Festivalul Filmului European ajunge în Timișoara – Capitala Europeană a Culturii 2023
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-filmului-european-ajunge-in-timisoara-capitala-europeana-a-culturii-2023/

Festivalul Filmului European revine pe 10 mai în Capitala Europeană a Culturii 2023, cu o Gală specială timişoreană, în proaspăt reabilitatul Cinema Victoria.

Un articol de Petre Ivan|9 mai 2022

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în România și EUNIC România, în parteneriat cu ambasadele, centrele și institutele culturale europene. Ediția din Timișoara beneficiază de sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Centrului de Proiecte Timișoara.

„În 2022, Festivalul Filmului European revine acolo unde îi este locul: pe marile ecrane. La Timișoara, Cinema Victoria a cunoscut o reabilitare istorică și e gata să intre în circuitul vieții culturale. Gala Festivalului Filmului European nu anticipează doar amplul program aflat la orizont, ci este un prilej de marcare a Zilei Europei și de afirmare a valorilor în care credem și pe care le apărăm împreună în Europa: libertatea, democrația, demnitatea și drepturile omului”, a declarat Liviu Jicman, Președintele Institutului Cultural Român.

Anul acesta, la Festivalul Filmului European, redescoperim și sprijinim împreună o Ucraină mai europeană decât oricând, printr-o selecție de filme cu și despre Ucraina, realizată de directorul artistic al acestei ediții, criticul de film Cătălin Olaru.

Ediția din Timișoara va fi marcată prin organizarea unui eveniment de gală pe 10 mai, la Cinema Victoria, de la ora 19:00, unde va avea loc prima proiecţie publică din noul cinematograf, în anticiparea deschiderii oficiale. Spectatorii vor descoperi filmul Numere (Номери / Numbers), al regizorului Oleg Sentsov, cineast-simbol al rezistenței naționale ucrainene și apărător înarmat al Kievului asediat. În urma anexării Crimeei de către Rusia, Oleg Sentsov a fost arestat în mai 2014 și condamnat la 20 de ani de închisoare pentru terorism. A fost eliberat în septembrie 2019, în urma unui schimb de prizonieri între Rusia și Ucraina. Distopia Numere are la bază piesa omonimă pe care Sentsov a scris-o în 2011 (înainte de arestarea sa) și a fost regizată de la distanță, din spatele gratiilor, cu ajutorul colaboratorului său, Akhtem Seitablayev.

Accesul la film este deschis publicului larg, prin rezervarea unor bilete cu valoare zero de pe platforma Eventbook, aici: https://eventbook.ro/film/bilete-ffe-numbers-timisoara.

În 2022 a fost reluată și tradiția ambasadorilor festivalului. Anul acesta, rolul îi revine regizoarei Monica Stan, care a realizat un spot inspirat din cel mai recent film al său, Imaculat, laureat cu 3 premii importante la Festivalul de film de la Veneția, anul trecut. În spotul festivalului, îi veți recunoaște pe Ada Condeescu, Irina Margareta Nistor, Anca Dinicu și Tudor Giurgiu.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.