Festivalul Enescu 2019: Marion Cotillard e Ioana d’Arc, într-un spectacol dincolo de clasificări
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-2019-marion-cotillard-e-ioana-darc-intr-un-spectacol-dincolo-de-clasificari/

Printre copleşitor de multele propuneri de top ale acestei a 24-a ediţii a Festivalului George Enescu se numără una ce îmbină muzica şi actoria, şi o aduce la Bucureşti pe Marion Cotillard, celebra actriţă câştigătoare de Oscar şi numeroase alte premii.

Un articol de Cristina Enescu Aky|18 septembrie 2019

Prezentat pe 19 septembrie la Ateneul Român, oratoriul dramatic „Jeanne D’Arc au bûcher” (Ioana D’Arc pe rug) de A. Honegger are în distribuție mai mulți soliști dar și actori, alături de Orchestra Națională din Lille condusă de dirijorul Alexandre Bloch.

„Ioana D’Arc pe rug” este o lucrare impresionantă prin complexitate dar și prin împletirea diferitor stiluri muzicale (pasaje de operă, muzică corală, simfonică) cu o distribuție cu artiști lirici, actori, cor, cor de copii (aici, cel al Radiodifuziunii Române) și cu orchestră. Compusă în 1935 pe versuri ale celebrului poet francez Paul Claudel, lucrarea prezintă ultimele momente ale vieții Ioanei D’Arc înaintea sacrificării ei pe rug, cu fragmente  retrospective din timpul procesului și din tinerețea ei. Interesantă este și prezența unor pasaje consistente pentru instrumentul numit „ondes Martenot”, creat în 1928 de inventatorul francez Maurice Martenot, care produce sunete asemănătoare cu cele ale unui alt celebru instrument inedit, theremin-ul.

La conferința de presă organizată astăzi, cu o zi înaintea spectacolului „Jeanne D’Arc au bûcher”, dirijorul Alexandre Bloch și actrița Marion Cotillard au vorbit despre provocările de a lucra împreună la acest spectacol, actori și muzicieni laolaltă, dar și despre ce face atât de special și apreciată compoziția lui  Honegger și în mod special această producție cu Orchestra Națională din Lille, al cărei director muzical este Alexandre Bloch din 2016.

Iată câteva idei împărtășite de cei doi artiști despre spectacolul de mâine, 19 septembrie, de la Ateneul Român:

Marion Cotillard:

„Mi-am dorit să dau acestui rol forță dar și emoție și simplitate. Prima dată am jucat acest rol în 2005. Inițial, rolul fusese oferit mamei mele (actrița, regizoarea și profesoara Niseema Theillaud), care însă nu era disponibilă, și atunci mi-a fost propus mie. (…) Eu folosesc mult muzica în munca mea ca actriță, mă ajută să intru în stările necesare rolurilor, deci am rezonat puternic cu ideea de a putea juca pe muzică, așa că am acceptat cu bucurie. Am făcut parte din mai multe producții ale acestui spectacol, cu orchestre și dirijori foarte interesanți, și m-a frapat faptul că aceeași lucrare poate fi atât de diferită în puneri în scenă diferite.”

„Corul poartă foarte bine emoțiile Ioanei D’Arc. La început nu reușeam prea bine să mă plasez cum trebuie în cadrul muzicii, dar cu timpul am ajuns să înțeleg și să apreciez subtilitatea textului și a muzicii.”

 „Desigur că munca cinematografică și cea pe o scenă de muzică au dinamici diferite. La prima repetiție a acestui oratoriu sub bagheta lui Alexandre Bloch, pentru prima dată am stat cu fața la orchestră. De obicei, la repetiții stăteam în poziția din spectacol, adică cu fața spre public. De această dată, experiența de a privi orchestra m-a făcut să disting instrumentele și să înțeleg muzica mai bine.”

Alexandre Bloch:

Este o lucrare excepțională, extrem de poetică, iar Honegger a reușit să compună o muzică perfect adaptată acestor versuri și sentimentului dramatic din ele. Unul din momentele mele preferate este cel al procesului Ioanei D’Arc, când cei care o judecă sunt prezentați ca niște animale personificate, ceea ce aduce o notă sarcastică în poveste. Iar înaintea finalului am impresia că muzica își ia zborul spre sfere înalte, poate odată cu cenușa rugului. Ultimele 15 măsuri sunt una dintre cele mai frumoase muzici scrise pe pământ.”

E o plăcere să fac acest proiect împreună cu Marion Cotillard. Nu e ușor să faci muzică în colaborare  cu actori, dar Marion are un simț muzical extraordinar și mă pot conecta cu ea la fel ca cu cântăreții.”

Mai multe informații despre acest spectacol găsiți aici

Programul complet al evenimentelor din cadrul Festivalului Internațional George Enescu 2019 îl puteți consulta pe  www.festivalenescu.ro

22
/12
/22

Palatul Bragadiru vă invită vineri, 23 decembrie, de la ora 19:00, la concertul extraordinar „Din suflet, de Crăciun” - o producție originală în care repertoriul și coregrafia se îmbină grațios, alături de o experiență wine-tasting de neuitat, pentru a putea savura Ajunul Crăciunului în atmosfera sofisticată a unui palat, monument istoric, fondat în anul 1905.

22
/12
/22

Corul Filarmonicii „George Enescu", pregătit de maestrul Ion Iosif Prunner, susţine la Berlin un concert extraordinar pe 23 decembrie, de la ora 20 (Ora României), concert transmis live de Radio România Muzical. Deplasarea în Germania şi partea de tour management pentru acest eveniment sunt asigurate de Artexim, organizatorul Festivalului Internaţional George Enescu.

21
/12
/22

În perioada 4 – 20 decembrie 2022 Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” a susținut 9 spectacole care s-au desfășurat cu casa închisă, în cadrul turneului național „Pe drumul Crăciunului”, care a avut loc la Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Timișoara, Craiova, Suceava, Iași și București. Invitați speciali ai Corului Madrigal au fost actorii Ofelia Popii și Marius Turdeanu.

21
/12
/22

Strălucita atmosferă plină de fervoare a muzicii clasice este rezervată celor care vor alege să se bucure de trecerea dintre ani la Sibiu. Aflat la cea de-a 14-a sa Ediție, Concertul de Anul Nou de la Sibiu continuă să inoveze formula vieneză și propune publicului tema sonoră a unui «City Break».

20
/12
/22

În preajma Crăciunului, Filarmonica "George Enescu" invită publicul în zilele de joi, 22 decembrie şi vineri, 23 decembrie la ultimele concerte programate în stagiunea simfonică din anul 2022. La pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii se va afla dirijorul francez Nicolas Simon, iar ca soliste vor evolua violonistele Sarah şi Deborah Nemţanu, născute la Bordeaux într-o familie de muzicieni de origine română, cu remarcabile cariere internaţionale.

19
/12
/22

Prima parte a stagiunii 2022-2023 se încheie la Sala Radio cu un eveniment de cea mai înaltă ținută artistică! Vineri, 23 decembrie (de la 19.00) veți asculta la Sala Radio, în primă audiție în România, Swing Symphony, lucrare compusă de celebra personalitate a jazz-ului mondial Wynton Marsalis. Acesta este deținător a 9 premii Grammy și director artistic de jazz al cunoscutului Lincoln Center – New York, una dintre cele mai importante scene ale Americii. O altă creație semnată de artistul american (Blood on the Fields) este prima compoziție de jazz care a obținut vreodată Premiul Pulitzer pentru muzică.

16
/12
/22

Folclor românesc și argentinian, muzică clasică și jazz, operă și musical, colinde și o expoziție de artă cu vânzare, toate acestea pentru a sărbători un Crăciun de neuitat, într-un palat cu aer interbelic, monument istoric, fondat în anul 1905.

09
/12
/22

Teatrul Nottara a lansat în această toamnă proiectul „Dialoguri fără mască”, o serie de întâlniri cu personalități ale vieții culturale din România, artiști, medici, scriitori, oameni care în domeniul lor au schimbat lumea.