„Eden”, în competiție la Festivalul de la Rotterdam
https://www.ziarulmetropolis.ro/eden-in-competitie-la-festivalul-de-la-rotterdam/

Eden, povestea neobişnuită a unei tinere nevoite să trăiască în izolare totală, semnată de regizoarea maghiară Ágnes Kocsis, va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam (22 ianuarie – 2 februarie 2020), în competiţia Big Screen.

Un articol de Liliana Matei|19 decembrie 2019

O coproducție Ungaria-România, produsă de Mythberg Films (Ungaria) și co-produsă de Libra Film Productions și WFE (Belgia), „Eden” concurează pentru VPRO Big Screen Award, în valoare de 30.000 de euro.

Este al treilea lungmetraj al regizoarei multi-premiate pentru Adrienn Pál (2010) și Fresh Air (2006), ambele lansate la Cannes. În rolurile centrale apar actrița croată Lana Barić („You Carry Me”), alături de Daan Stuyven, cunoscut ca muzician și compozitor belgian, Lóránt Bocskor-Salló, actor maghiar din România, și Maya Roberti.

Eva este alergică la tot felul de substanțe chimice, la unde radio și la câmpuri electrice. E forțată, deci, să trăiască în izolare totală. Singurele ființe cu care intră în contact sunt fratele ei și doctorii care o supun la diverse experimente. Într-o zi, un psihiatru își propune să cerceteze dacă boala ei este una reală sau imaginară. Oare iubirea o poate salva?

„Coproducția unui film este un exerciţiu greu, practic te provoacă să intri într-o familie nouă, cu obiceiuri diferite, cu reguli diferite. Pentru mine, Edena fost o astfel de provocare, din care ai absolut întotdeauna multe lucruri de învăţat. M-am bucurat să o cunosc pe Ágnes Kocsis şi să pornesc cu ea la acest drum lung şi presărat cu obstacole; am descoperit un om puternic, un regizor capabil să lupte şi să treacă peste orice încercare pentru a-și duce la bun sfârşit opera, fără să facă compromisuri”, declară producătoarea Oana Giurgiu.

„Şi, nu în ultimul rând, sunt fericită că această co-producție a dat şansa unor actori maghiari din România să joace în film. Lóránt Bocskor-Salló are unul din rolurile principale, iar în alte roluri îi veţi descoperi pe László Katona şi Bálint Adorjáni”, adaugă Oana Giurgiu.

Ágnes Kocsis, născută în 1971 la Budapesta, este una dintre cele mai importante voci feminine ale cinematografiei europene actuale. A studiat Limba şi literatura poloneză, Estetică şi Teoria filmului la Facultatea de Arte a Universităţii „Eötvös Loránd”, iar în 2005 a absolvit şi cursurile de regie ale Academiei de Teatru şi Film din capitala Ungariei. A devenit cunoscută odată cu debutul în lungmetraj, Fresh Air, selectat în 2006 în secţiunea Semaine de la Critique la Cannes. În același an, tot la Cannes, scurtmetrajul The Virus a obţinut premiul al treilea al competiţiei Cinéfondation. Al doilea lungmetraj, Adrienn Pál, i-a confirmat talentul, începându-și traseul remarcabil cu Premiul FIPRESCI în secțiunea Un Certain Regard la Cannes 2010. Filmul a făcut apoi turul marilor festivaluri și a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, categoria Descoperirea Anului. În 2018, Ágnes Kocsis a făcut parte din juriul competiției Festivalului Internațional de Film Transilvania.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.