție de educație sexuală, dar m-am ales cu o scurtă lecție de viață.

Dramaturgia contemporană scrisă de Lia Bugnar nu te transportă în timpul magic al trecutului românesc, dar nici nu te înfige cu ace de siguranță în actualul prezent, abundent în estetic și cât mai sărac în emoții. Uneori, impactul vizual este cel care primează în piesele de teatru, pe când impactul emoțional este ușor lăsat deoparte.

În piesele scrise și regizate de Lia Bugnar, lucrurile stau tocmai invers: decorul este cel al sufletului, iar „Două liniuțe“ este cel mai nou spectacol sub bagheta creatoare de minuni teatrale a Liei Bugnar, un text cu povești triste despre două cupluri care prin moarte își găsesc răspunsuri, dar nu și rezolvări.

Cami (Irina Antonie), o tânără dintr-o familie nevoiașă, răsuflă în sfârșit ușurată fiindcă iubitul ei, Tavi (Anghel Damian), o anunță că i-a cumpărat un inel, iar gândul ei obsesie (Istvan Teglas) își adresează întrebări legate de unica lui existență ca locuitor al creierului fetei.

Ineditul personaj se întreabă cum poate un om trăi cu un singur gând și cum pot oamenii trăi fără nici un gând, totuși… Cert este că nu aflăm niciodată gândul lui Cami, care a determinat-o să facă 16 întreruperi de sarcină la vârsta sa cea fragedă.

Tot în spectacolul Două liniuțe, Istvan Teglas este un contraceptiv expirat care își exprimă amarul printre replicile de curtat ale lui Robert ( Marius Manole) adresate Crinei (Medeea Marinescu). Irina Antonie este şi o rochie vintage de la Paris, geloasă pe întâlnirea romantică a posesoarei sale și fricoasă că va sfârși sfâșiată la finalul întrevederii celor doi tineri.

Doua liniute

Anghel Damian şi Irina Antonie, în spectacolul „Două liniuţe“, de la Godot Cafe Teatru

Personajul de temut este Ricky (Cătălin Babliuc), care parcă îţi dă o mamă de bătaie doar din tonurile vocii. Ricky înfricoșează și amuză cu răutatea lui invidioasă: amicul lui, Robert, își dăduse întâlnire cu o fată mai frumoasă decât a lui.

Ilinca Manolache interpretează o bancă dintr-un parc: un martor-cheie al tuturor întâmplărilor de zi cu zi și cititor al șezuturilor trecătorilor. Ea este şi povestitorul detașat și incisiv al unor situații deloc plăcute pentru urechile spectactorilor. Pentru ea, ca bancă, sunt doar știri pe care le împarte cu prietenii ei: statuia, copacul și cățelul.

Aflăm astfel de un viol, de o crimă, de o înviere și de viitorul deloc înseninat al lui Cami, copila care se visa mireasă (acesta era unicul său gând). Dar, cu fiecare avort, acest gând devine mai pronunțat.

Durerile unei iubiri pe care trebuie s-o oprești, pentru că a luat-o în direcția greșită. Înverșunata luptă de a salva ce nu vrea să fie salvat. Neputința sau neștiința de a acționa la momentul propice, care ne retează orice soi de supraviețuire creativă… Uneori, soluțiile vin din momentele cele mai neașteptate, de pildă când te afli la premiera unei piese de teatru deloc asemănătoare cu o lecţie de educație sexuală unde, la final, profesorul din tine se întreabă unde ai greșit când ai simțit?

Foto: Elena Simion

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.