„Everybody Knows” deschide Les Films de Cannes à Bucarest 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/everybody-knows-deschide-les-films-de-cannes-a-bucarest-2018/

Cea de-a 9-a ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest va începe cu filmul care a deschis şi festivalul de la Cannes anul acesta: Everybody Knows, cel mai recent film semnat Asghar Farhadi, marea vedetă a cinematografiei iraniene contemporane, singurul regizor cu două Oscaruri pentru film străin la activ (A Separation – 2012 şi The Salesman – 2016).

Un articol de Petre Ivan|1 octombrie 2018

 

Everybody Knows îi are în rolurile principale pe Penélope Cruz și Javier Bardem și spune povestea Laurei, care călătorește împreună cu copiii săi în satul natal din Spania, dar un eveniment neașteptat transformă vizita într-o suită de probleme. „Noul film al regizorului explorează cu fler și o nemiloasă eficiență o rană nevindecată din sânul unei familii spaniole. Farhadi este un povestitor cu o forță copleșitoare”, citim pe The Guardian.

Tot în weekendul de deschidere a festivalului va putea fi văzut și Burning, film recompensat la Cannes cu premiul FIPRESCI și premiul Vulcan, pentru scenografie. Lee Chang-dong, scriitor, scenarist și pentru câțiva ani chiar ministru al culturii în Corea de Sud, și-a început târziu cariera de regizor, dar poveștile dure și critice la adresa societății l-au făcut rapid remarcat.

A ajuns în atenția criticilor de peste hotare în 1999, cu al doilea film al său, Peppermint Candy, care a primit apoi invitația de a fi prezentat în cadrul Quinzaine des Réalisateurs. În 2010, regizorul a revenit la Cannes cu filmul Poetry și a câștigat premiul pentru scenariu. Inspirat dintr-o povestire scurtă de Haruki Murakami, Burning este un thriller romantic în care un scriitor aspirant și un tip bogat devin rivali pentru dragostea aceleiași fete.

The Wild Pear Tree

Tot în premieră va fi prezentat și cel mai recent film al unui alt regizor-cult al Cannes-ului, Nuri Bilge Ceylan. La primul său film după Palme d’Or-ul pentru Winter Sleep, regizorul continuă pe aceeași linie, a unor povești care abundă înconversații și idei, într-un ritm cehovian, de data aceasta părăsind câmpiile Anatoliei pentru un mic sat din nord vestul Turciei, în apropierea localității turistice Çanakkale.

În The Wild Pear Tree, Ceylan spune povestea lui Sinan, un tânăr cu veleități de scriitor, care se întoarce în satul natal și face tot posibilul să strângă bani pentru a fi publicat. „Filmul e ca senzația aceea, când începi o carte bună noaptea târziu și te trezești că ai citit până dimineață”(Mubi).

BlacKkKlansman

Tot din competiția oficială de la Cannes, spectatorii vor avea ocazia să vadă , cel mai recent film semnat Spike Lee și câștigătorul Marelui Premiu al Juriului. Adaptat după memoriile lui Ron Stallworth, filmul spune povestea un polițist afro-american din Colorado care a reușit să se infiltreze în filiala locală a Ku Klux Klan. Spike Lee reia aici tema rasismului, prezentă în multe dintre filmele lui, de la tragicomedia Do the Right Thing (1989), la biopic-ul Malcom X (1992) sau la documentarul 4 Little Girls (1997), toate multipremiate.

În BlacKkKlansman, regizorul evită derapaje didactice în favoarea unui thriller cu tușe de umor absurd „care parcă spune că o interpretare serioasă a subiectului nu poate funcționa într-un prezent sufocat de nebunie generalizată”, scrie publicația The New Yorker.În distribuție îi găsim pe John David Washington, fiul cel mare al lui Denzel Washington, și pe Adam Driver (Paterson, r. Jim Jarmusch). BlacKkKlansman va fi distribuit în România de Ro Image, cu premiera pe 26 octombrie.

Selecția Les Films de Cannes à Bucarest include și The Man Who Killed Don Quixote, controversatul film al lui Terry

The Man Who Killed Don Quixote,

Gilliam, care a așteptat până în ultima clipă sentința unui tribunal francez pentru a putea fi prezentat, în afara competiției, ca film de închidere a festivalului de la Cannes.

Totul a fost cauzat de un conflict între Gilliam și producătorul său, Paolo Branco, iar disputele juridice – câteva săptămâni după proiecția de la Cannes o altă instanță a declarat că filmul a fost difuzat fără drepturi, a interzis distribuția lui în cinematografele franceze iar Terry Gilliam are de plătit 10.000 de euro despăgubiri – au distras atenția de la filmul în sine: „o poveste plină de inventivitate și anarhismce ne amintește de idealurile romantice în care lumea e populată de visători care îndrăznesc să spargă tiparele” (Time Out). The Man Who Killed Don Quixoteva fi distribuit în România de Transilvania Film.

Climax

De la înființarea sa, Les Films de Cannes à Bucarest a prezentat toate filmele excentricului Gaspar Noé, chou chou-ul festivalului, cum ar spune francezii. Aflat deja pentru a 7-a oară la Cannes, regizorul care a scandalizat cu filmul său emblematic Irreversible, a revenit anul acesta în Quinzaine des Réalisateurs cu Climax care a fost recompensat cu premiul Art Cinema Award.

Climax este un film care combină atmosfera psihedelică din Enter the Void cu lascivitatea erotică dinLove, într-o poveste care primește pe Variety subtitlul „Muzicalul Fame se întâlnește cu Marchizul de Sade”. Climax va intra în cinematografe, distribuit de Independența film.

Ediția 2018 a Les Films de Cannes à Bucarestva avea loc între 19 și 28 octombrie la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Cinemateca Union și Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City. Biletele vor fi puse în curând în vânzare prin Eventbook.ro.

Foto:  „Everybody Knows„,  Les Films de Cannes à Bucarest –  filmedefestival.ro

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.