Emoție și suspans în Competiția TIFF 2015
https://www.ziarulmetropolis.ro/emotie-si-suspans-in-competitia-tiff-2015/

Emoţie, tensiune dusă la extrem şi încercări surprinzătoare ale unor cineaşti tineri de a revigora filmul de gen se vor regăsi anul acesta în Competiţia Festivalului Internaţional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie).

Un articol de Petre Ivan|6 mai 2015

Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania –  cinci realizate de regizori debutanți și șapte de cineaști aflați la al doilea lungmetraj – vin din 13 țări: Argentina, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Iran, Islanda, Marea Britanie, Mexic, Spania și SUA.

Am privilegiat, în acest an, producțiile intimiste și cele care recurg inteligent, ba chiar surprinzător, la convențiile filmului de gen. Emoția, pe de-o parte, tensiunea – de cealaltă. M-a interesat felul în care cineaștii aflați la primul sau al doilea film reușesc să maximizeze – prin decupaj precis, interpretări excelente și fler regizoral – impactul unor povești care pleacă de la un set-up, buget sau număr de personaje minimale. E remarcabil cum toate acestea se transformă, pe parcurs, în veritabile tornade emoționale sau de suspans. Există filme cu doar două sau trei personaje, filme a căror acțiune rareori părăsește pereții unei încăperi sau scene încordate de acțiune mai eficiente ca într-un blockbuster hollywoodian. – Mihai Chirilov

Despre oameni și oi (r. Grímur Hákonarson) va veni la TIFF direct din competiția Un Certain Regard de la Cannes cu povestea emoționantă a doi frați care nu şi-au spus o vorbă timp de patru decenii, dar pentru care totul se schimbă când trebuie să salveze ce au mai scump pe lume: oile.

Sfâșietor este și Radiator (r. Tom Browne), un debut comparat cu Amour, despre cum, la bătrânețe, părinții devin, la rândul lor, copii.

De la Veneția vine un film fără prejudecăți, Nopți de vară (r. Mario Fanfani), în care jumătatea unui cuplu aparent perfect are un secret întunecat: în fiecare weekend, Michel se retrage într-o casă din pădure, unde devine Mylène.

Parisul nordului (r. Hafsteinn Gunnar Sigurðsson)

Parisul nordului (r. Hafsteinn Gunnar Sigurðsson)

În competiția Karlovy Vary 2014 s-a remarcat Parisul nordului (r. Hafsteinn Gunnar Sigurðsson), o dramedie despre relația tată-fiu, în care un profesor decide să-și revadă tatăl după câteva sesiuni la Alcoolicii Anonimi.

Suspans și acțiune se regăsesc în Plan pe șase ani (r. Santiago Cendejas), o combinație de thriller și film noir à la David Lynch, la limita dintre voyeurism și invaziune, și în Regii capitulează (r. Philipp Leinemann), în care doi polițiști mor în timpul unei confruntări violente, iar colegii lor nu mai au decât un scop: răzbunarea.

Scene încordate de suspans se regăsesc în Lecția (r. Kristina Grozeva și Petar Valchanov), o dramă cu accente realiste à la frații Dardenne despre o profesoară care ia decizii extreme din cauza datoriilor, și Melbourne (r. Nima Javidi), premiat pentru scenariu la Stockholm și proiectat la Veneția, despre un cuplu confruntat cu o dificilă dilemă morală după un tragic accident.

În alertul 600 de mile (r. Gabriel Ripstein), distins cu premiul pentru Cel mai bun debut la Berlin 2015, actorul american Tim Roth joacă rolul unui agent american a cărui soartă se leagă iremediabil de tânărul contrabandist pe care-l urmărește.

Tot pentru debut a fost recompensat, la Premiile Goya 2015, și 10.000 de kilometri (r. Carlos Marques-Marcet), o pasionantă istorie de dragoste la depărtare, reconfigurată prin Skype.

În acest film, dar și în tulburătoarele Incendiul (r. Juan Schnitman) și Melody (r. Bernard Bellefroid), povestea gravitează exclusiv în jurul a două personaje. În Incendiul ies scântei într-un cuplu pe cale să se destrame, iar Melody aduce în prim-plan un subiect actual delicat, însoțit de emoții extreme, acela al mamelor-surogat.

Foto: TIFF 2015 – tiff.ro/en

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.