Festivalul Geo Saizescu şi-a desemnat câştigătorii
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-geo-saizescu-si-a-desemnat-castigatorii/

Festivalul de Film Studenţesc ,,Geo Saizescu” a ajuns la final. Timp de trei zile, la Sala Union a Cinematecii Române, au putut fi vizionate 51 de producţii ale şcolilor de cinema de la UNATC, Hyperion şi Media.

Un articol de Andrada Văsii|17 noiembrie 2013

Festivalul de Film Studenţesc „Geo Saizescu” a ajuns la final. Timp de trei zile, la Sala Union a Cinematecii Române, au putut fi vizionate 51 de producţii ale școlilor de cinema de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC), Hyperion şi Media.

Sâmbătă, 16 noiembrie, juriul prezidat de scriitorul, editorialistul și filmologul Cristian Tudor Popescu, alături de criticul de film Cristina Corciovescu, regizorul Constantin Popescu, actorul Bogdan Dumitrache și directorul de imagine Tudor Mircea, a decis că Trofeul Geo Saizescu pentru cel mai bun film din festival revine peliculei Pastila fericirii, în regia Ceciliei Felméri, de la UNATC. De altfel, cele mai multe distincții au revenit Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică.

Astfel, Premiul pentru cea mai bună regie a fost câștigat de mediu-metrajul Rev(b)elion, realizat de Matei-Lucaci Grunberg, Premiul pentru cel mai bun film de ficțiune l-a luat pelicula În acvariu, regia Tudor Jurgiu, care a luat și Premiul pentru cel mai bun scenariu.

Premii de interpretare la Festivalul „Geo Saizescu“

Sânziana Vizinteanu a luat Premiul pentru cel mai bun film documentar – 13 -, cu o mărturie a unui fost deținut din închisorile comuniste. Premiul pentru cel mai bun film experimental a revenit lui Alexandru Petru Bădeliță, pentru Pescuitorul de imagini, o interpretare extrem de interesantă a poemului omonim al lui Sașa Pană.

Universitatea Media a câștigat Premiul pentru cea mai bună imagine prin Şerban Ionescu, pentru filmul Ceasul rău, pisica neagră.

Cele mai așteptate premii au fost ca de obicei, cele de interpretare.  Premiul pentru cel mai bun rol feminin a fost  cucerit de talentata și expresiva Maria Mitu, în filmele Tati și În acvariu și, cel de interpretare masculină, lui Gabriel Costin, pentru jocul din savuroasa comedie Poc, Trosc și-un tort cu frișcă. Mențiunea specială a juriului a revenit Universității Hyperion, respectiv  documentarului Dans, în regia lui Adi Tudorache.

Geo Saizescu

Imagine din filmul „În acvariu“, de Tudor Jurgiu

Înainte de Gala de decernare a Premiilor, s-a proiectat primul mediu-metraj al maestrului Geo Saizescu, Doi vecini, realizat în 1958. Criticul de film Călin Căliman a vorbit despre această bijuterie cinematografică și despre prietenia cu marele regizor.

Din păcate, absența studenților din sala de cinema în cele trei zile de proiecție, lipsa lor de interes față de propria lor meserie, este mai mult decât îngrijorătoare. Şi nu doar studenții au absentat, dar și profesorii lor.

În ciuda acestui aspect, Festivalul Studențesc de Film „Geo Saizescu”, al cărui director a fost regizorul Cătălin Saizescu, a reușit, pe de o parte, să omagieze memoria celui care a creat comedii memorabile, de la Păcală, la Balul de sâmbătă seară, Secretul lui Bachus, Secretul lui Nemesis  sau Astă seară dansăm în familie, iar pe de altă parte,  a radiografiat nivelul școlii de film la ora actuală.

Foto credit: Festivalul Studențesc de Film „Geo Saizescu“

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.