„Dumnezeul de a doua zi” sau cele două modele ale covorului
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-de-a-doua-zi-sau-cele-doua-modele-ale-covorului/

Cine sunt eu în relaţie cu tine, pe care te iubesc dar adesea abia te cunosc? Cum se modifică percepţia asupra realităţii în funcţie de ce reuşim să înţelegem fragmentat din ea? O poveste despre ceea cine suntem şi ce devenim în funcţie de ceea ce (nu) ştim, în relaţiile noastre.

Un articol de Cristina Enescu Aky|28 iulie 2023

O parabolă orientală spune că privim și înțelegem viața ca și cum am privi din spate țesătura unui covor mare, cu un model complex și colorat: înțelegem anumite fragmente de structuri, culori și desene, dar nu și modelul complet, designul integral – acesta e complet vizibil și inteligibil doar din partea cealaltă, de pe fața covorului. Această perspectivă, însă, o are doar Dumnezeu – care spectacolul regizat de Claudiu Goga la Teatrul Metropolis (pe un text de Mimi Brănescu) ia forma realității de după realitate.

Asta este imaginea pe care mi-a amintit-o acest spectacol, care curge lin (prin prisma fluidității cu care joacă și se povestesc Vlad Zamfirescu și Mirela Oprișor) dar și multiplu tumultuos – așa cum evoluează povestea în mintea fiecăruia dintre ei și în relația lor.

„Întâi de toate, textul TREBUIE citit ca o poveste despre părinți și copii. Sau mai exact ca o poveste despre părinți, copii și Dumnezeu. Un Dumnezeu de a doua zi … cu felul lui ciudat de a aranja lucrurile” spune regizorul Claudiu Goga. Pare de fapt o poveste despre relații – cea de cuplu, cea cu părinții (adesea cu episoade mult timp nevindecate și răni care se perpetuează apoi în alte relații), cea cu sine însuși, apoi cea cu Dumnezeu sau destinul sau cum vreți să spuneți acelor părți din Viață pe care nu le înțelegem. E și despre legătura dintre cine suntem în relația cu cei pe care îi iubim și cine suntem în forul nostru interior, cu temerile, emoțiile și poveștile din mintea noastră (care adesea sunt doar inspirate din realitate și nu o reflectă, pentru că perspectiva noastră este mereu limitată, punctuală, subiectivă).

Dumnezeul de a doua zi e cel de După – indiferent că acest „după” e ziua de mâine sau o altă realitate – când înțelegerea ceea ce trăim azi se modifică, crește, se lărgește. Asta uneori doare visceral, schimbă lumi și destine, dar e parte din firea lucrurilor.

În acest spectacol Vlad Zamfirescu prăjește cartofi (pe care îi îneacă ulterior în sare) ca și cum ar fi cel mai firesc, cel mai important dar și cel mai nesemnificativ lucru din lume. De fapt, în banalitatea (aparentă) a cotidianului se ascund multe chei ale viitorului, indicii despre noi înșine și despre viață, pe care de multe ori nu le înțelegem deși sunt în fața nasului. Vlad Zamfirescu prăjește așadar cartofi și deapănă dulce-amar, emoționant-hilar, autoironic-ingenuu, cum a trăit povestea de dragoste și apoi cum s-a sfârșit aceasta, din perspectiva lui, cu o detașare aparentă și emoții neostentative dar palpabile.

Mirela Oprișor e zâmbitoare, emanând o tihnă amintind de celebrul refren al trupei ABBA, „there’s no hurry anymore when all is said and done” („nu mai e nicio grabă atunci totul a fost spus și făcut”). În ciuda faptului că uneori istorisirea ei cunoaște momente dramatice, schimbătoare de destin, ea e întruchiparea unei liniști cumva stranii, chiar dacă impregnată adesea de emoții profunde– a cărei cheie o înțelegem abia la sfârșitul spectacolului.

„Dumnezeul de a doua zi” e genul de spectacol care are toate șansele să îți lase mult timp o amintire și un gând. E despre poveștile din și dintre noi, din relațiile noastre, cele pe care ni le spunem noi înșine și cele care se întâmplă de fapt, despre cum nebănuite și adesea inimaginabile sunt meandrele și metamorfozele iubirii (care ia uneori forme stranii, chiar absurde, dar rămâne, totuși, Iubire). Acest Dumnezeu „de după” e scenariul complet al poveștii vieții din spatele episoadelor punctuale pe care noi abia reușim să le înțelegem. Iar „artificiul” scenografic prin care, la final, devine oarecum vizibilă (sau mai degrabă inteligibilă) perspectiva acestei De-a doua zi, este pe cât de simplu, aproape ingenuu, pe atât de percutant și de impact.

Datorită (sau în ciuda – depinde de perspectivă) a finalului neașteptat, care schimbă retroactiv toată narativa, e un spectacol realmente frumos prin emoția poveștii, sinergia celor doi actori și prin răsturnarea de situație finală ce schimbă retroactiv înțelesul întregii istorii. Ieșind din sală, e foarte posibil să rămâi cu o varietate de gânduri despre propriul mod de a înțelege și manifesta iubirea, egoismul, generozitatea.

*

DUMNEZEUL DE A DOUA ZI

de Mimi Brănescu

Regia: Claudiu Goga

Distributie: Mirela Oprișor și Vlad Zamfirescu

Teatrul Metropolis



17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.