Festival la Odeon: Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiilor Politice
https://www.ziarulmetropolis.ro/festival-la-odeon-vieti-paralele-secolul-20-vazut-prin-ochii-politiilor-politice/

Vieţi paralele – secolul 20 prin ochii Poliţiilor Politice este un proiect al Festivalului Internaţional de Teatru Divadelná Nitra din Slovacia care aduce împreună artişti, co-producători şi instituţii partenere din şase ţări: Cehia, Germania, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia.

Un articol de Liliana Matei|5 octombrie 2014

Artişti din țări ale fostului bloc comunist au creat şase spectacole de teatru pornind de la studiul unor materiale ce au aparţinut fostelor poliții secrete. Toate spectacolele au fost prezentate pentru prima oară la Festivalul Internațional de Teatru Divadelná Nitra, între 27 septembrie și 2 octombrie 2013.

Pe parcursul anului 2014, fiecare coproducător organizează pentru publicul său local un festival în care invită cel puțin alte două producții realizate în cadrul acestui proiect interdisciplinar şi internaţional.

În perioada 11 – 13 octombrie, în cadrul festivalului organizat la Bucureşti, la Teatrul Odeon, vor fi prezentate spectacolele: Eu şi dosarul meu – Teatrul de Stat din Dresda (Germania) – sâmbătă, 11 octombrie, Toufar – Jocurile torturii – Teatrul Naţional de Operă din Praga (Cehia) – duminică, 12 octombrie şi Tipografic Majuscul – coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra în parteneriat cu Teatrul Odeon, programat luni, 13 octombrie. Toate reprezentaţiile vor avea loc la Sala Studio, de la ora 19.30.

EU ŞI DOSARUL MEU – Teatrul de Stat din Dresda, Germania

Regie: Clemens Bechtel

Teatrul documentar poate avea multe forme, însă cea mai autentică dintre ele este aceea în care oameni reali au curajul să își prezinte chiar ei experienţa de viaţă pe scenă. Existenţa celor care vin să ne vorbească a fost marcată în mod direct de activitatea Stazi, Serviciul de Securitate al Statului din Germania. Intensitatea onestităţii și a curajului cu care ne amintesc despre o perioadă și despre un tip de societate ce nu pot fi uitate sunt absolut remarcabile.

TOUFAR – JOCURILE TORTURII – Teatrul Naţional de Operă din Praga

Autor: Aleš Březina, Regizor: Petr Zelenka

Spectacolul de operă Toufar – Jocurile Torturii folosește materiale scrise, audio și video autentice. În originala sa operă documentară, compozitorul Aleš Březina investighează lupta pentru putere a instituţiilor și încearcă în același timp să pună întrebări legate de esenţa credinţei umane, adevăr și miracol.

TIPOGRAFIC MAJUSCUL – Teatrul Odeon şi DramAcum

tipografic1

un spectacol de Gianina Cărbunariu

Pe lîngă documentele scrise în limbajul de lemn al aparatului opresiv al vremii (planuri de măsuri, note informative, note de analiză etc), în cele 200 de pagini ale dosarului nr. 738 privind „Elevul” sunt păstrate și declaraţiilelui Mugur Călinescu, unui tînăr de 16 ani care reușește să rămînă fidel propriilor convingeri în ciuda presiunilor Securităţii și a lipsei de solidaritate a celor din jurul său.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.