”Dumnezeul răzbunării”, în regia lui Alexander Hausvater, la Teatrul Evreiesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-razbunarii-in-regia-lui-alexander-hausvater-la-teatrul-evreiesc/

Teatrul Evreiesc de Stat prezintă PREMIERA spectacolului DUMNEZEUL RĂZBUNĂRII, de Shalom Ash, un spectacol de Alexander Hausvater. PREMIERAva avea loc sâmbătă, 24 martie si Duminică, 25 martie, de la ora 19.00.

Un articol de Petre Ivan|20 martie 2018

Shalom Ash (1880-1957), controversat şi celebru scriitor al literaturii idiş moderne, romancier, dramaturg și eseist polonezo-american, s-a bucurat de o carieră remarcabilă. Printre operele sale reprezentative se numără piesele de teatru ”Dumnezeul răzbunării” (1907), ”Motke hoţul” (1916) şi romanele ”Mama” (1919), ”Copil între străini” (1935) și ”Nazarineanul” (1939).

”Dumnezeul răzbunării”, prima piesă evreiască tradusă în limbi de circulaţie internaţională şi prezentată cu succes în întreaga Europă, a avut premiera la Berlin, în regia lui Max Reinhardt (1910), a fost ecranizată la Moscova (1912) şi a traversat una dintre cele mai remarcabile istorii ale oricărei drame moderne, fiind interzisă, admirată, tradusă, parodiată, interzisă, retrasă din circulaţie, uitată, reînviată, apreciată.

Un spectacol eveniment care a provocat o mare revoluţie în teatrul idiş. Răul în incinta iudaismului, alături de tot ce e bun şi frumos. (Alexander Hausvater)

Sub bagheta regizorală a lui Alexander Hausvater, ”Dumnezeul răzbunării” revitalizează secvențe din trecut, în care oamenii și tarele lor – lăcomia, pervertirea legilor religioase și vicierea conceptului de autoritate – remodelează întregul univers.Dumnezeul razbunarii

Spectacolul aduce în prim-plan, într-un mod lucid, una dintre fațetele relației dintre bărbat și femeie – dominate de abuzuri și vicisitudini – desfășurată într-o lume dominată de ipocrizie și reașezare a convențiilor morale – prostituţie, lesbianism, profanarea sulurilor sfinte ale Torei, destabilizarea credinţei.

”Dumnezeul răzbunării” este o piesă extrem de actuală, care supune spectatorii violenţei etice neobosite şi exclude nemilos posibilitatea răscumpărării morale a lui Ieikl, a comunităţii sale şi, prin extensie, a tuturor spectatorilor.

Între intrigile din bordel şi nebunia crescândă a lui Ieikl Şepşovici, mânat de ambiţii, pătat de vicii şi măcinat de regrete, scandaloasa poveste de dragoste dintre Rivke şi una dintre prostituate ”îmbină interesant instinctul şi compasiunea, până în punctul culminant al cataclismului şi al frumuseţii spirituale.

Totuşi, în ciuda mediului sordid în care se desfăşoară acţiunea, ”Dumnezeul răzbunării” are o anumită frumuseţe morală. Simbolismul şi poezia ei sunt mai presus de bordel” (Abraham Cahan – Prefaţă la ediţia în limba engleză a piesei ”Dumnezeul răzbunării”, traduse de Isaac Goldberg, 1918)

 ”Dumnezeul răzbunării”, de Shalom Ash

Regia şi adaptarea: Alexander Hausvater

Cu: Rudi Rosenfeld, Arabela Neazi, Neculai Predica, Iolanda Covaci, Viorica Bantaș, Marius Călugărița, Natalie Ester, Luana Stoica, Geni Brenda Vexler, Mircea Dragoman, Veaceslav Grosu, Mircea Drîmbăreanu, Ștefan Eparu, George Lepădatu, Bogdan Lifșin, Rodica Gancea și Mihai Pintenaru

PREMIERA: Sâmbătă, 24 martie & Duminică, 25 martie, de la ora 19.00, la Teatrul Evreiesc de Stat

Foto: Dumnezeul răzbunării – facebook

 

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.