„Eisenberger” și „Case for a Rookie Hangman” sau arta ca instrument de evadare
https://www.ziarulmetropolis.ro/eisenberger-si-case-for-a-rookie-hangman-sau-arta-ca-instrument-de-evadare/

În ultima săptămână a lunii aprilie, Centrul Ceh vă aşteaptă luni, 22 aprilie, la Documentary Mondays, şi marţi, 23 aprilie, la Fiction Tuesdays, de la ora 20:00.

Un articol de Liliana Matei|21 aprilie 2019

Cele două proiecții au ca și punct comun imaginația umană, care are puterea de a vedea simboluri și semne în lumea dimprejurul său. Ieșirea de sub control se face diferit în cele două cazuri: în documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly, artistul și arta sa nu se lasă supuși de societate, pe când în ficțiunea Case for a Rookie Hangman (foto sus), lumea este deja un spectacol suprarealist.

Proiecția de luni, 22 aprilie, din cadrul Documentary Mondays, aduce documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly (r. Hercli Bundi, 2018). Christian Eisenberger este un artist austriac prolific – în prezent, opera sa numără peste 45,000 de lucrări – care, însă, este hotărât să nu respecte normele impuse de lumea artistică. Lucrările sale sunt expuse în galerii de artă, dar cel mai des în spațiul public, de către artist însuși, astfel încât orice trecător le poate colecta.

Înscris în competiția de anul acesta a Festivalului de Film de la Bolzano, Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly simplifică subiectul artei, arătând privitorului că cele mai complexe lucruri sunt cele simple.

Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly

Marți, 23 aprilie, se va proiecta lungmetrajul Case for a Rookie Hangman (r. Pavel Juráček, 1970), unul dintre cele mai renumite filme ale Noului val cehoslovac. Protagonistul, Lemuel Gulliver, suferă un accident de mașină, în urma căruia pornește într-o călătorie confuză spre țările Balnibarbi și insula Laputa. Filmul este o pseudoadaptare a romanului Călătoriile lui Gulliver, evitând, astfel, orice logică, și imaginând o lume suprarealistă, scăpată de sub orice fel de control.

Ambele filme sunt despre libertate și despre posibilitatea evadării din sistem. Pe când artistul Christian Eisenberger luptă cu lumea artistică din interiorul acesteia, folosind arta împotriva artei, Case for a Rookie Hangman arată cum se poate porni totul de la zero, creând propriul sistem de reguli.

Așadar, sunteți așteptați la Centrul Ceh, luni cu documentarul Eisenberger – Art must be beautiful as the frog says to the fly, iar marți cu ficțiunea Case for a Rookie Hangman, de la ora 20:00. Intrarea este liberă iar accesul se face începând cu ora 19:30. Așa cum sunteţi deja obișnuiţi, berea Budweiser Budvar este din partea casei!

Evenimente Facebook: Documentary Mondays & Fiction Tuesdays.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Case for a Rookie Hangman

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.