Esența sub lupă la Bienala Internațională de Arte Vizuale Brașov – 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/esenta-sub-lupa-la-bienala-internationala-de-arte-vizuale-brasov-2021/

În vremuri tulburi, mai mult ca oricând, se impune a ceea ce este: esenţial în viaţă, esenţial în artă, necesar supravieţuirii, indispensabil.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2021

Definirea artei în esența sa este o preocupare veche de milenii a filosofilor. De la Platon, care consideră că esența artei este imitarea realității, la Wittgenstein, care sublinia că nu există trăsături comune tuturor operelor de artă, ci doar similitudini în proporții diferite, până la Arthur Danto și identificarea greșelii de a lega esența artei de proprietăți ale lucrărilor artistice, încercarea de a surprinde și de a defini esența artei rămâne o problemă deschisă.

De aceea, tema celei de a 2-a Bienale Internaționale de Arte Vizuale Brașov – 2021 este ESSENTIA.

Artiștilor participanți li se propune, astfel, o reflecție profundă asupra naturii intrinseci a artei lor, asupra a ceea ce îi definește, artistic, dar și uman, asupra rolului și însemnătății actului artistic în context social – de la cel local, la cel global. Să construim împreună o punte între artist și lumea exterioară, să clădim un dialog, o comunicare atât de necesară existenței noastre ca entități creatoare, fără a ne pierde identitatea, natura fundamentală! Vrem să reunim exprimări libere și profund personale din zona artelor vizuale într-un laborator experimental în care să obținem esențialul, atributul primordial, nucleul lucrurilor: Sinele, Corpul simțurilor și Ideile: ESENȚA!

Cuvântul latin a fost ales nu doar pentru universalitatea sa, ci și pentru rădăcina sa semantică – verbul esse, essere – „a fi”, cu toate extensiile și implicațiile sale, pentru că arta este oglinda ființei și a conștiinței noastre creative, fără de care însăși existența rămâne golită de semnificație. Noi definiții ale artei sunt propuse publicului, oglindind realitatea fenomenelor artistice ale epocii sau amendând definițiile anterioare, însă, dincolo de teorii și analize, ceea ce este esențial în artă rămâne energia creatoare.

De la Van Gogh („iubirea este eternă ; reprezentarea se poate schimba, dar nu și esența”) la Brâncuși („…realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esența lucrurilor”), artiștii au încercat să definească esența artei lor și au explorat esența artei, în general – căci introspecția este o parte integrantă a procesului creației. Intenția noastră este ca această ediție a Bienalei să ofere un prilej de auto-cunoaștere și auto-descoperire tuturor participanților la actul artistic, indiferent de rolul lor.

Sunt invitați să se înscrie artiști vizuali interesați de tema bienalei, indiferent de țara de origine sau de tehnica de exprimare. Se pot înscrie la procesul de selecție maxim 3 lucrări. Fotografiile lucrărilor trebuie să aibă OBLIGATORIU minim 300dpi. Taxa de participare pentru cei selecționați este de 100 RON/25 Euro.

Bienala va avea următorul calendar:

Perioada de înscriere: 3 Iulie – 28 August.

Înscrierea se va desfășura online completând un formular pe site-ul Bienalei:

—– bluebiennale.com —-

Afișarea rezultatelor selecției: 7 Septembrie

Perioada de primire lucrări: 27 Septembrie – 8 Octombrie.*

Bienala Albastră: 17 Octombrie – 21 Noiembrie

Perioada de expediere lucrări: 21 Noiembrie – 22 Decembrie

Curatorii Bienalei Albastre vor fi: Cristina Simion și Victoria Țăroi.

Evenimentul este organizat de Asociația Culturală Artessentia, împreună cu susținătorii acesteia.

Transportul lucrărilor este în sarcina participanților, inclusiv costurile vamale, dus-întors. Organizatorii nu își asumă răspunderea pentru eventualele deteriorări suferite la transport.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.