Expoziție inedită cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozi%c8%9bie-inedit%c4%83-cu-ocazia-zilei-mondiale-a-teatrului/

În fiecare an, în 27 martie sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului. Anul acesta, Centrul de Cultură Arcuş împreună cu Teatrul Andrei Mureşanu, în parteneriat cu proiectul artistic Romanian Actors by Simion Buia, vizibil pe www.romanianactors.com, organizează o expoziţie unică de fotografie.

Un articol de Petre Ivan|27 martie 2018

După o lună de muncă, fotograful Simion Buia a reușit să imortalizeze portretele tuturor actorilor din Sfăntu Gheorghe, acest proiect devenind și o frumoasă colaborare între Teatrul Andrei Mureșanu, Teatrul Tamasi Aron și Studio M. Simion Buia face parte din categoria artiștilor preocupați de identitatea individuală și culturală pe care o abordează folosind fotografia și videografia ca instrumente de înfățișare și imortalizare a chipului uman. Simion Buia a studiat estetica fotografiei la Kunstakademie Düsseldorf și jurnalismul la Faculte Libre de Paris et d’Ile de France, și a devenit membru al Deutscher Journalisten Verband în 1998. A avut peste 15 expoziții solo cu proiectele sale „Actorii și Fotograful” și „Maschere di Venezia”. Lucrări ale artistului se află în colecții private din România, Ungaria, Cehia, Germania și Emiratele Arabe. Trăiește și lucrează în București unde este manager al unei școli private de fotografie – Academia de Fotografie.

“Romanian Actors by Simion Buia este aportul meu la Ziua Mondială a Teatrului. De 10 ani fotografiez artiști și încerc să le surprind chipul dincolo de rol. Am adus peste 250 de actori în fața lentilei, inclusiv vârstnici – din Generația de Aur, tineri – din teatrul independent. Invitația de a portretiza actorii din SfIntu Gheorghe m-a conectat și mai mult cu acest loc. Legătura mea cu orașul e recentă, dar puternică: aici și-a trăit tatăl meu ultimii ani, aici poposesc între călătoriile mele din străinătate și festivalurile de teatru și film din România. Sunt adeptul unei viziuni ciné vérité asupra imaginii. Portretizez curat, cu intervenții minimale de editare, vreau ca fotografia finală să fie o mărturie a mea ca artist și a actorilor, ca oameni.  Fără a avea intenția unei galerii de tip who-is-who, romanianactors.com se prefigurează a fi o platformă de artă cu folos, un spațiu în care fotografia și videografia devin moduri de reprezentare a actorilor și intermediere a cunoașterii lor dincolo de roluri și personaje” – Simion Buia

Pentru că anul acesta se împlinesc 70 de ani de când sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului, UNITER a trimis nu unul ci chiar cinci mesaje la ceas de aniversare.

La cea de-a 70-a aniversare a Institutului Internațional de Teatru (ITI), pentru a sublinia aspectul transcultural și internațional al teatrului și al ITI, Consiliul Executiv ITI a selectat cinci personalităţi (câte unul pentru fiecare regiune UNESCO: Africa, America, țările arabe, Asia și Europa) pentru a scrie un mesaj cu
prilejul Zilei Mondiale a Teatrului – 27 martie.

Redăm câteva fragmente din mesajele pentru Ziua Mondială a Teatrului – 27 martie.

(…) Ce paradox! Azi, pe ultima treaptă a Umanismului – epoca numită Antropocen –
era în care omul este forţa naturală care a schimbat şi schimbă cel mai mult planeta
– misiunea teatrului este exact opusul a ceea ce a strâns împreună tribul atunci
când teatrul se juca în adâncul peşterii: azi trebuie să ne salvăm legătura cu lumea
naturală. (…)

Sabina Berman, Mexic – scriitoare, jurnalistă (America)

(…) Mulţi sunt cei care spun că teatrul nu schimbă sau nu poate schimba nimic din
toate acestea. Dar teatrul nu va pleca. Pentru că teatrul e un loc, sunt tentat să
spun un refugiu. Unde oamenii se adună şi formează instantaneu comunităţi. Aşa cum
am făcut dintotdeauna. Toate teatrele sunt de mărimea primelor comunităţi umane, de
la 50 până la 14.000 de suflete. De la o caravană nomadă la o treime din Atena
antică. (…)
Simon McBurney, Marea Britanie
Actor, scriitor, regizor de teatru şi co-fondator Théâtre de Complicité (Europa)

(…) Azi, viteza informaţiei este mai importantă decât cunoaşterea, sloganurile
sunt mai preţioase decât cuvintele, iar imaginile cadavrelor sunt mai venerate decât
corpurile umane vii, adevărate. Teatrul are menirea de a ne aminti că suntem făcuţi
din carne şi sânge, iar corpurile noastre au greutate. Rolul lui este acela de a ne
trezi toate simţurile şi de a ne spune că nu trebuie să luăm şi să consumăm numai cu
privirea. Teatrul este aici pentru a ne restitui puterea şi sensul cuvintelor,
pentru a le fura discursul politicienilor şi de a-l repune la locul lui… în arena
ideilor şi a dezbaterilor, spaţiul viziunii colective (…).
Maya Zbib, Liban
Regizoare de teatru, interpretă, scriitoare, co-fondatoarea companiei de teatru
Zoukak (Țările Arabe)

(…) Mass media, ştiinţa şi tehnologia, ne-au făcut puternici precum nişte demoni.
De aceea, azi nu forma teatrului se află în criză, ci conţinutul, ceea ce transmite.
Trebuie să atragem omul de azi, pentru a salva planeta şi, implicit, „teatrul”. La
nivel pragmatic, arta actorului şi spectacolele live trebuie să fie accesibile încă
de la vârste mici, să fie incluse în educaţia primară. Astfel, generaţiile viitoare
vor fi mai sensibile, mai generoase cu viaţa şi cu natura. Folosim limba în acest
mod, prin teatru, putem educa oamenii să fie mai respectuoşi cu Pământul şi cu alte
planete. Mai mult, teatrul va deveni foarte important pentru viaţă şi supravieţuire;
el va da putere atât actorului, cât şi spectatorului, fără ca aceştia să se ameninţe
reciproc, în această eră cosmică aşezată sub semnul apropierii, al vieţuirii
împreună (…).
Ram Gopal Bajaj, India
Regizor de teatru, actor de teatru şi film, academician,
fost director al Școlii Naţionale de Teatru din Delhi (Asia Pacific)

Într-o zi,
Un Om se hotărăşte să-şi pună întrebări în faţa unei oglinzi (un public),
Să-şi inventeze răspunsuri şi, în faţa acestei oglinzi (publicul său),
Să se critice, să-şi ia în râs propriile întrebări şi răspunsuri,
Să râdă sau să plângă, nu contează ce, dar la final
Să salute şi să binecuvânteze oglinda (Publicul său)
Pentru că i-a acordat această clipă de ciudă şi de răgaz,
Se apleacă şi o salută pentru a-şi exprima recunoştinţa şi respectul…
În adâncul lui, căuta Pacea,
Pacea cu el însuşi şi cu oglinda lui:
Făcea teatru…(…)
Were Were Liking, Coasta de Fildeş
Artist pluridisciplinar (Africa)
(traducerea în limba română: Ligia Soare)

Vernisajul Expoziției va avea loc in 28 martie, ora 18.00, la Centrul de Cultură Arcuș din strada Oltului. Intrarea este liberă iar expoziția poate fi vizitată timp de două săptămâni.

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.