Esența sub lupă la Bienala Internațională de Arte Vizuale Brașov – 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/esenta-sub-lupa-la-bienala-internationala-de-arte-vizuale-brasov-2021/

În vremuri tulburi, mai mult ca oricând, se impune a ceea ce este: esenţial în viaţă, esenţial în artă, necesar supravieţuirii, indispensabil.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2021

Definirea artei în esența sa este o preocupare veche de milenii a filosofilor. De la Platon, care consideră că esența artei este imitarea realității, la Wittgenstein, care sublinia că nu există trăsături comune tuturor operelor de artă, ci doar similitudini în proporții diferite, până la Arthur Danto și identificarea greșelii de a lega esența artei de proprietăți ale lucrărilor artistice, încercarea de a surprinde și de a defini esența artei rămâne o problemă deschisă.

De aceea, tema celei de a 2-a Bienale Internaționale de Arte Vizuale Brașov – 2021 este ESSENTIA.

Artiștilor participanți li se propune, astfel, o reflecție profundă asupra naturii intrinseci a artei lor, asupra a ceea ce îi definește, artistic, dar și uman, asupra rolului și însemnătății actului artistic în context social – de la cel local, la cel global. Să construim împreună o punte între artist și lumea exterioară, să clădim un dialog, o comunicare atât de necesară existenței noastre ca entități creatoare, fără a ne pierde identitatea, natura fundamentală! Vrem să reunim exprimări libere și profund personale din zona artelor vizuale într-un laborator experimental în care să obținem esențialul, atributul primordial, nucleul lucrurilor: Sinele, Corpul simțurilor și Ideile: ESENȚA!

Cuvântul latin a fost ales nu doar pentru universalitatea sa, ci și pentru rădăcina sa semantică – verbul esse, essere – „a fi”, cu toate extensiile și implicațiile sale, pentru că arta este oglinda ființei și a conștiinței noastre creative, fără de care însăși existența rămâne golită de semnificație. Noi definiții ale artei sunt propuse publicului, oglindind realitatea fenomenelor artistice ale epocii sau amendând definițiile anterioare, însă, dincolo de teorii și analize, ceea ce este esențial în artă rămâne energia creatoare.

De la Van Gogh („iubirea este eternă ; reprezentarea se poate schimba, dar nu și esența”) la Brâncuși („…realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esența lucrurilor”), artiștii au încercat să definească esența artei lor și au explorat esența artei, în general – căci introspecția este o parte integrantă a procesului creației. Intenția noastră este ca această ediție a Bienalei să ofere un prilej de auto-cunoaștere și auto-descoperire tuturor participanților la actul artistic, indiferent de rolul lor.

Sunt invitați să se înscrie artiști vizuali interesați de tema bienalei, indiferent de țara de origine sau de tehnica de exprimare. Se pot înscrie la procesul de selecție maxim 3 lucrări. Fotografiile lucrărilor trebuie să aibă OBLIGATORIU minim 300dpi. Taxa de participare pentru cei selecționați este de 100 RON/25 Euro.

Bienala va avea următorul calendar:

Perioada de înscriere: 3 Iulie – 28 August.

Înscrierea se va desfășura online completând un formular pe site-ul Bienalei:

—– bluebiennale.com —-

Afișarea rezultatelor selecției: 7 Septembrie

Perioada de primire lucrări: 27 Septembrie – 8 Octombrie.*

Bienala Albastră: 17 Octombrie – 21 Noiembrie

Perioada de expediere lucrări: 21 Noiembrie – 22 Decembrie

Curatorii Bienalei Albastre vor fi: Cristina Simion și Victoria Țăroi.

Evenimentul este organizat de Asociația Culturală Artessentia, împreună cu susținătorii acesteia.

Transportul lucrărilor este în sarcina participanților, inclusiv costurile vamale, dus-întors. Organizatorii nu își asumă răspunderea pentru eventualele deteriorări suferite la transport.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.

10
/10
/22

CRONICĂ DE FILM Cum poate un film ca „Athena” (de Romain Gavras), îndoielnic atât din punct de vedere etic, cât şi estetic, să fie inclus în competiţia unui festival precum cel de la Veneţia?

09
/10
/22

La ediția a X-a a festivalului internațional de film fantastic Dracula vor avea loc o serie de evenimente speciale, menite să celebreze ediția aniversară a festivalului de la Brașov. Oaspeți de seamă din Spania, Italia, Finlanda și România vor întâlni publicul iubitor de fantasy & horror, într-o serie de evenimente speciale care se vor desfășura pe parcursul celor 5 zile de festival.