Festivalul „Enescu”, prima săptămână de bucurie
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-prima-saptamana-de-bucurie/

FOTOREPORTAJ Concertele unor solişti pe care în România îi vezi o dată la doi ani, aplauze în picioare, bisuri multiple, pahare cu vin spumant, desene colorate pe asfalt şi artă contemporană în centrul Bucureştiului. Festivalul „Enescu” se aude şi se vede bine.

Un articol de Adina Scorţescu|6 septembrie 2013

Festivalul Enescu. De pe 1 pe 28 septembrie, de la ora 10 dimineața, până noaptea la 12 (în week-end), în București poți asculta concerte de muzică clasică la Universitatea Națională de Muzică, la Ateneul Român și la Sala Palatului. La unele evenimente intrarea este liberă, la altele – precum concertele soliștilor faimoși -, biletele s-au epuizat din luna aprilie.

O plimbare prin orașul muzical poate începe pe Bd. Magheru, unde, în colțul opus McDonald’s-ului de la Romană, te așteaptă zâmbitor George Enescu, așezat pe scaun, cu capul înclinat, zâmbind. Statuia lui Constantin Baraschi a fost instalată acolo duminica trecută, în prima seară de festival. E în jur de 6.30 seara, iar vântul de toamnă tremură frunzele, dar și viorile din sticlă agățate între copaci în Parcul Colțea, aproape de Piața Universității. Sunt proiectul Iuliei Năstase, o artistă de 23 de ani care visează să redea în sticlă esența viorii. Nu se aude muzică, ci se aud doar claxoanele maşinilor din intersecţie.

statuie Enescu

Statuia lui George Enescu, creată de Constantin Baraschi 

Seara, la Sala Palatului

În faţa Sălii Palatului auzi forfota oamenilor care așteaptă să intre la concert: doamne în rochii de seară, studenți în blugi, cu vioara în spate, jurnaliști care se înghesuie la intrarea pentru presă, pensionari în costume bleumarin. Unii întreabă de un bilet în plus, alții își scot relaxați invitațiile din buzunarul de la piept.

Pe la ora 7, se fac poze lângă statuile cu alură de om grăbit (care și-a pierdut capul), se ronțăie ștrudele cu broccoli și brioșe cu ciocolată la bufetul Sălii Palatului, se cumpără CD-uri, se răsfoiesc volume despre muzică, la standul Cărturești. Şi se bea vin spumant, din pahar înalte de plastic.

Citiţi şi: Festivalul Enescu: prima zi în cinci declaraţii

Când bate gongul, lumea urcă pe scările laterale, care duc înspre sala despre care dirijorul Cristian Mandeal spunea că are o acustică „de conservă” (adică prelucrată tehnic, spre deosebire de cea de la Ateneu, care este naturală). Dar discuțiile despre sonorizare, despre cum se comportă partida de suflători sau cum interacționează corul cu orchestra le auzi mai ales pe buzele muzicologilor și melomanilor cu experiență. Oamenii „de rând” se bucură de apariția în rochie roșie, mini a pianistei de 26 de ani Yuja Wang și de melodiile recognoscibile din Concertul pentru pian al lui Ceaikovski.

După concert, merg să ia autografe. Chinezoaica stă pe scaun, la standul Editurii Humanitas și afișează zâmbetul acela plat, care poate să însemne orice, pe care îl asociezi cu fețele turiștilor japonezi, veniți în vacanță în Europa. O femeie la vreo 30 de ani îi admiră rochia cea nouă (neagră, cu un umăr dezgolit) și pantofii gri cu tocuri înalte: „Ce drăguță e!”

Yuja Wang

Festivalul Enescu. Pianista Yuja Wang, după concertul pe care l-a susținut la Sala Palatului

Cu o seară înainte, publicul l-a aplaudat pe Radu Lupu, pianistul român stabilit în Elveția, care a acceptat să vină să cânte la Sala Palatului numai la insistențele prietenului său Daniel Barenboim, alt pianist celebru. Pentru un meloman, să-i vadă pe ambii pe scenă, într-un concert pentru două piane de Mozart, e ca și cum un microbist ar ajunge pe stadion la un meci în care joacă Messi. Anticipează momentul luni de zile și îl respiră apoi prin toți porii. După care scrie pe blog sau pe Facebook: „Genial! Aseară am amuţit.“

Radu Lupu si Daniel Barenboim

Pianistul român Radu Lupu (centru) și pianistul (și dirijorul) israelian Daniel Barenboim

Noaptea, la Ateneu

După al doilea sau al treilea bis, la final de spectacol, vreo câteva zeci de persoane se îndreaptă grăbite spre Ateneu, unde – vineri, sâmbătă şi duminică -, au loc „concertele de la miezul nopţii“. Încep la 10 jumătate şi au atmosfera aia un pic ireală, ceva între Noaptea de Înviere şi cea de Anul Nou, când lumea se afişează cu ţinuta cea mai elegantă din dulap. Nu lipsesc nici focurile de artificii, căci cam aşa se simte muzica pe care o cântă Cameron Carpenter, un american de 32 de ani, cu alură de vedetă pop (pe jumătate ras în cap, cu maiou negru, foarte decoltat şi sacou înflorat).

Stă aşezat pe bancheta de la orgă, cu spatele la public şi îşi mişcă picioarele (pe 13 pedale) şi mâinile (pe trei rânduri de claviatură) ca un păianjen colorat care dansează. Cântă Bach, Chopin şi trei compoziţii pe care le improvizează. Înainte de a cânta, anunţă lucrările la microfon, în engleză, cu vocea sigură a omului care a mai vorbit la sute de concerte. După ultimele acorduri, mâinile prelungesc mişcarea şi se aruncă în stânga, sus, de parcă ar proiecta resturile de sunet în aer. Şi tot omul ştie că poate să aplaude.

Cameron Carpenter

Organistul american Cameron Carpenter, la finalul concertului de la Ateneul Român

Sunetele oraşului

Pe trotuarul de lângă Muzeul de Artă şi Sala Palatului, în parcarea de lângă Ateneu şi în jurul statuii lui Carol I, artiştii din cadrul „Bucureştiului creativ“ (componenta nemuzicală a Festivalului) au desenat portative, stele, cheia Sol şi îndemnuri în limba engleză: „Walk“ (plimbă-te), „Listen“ (ascultă), „Stop to Enescu” (oprește la Enescu).

Desene Enescu

La ora 11 noaptea, autobuzele sunt aproape goale, dar în Piaţa Universităţii, în jur de 1000 de persoane protestează împotriva proiectului de la Roşia Montană. „Uniţi/ Salvăm/ Roşia Montană!“ Jandarmii, aşezați pe două rânduri, în costume bleumarin, cu protecţie de cauciuc în jurul braţelor, îi înconjoară din toate părţile.

protestatari rosia montana

Se  aud cântece şi lozinci indescifrabile. Mai jos, în pământ – scârţâitul metroului care intră în staţie. „Atenţie, se închid uşile. Urmează staţia Piaţa Unirii, cu peronul pe partea stângă.“

Foto Festivalul Enescu: Andrei Gîndac (imagini din concerte), Adina Scorțescu

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook!

20
/11
/17

După un memorabil concert susținut recent cu Orchestra Națională Radio, violonistul Alexandru Tomescu revine pe scena Sălii Radio miercuri, 22 noiembrie, de la ora 19.00, într-un recital alături de pianista Sînziana Mircea!

14
/11
/17

Anul 2018 începe cu o surpriză muzicală plină de magie, grație și energie debordantă. În 8 ianuarie, ora 19:00, Fundația Calea Victoriei organizează la Teatrul Național București Concertul Extraordinar de Anul Nou, avându-l de această dată invitat pe celebrul violonist elvețian Manrico Padovani.

12
/11
/17

Festivalul International EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește, în 2018, 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din Romania căruia Casa Regală i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume.

10
/11
/17

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 11 noiembrie, de la ora 18:30 premiera –eveniment ,,Iubire nesfârșită (Opus 73)” de Ludwig van Beethoven și ,,Sacre du Printemps” de Igor Stravinsky. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella, coordonatorul artistic de balet al Operei Naționale București. Scenografia a fost creată de arhitectul Octavian Neculai, iar la pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

10
/11
/17

Astăzi, 10 noiembrie, începe Sibiu Jazz Competition, cel mai longeviv concurs internaţional de jazz din România. Anul acesta, pentru prima dată de la lansare, concursul se desfăşoară separat de Sibiu Jazz Festival, având identitate vizuală şi date de desfăşurare proprii.

10
/11
/17

Până în martie, anul trecut, nimeni nu putea înțelege această nedreptate a Hollywoodului: Ennio Morricone, cel mai influent și prolific compozitor de muzica de film, omul care a revoluționat muzica de film, a creat coloana sonoră a peste 500 de filme şi a compus peste 100 de melodii devenite clasice, să nu primească niciodată prestigioasa statuetă Oscar pentru o coloană sonoră.

08
/11
/17

În 2018 Festivalul Internațional EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din România căruia Casa Regala i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume.

06
/11
/17

O echipă de cercetători din Polonia susţine că a rezolvat misterul morţii premature a compozitorului Frédéric Chopin - la vârsta de 39 de ani, după ce i-a examinat inima conservată timp de aproape 170 de ani într-un borcan cu coniac. Cauza morţii ar fi fost pericardita, o complicaţie rară a tuberculozei cronice.

27
/10
/17

O serie de imagini nemaivăzute cu John Lennon, datate în 1970, au fost descoperite de un bărbat într-un sertar abandonat al tatălui său, unde au rămas uitate timp de peste 30 de ani, pentru că proprietarul credea că nu au nicio valoare. Imaginile au ajuns la muzeul The Beatles Story din Liverpool, care le va expune începând din noiembrie.

27
/10
/17

Asociația Culturală Control N organizează duminică, 29 octombrie (între orele 18,30 și 22,00), la Palatul Știrbei din București (Calea Victoriei 107), Expoziția Multimedia DISCO BTT - Discotecile Perioadei Comuniste. Cei prezenți vor fi ospătați cu bere Azuga, Pepsi și multă muzică, promit organizatorii!

26
/10
/17

Festivalul Naţional de Teatru organizează o seară-eveniment „În memoriam Adrian Enescu”, ca semn de omagiu şi de preţuire a artei sale muzicale şi a personalităţii sale de mare anvergură spirituală.

25
/10
/17

Opera Națională București are onoarea de a vă invita duminică, 29 octombrie 2017, ora 18:30 la o seară aniversară dedicată artistei emerite Ileana Iliescu, pentru îndelungata și prodigioasa sa carieră artistică, recunoscută pe plan național și internațional. Cu această ocazie va avea loc spectacolul-eveniment ,,Un minut de dans sau Uf!!! și TragiComedy” marca Gigi Căciuleanu.