Fazanul – încurcături amoroase de zile mari
https://www.ziarulmetropolis.ro/fazanul-incurcaturi-amoroase-de-zile-mari/

„Fazanul” a avut premiera pe 8 mai la Teatrul Nottara. Comedia bulevardieră, în regia tânărului Alexandru Mâzgăreanu, aduce pe scenă savoarea îndrăzneaţă a umorului burlesc. Timp de două ore, ispitele amoroase şi încurcăturile de situaţie se înlănţuie în ritmul alert al unui dans de samba.

Un articol de Teodora Gheorghe|12 mai 2015

„Fazanul” are la bază piesa lui Georges Feydeau, considerat a fi unul dintre cei mai de seamă dramaturgi ai Franţei. „Sub scânteietoarea suprafaţă a scrierilor lui Feydeau se ascunde o lume care stă să explodeze.” a spus Leonard Pronko despre Feydeau, descriind fidel caracterul înflăcărat al textelor marelui dramaturg.

Protagoniştii au probleme în amor. Chiar şi cei fericiţi. Mai ales ei. De fapt, aici fericirea şi nefericirea au o relevanţă nesemnificativă în comparaţie cu mecanismele diabolice ale comicului de situaţie care devine un personaj în sine. Eroii poveştii par mai degrabă marionete dirijate de un păpuşar ascuns îndărătul cortinei. Pişicherul se mai şi amuză pe deasupra, combinând sau schimbând culori, soţi, soţii şi amanţi. Un fel de „flori, fete şi băieţi” mutat în decorul unei lumi a adulţilor care se copilăresc, jonglând cu dragostea.

Spectacolul debutează mai puţin convingător, te cam pierde în zona artificialului. Personajele îşi îmbracă replicile într-un torent de vorbe care îţi asaltează auzul şi te depărtează de la firul acţiunii. Şi totuşi, pe parcurs, stridenţa interpretării se domoleşte, scoţând la iveală artificii umoristice valoroase.

Gabriel Răuţă şi Diana Roman în „Fazanul“

Gabriel Răuţă şi Diana Roman în „Fazanul“

Sunetele hazlii desprinse din desenele animate punctează ipocrizia, dar şi stângăcia bărbaţilor, prezentă îndeosebi în repertoriul lui Edmond Pontagnac. Cea din urmă contrastează cu pretenţia de „mascul alfa”, spulberată de fiecare dată de câte un incident ce-l plasează pe oropsit într-o situaţie ridicolă.

Luminile roz bombon sugerează, când şi când, o atmosferă fals romantică ce stârneşte instant amuzamentul sălii, mai ales dacă e vorba de farmecul „cuceritorului” Redillon (Cătălin Babliuc). Se face haz de romantism, dar şi de clişeele asociate înţelesurilor mai mult sau mai puţin descifrabile ale iubirii – eterna complicaţie a omenirii.

Întreruperile repetate constituie o altă sursă de umor. Actul amoros mult aşteptat de Redillon e veşnic condamnat de intervenţiile nedorite ale lui Gerome (Liviu Chiţu), spre frustrarea amorezului. În „Fazanul”, femeile au tocuri şi cocuri. Sub podoaba capilară etajată a lui Clotilde (Raluca Gheorghiu) se ascund straturile de supunere naivă. Mult mai rebele, cocurile lui Maggy (Diana Roman) seamănă cu două coarne menită să atace, să se impună, să manipuleze. În mod ironic, soţul ei este cel încornorat.

Şerban Gomoi întruchipează un Pontagnac genial, impresionând prin versatilitatea jocului cu fereastră spre complexitatea personajului. Mimica, gesturile dar şi glasul cu intonaţie şerpuitoare vorbesc despre parşivitatea don juanului jalnic, ale cărui manevre nu scapă nepedepsite, la fel cum nu scapă nesancţionată nici mica escapadă a lui Vatelin (Gabriel Răuţă).

„Pontagnac este şarmant, ambiţios, de neoprit în cuceririle sale amoroase, neînfricat până la proba contrarie, caracteristici de bază ale oricărui bărbat de lume.” îl descrie chiar Şerban Gomoi.

Mai puţin inspirată a fost prestaţia, modestă de altfel, a Ralucăi Gheorghiu în rolul soţiei lui Pontagnac. Personajul feminin a părut depersonalizat şi ţipător, în ciuda intenţiilor comice. Scenele care i-au avut ca protagonişti pe Domnul Pinchard (Ion Haiduc) şi soţia sa (Crenguţa Hariton) ar fi putut lipsi, constituind nişte timpi morţi în dinamica piesei.

Prezenţa lor în camera 39, deşi nu duce lipsă de poante drăguţe, devine la un moment dat un soi de interludiu incomod.

„Fazanul” este o piesă relaxantă, cu umor pe alocuri presărat cu clişee, dar care reuşeşte să-ţi smulgă hohote de voie bună.

INFO

Teatrul Nottara, Bucureşti

Fazanul, de Georges Feydeau

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Cu: Gabriel Răuță, Şerban Gomoi, Cătălin Babliuc, Sorina Ştefănescu, Laura Vasiliu, Raluca Gheorghiu, Diana Roman, Ion Haiduc, Crenguţa Hariton, Ioana Calotă, Alexandru Suciu, Alexandru Mike Gheorghiu, Liviu Chiţu.

Rating: ●●●●○



29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”