Eveniment – BERGMAN 100, în cadrul celei de-a 28-a ediții a FNT
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-bergman-100-in-cadrul-celei-de-a-28-a-editii-a-fnt/

Spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast, şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”, sunt două evenimente speciale programate în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 25 octombrie, pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez Ingmar Bergman, celebrat în toată Europa.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2018

Pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez, Festivalul Naţional de Teatru programează în ziua de 25 octombrie două evenimente speciale: spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”.

Ingmar Bergman.este considerat mai ales ca fiind unul dintre cei mai influenţi regizori de film ai celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, însă puţină lume cunoaşte atracţia lui pentru teatru şi cariera sa dedicată scenei. În teatru îşi găseşte refugiul la 19 ani, când îşi abandonează studiile şi fuge de acasă, plecând în turneu cu „Tatăl” de August Strindberg. Scena îi va oferi în tinereţe posibilitatea de a-şi încerca harul actoricesc, apoi la vârsta de doar 26 de ani va prelua direcţia Teatrului de Stat din Helsingborg, iar mai târziu, în anii maturităţii, Ingmar Bergman va deveni directorul Teatrului Regal de Stat din Stockholm (1963-1967).

Pasiunea sa pentru teatru se poate simţi şi în unul dintre cele mai faimoase filme create de marele cineast: „Persona” (1966), avându-le ca protagoniste pe actriţele Bibi Andersson şi Liv Ullmann, are teme şi abordări vădit apropiate textului dramatic „Cea mai puternică” semnat de August Strindberg.

„În Persona (…) am mers atât de departe cât am putut merge.” – mărturisea Ingmar Bergmanîn anii ’80, adăugând: „Cu diferite ocazii, am spus că Persona mi-a salvat viaţa şi asta nu este o exagerare. Dacă nu aş fi avut curajul de a face acest film, aş fi fost probabil total devastat. Un lucru semnificativ: pentru prima dată nu mi-a păsat dacă rezultatul va fi sau nu un succes comercial.”

Iată de ce iniţiativa regizorului Peter Kerek de a imagina în 2018, la unteatru, o versiune scenică a peliculei „Persona”, devine cu atât mai incitantă şi poate oferi un necesar moment de meditaţie artistică şi de confluenţă a artelor.

Spectacolul „PERSONA”, în interpretarea actriţelor Alina Berzunţeanu şi Emilia Bebu, este realizat cu sprijinul Ambasadei Suediei din Bucureşti / We are basca şi este programat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru joi, 25 octombrie, de la ora 20.00, pe scena teatrului unteatru (str. Sfinţii Apostoli, nr.44).

Ingmar Bergman

„Spectacolul nostru Persona nu s-a născut din intenţia de a omagia. Nu ne-am propus să ne lăudăm cu Bergman, să-l arborăm cu mândrie ca pe un drapel pentru că aşa o cere calendarul. Cu toate acestea, ne înscriem cu toată convingerea şi forţa în rândul evenimentelor centenarbergmaniene, pentru că Bergman trebuie să rămână în centrul atenţiei culturale, oriunde filmul şi teatrul pretind că ar avea ceva de spus. Cred că cea mai puternică moştenire pe care ne-o lasă Bergman este cea legată de fantomatica noastră lume interioară. O lume pe care rareori reuşim s-o formulăm în cuvinte, o lume învăluită în secrete, în care totul devine posibil.” (Peter Kerek)

Cel de-al doilea eveniment „Bergman.100” din cadrul Festivalului Naţional de Teatru este un Cine-concert care va avea loc în aceeaşi zi dedicată regizorului suedez – 25 octombrie, în sala Cinetic a HUB-ului FNT, începând cu ora 18:00. Este vorba de proiecţia filmului mut Korkarlen / Căruţa Fantomă (Suedia, 1921), creat de un alt mare regizor de film scandinav: Victor Sjostrom. Proiecţia va fi acompaniată de un sound-design live creat de grupul Foley’Ala (Bucureşti-Bruxelles), iar traducerea va fi asigurată de criticul de film Irina Margareta Nistor, invitat special al FNT.

Korkarlen este un film-cult, considerat unul dintre reperele majore din istoria cinematografiei suedeze,dar şi un punct de referinţă în creaţia pentru marele ecran din toate timpurile. Filmul a avut o influenţă majoră asupra operei regizorului Ingmar Bergman, care declara în anii ’70: „Cunoscându-l pe Victor Sjostrom () a fost, pentru mine, o experienţă formidabilă. Totul a început încă de timpuriu, cu Căruţa fantomă. Pe atunci, aveam 12 sau 13 ani. M-a impresionat profund, fiind puternic mişcat de acest film. Nu că aş fi înţeles mare lucru pe atunci, dar am fost uimit.”

Manifestările vor fi onorate de prezenţa la evenimente a unor invitaţi speciali ai Ambasadei Suediei la Bucureşti şi ai Festivalului Naţional de Teatru.

Foto: Ingmar Bergman, FNT 2018 – facebook

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.