Eveniment excepțional la Sala Mare a Naționalului ieșean: „Antonin Artaud”, regia Silviu Purcărete
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-exceptional-la-sala-mare-a-nationalului-iesean-antonin-artaud-regia-silviu-purcarete/

Regizorul Silviu Purcărete semnează cel de-al cincilea proiect la Teatrul Naţional Iaşi: „Antonin Artaud. Familia Cenci”, un eveniment extraordinar, care are loc duminică, 12 iunie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

Un articol de Petre Ivan|12 iunie 2022

„Antonin Artaud. Familia Cenci” după Shelley și Stendhal, în regia lui Silviu Purcărete

La realizarea acestui spectacol, împreună cu reputatul regizor și echipa de actori, au contribuit creatori de teatru cu notorietate internațională: scenograful Dragoș Buhagiar, teatrologul George Banu (traducere), compozitorul Vasile Șirli (muzică). Asistenți: Radu Ghilaș (regie), Anda Pop (scenografie).

Pe scenă, o întâlnire de bun augur dintre actori ai Naționalului ieșean, studenți și  absolvenți ai Facultății de Teatru, din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași: Călin Chirilă, Doru Aftanasiu, Ionuț Cornilă, Haruna Condurache, Mălina Lazăr, Ada Lupu, Horia Veriveș, Petronela Grigorescu, Pușa Darie, Diana Roman, Radu Ghilaș, Andrei Sava, Diana Chirilă, Dumitru Năstrușnicu, Valentin Mocanu, Constantin Grigorescu, Fabian Toderică, George Gușuleac, Flavius Grușcă,

Marian Stavarachi, Ionuț Cozma, Cosmin Puțanu, Robert Agape, Marian Chiculiță.

George Banu, traducătorul piesei: „Decizia lui Silviu Purcărete de a monta Cenci în traducerea mea de atunci capătă pentru mine sensul timpului regăsit, le temps retrouvé. Artaud la început și capăt de viață.

Cenci e piesa unui sfâșiat. E eșecul unui Icar…și mare satisfacție îmi produce apariția ei neașteptată pe scena ieșeana. Uitată altundeva, aici ea reînvie. Gest reparator unic.

Cenci e și mărturia unei pasiuni, aceea a lui Artaud pentru imprevizibila actriță româncă Génica Athanasiou, careia îi atribuise rolul protagonistei. Și ea poate fi mulțumită aflând vestea că vorbele lansate odinioară cu teroare pe o scena pariziană răsună un secol mai tîrziu pe o scenă din țara-i de origine. ”

   

Intriga piesei este plasată în Italia secolului al XVI-lea lea, având în centru istoria sângeroasă a familiei Cenci; o tragedie în 4 acte, care expune brutal tortura și tirania la care își supune copiii crudul conte Francesco Cenci și complotul la care participă Beatrice Cenci, fiica abuzată a nobilului, uneltire care duce, inevitabil, la un deznodământ tragic.

Antonin Artaud (n. 4 septembrie 1896 – d. 4 martie 1948), dramaturg francez, poet, actor și regizor, este unul dintre cei mai importanți teoreticieni ai teatrului contemporan. Piesa lui Artaud, inspirată de operele lui Shelley și Stendhal, urmează îndeaproape direcțiile pe care le-a fundamentat în Teatrul Cruzimii, o inovație revoluționară care combină gestul, cuvântul, mișcarea cu tematica violenței. Prin acest limbaj al cruzimii, Artaud își propune să șocheze audiența, să o facă martora unei hiper-realități care să producă întoarcerea la punctul zero al ființei.

În 1935, la Théâtre des Folies-Wagram din Paris, are loc premiera spectacolului, o producție montată de Artaud, în care interpretează rolul principal.

 „Într-o epocă tragică mai mult decât oricare, dar unde nimeni nu mai e la înălțimea tragediei, am vrut să aduc pe scenă vechiul spirit al eroilor care se luptă în adâncul ființei lor”. (Antonin Artaud)

Prima întâlnire a regizorului Silviu Purcărete cu trupa ieșeană a avut loc în anul 2009, când a montat „Uriașii munților” de Pirandello. La Naționalul din Iași au urmat spectacolele: „Pălăria Florentină” de Eugène Labiche (2013), „Cafeneaua” de Carlo Goldoni (2016) și recenta producție „Plugarul și Moartea” (2021).

Următoarea reprezentație a spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci” va avea loc pe 17 iunie.

Foto: Bogdan Artene

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.